Newsy

Nawet tysiąc stacji benzynowych będzie musiało się zamknąć od nowego roku

2012-07-05  |  06:47
Mówi:Bogdan Kucharski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:BP Polska
  • MP4

    W przyszłym roku z polskiej mapy może zniknąć nawet tysiąc stacji benzynowych. Powodem są niezbędne inwestycje, na które właścicieli nie stać. By spełniać nowe wymagania techniczne trzeba zainwestować od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.

    Od 1 stycznia 2013 roku zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministerstwa Gospodarki, zgodnie z którym każda stacja będzie musiała posiadać odpowiednie urządzenia do monitorowania wycieków i zabezpieczenia zbiorników paliwowych.

    Z dostosowaniem się do nowych standardów technicznym nie mają problemu duże sieci paliwowe. Tym bardziej, że rozporządzenie było znane już od 2005 roku.

      Nasza sieć jest przygotowana do nowych przepisów technicznych od lat i wszelkie nowe inwestycje, które czynimy, te standardy spełniają - zapewnia prezes BP Polska Bogdan Kucharski.  Szacujemy, że na polskim rynku, gdzie funkcjonuje około 6700 stacji benzynowych, jest co najmniej kilkaset, a nawet tysiąc stacji, które tych przepisów nie spełniają.

    Termin wywiązania się z tego obowiązku już kilkakrotnie na wniosek właścicieli stacji odkładano. Tym razem tak się nie stanie. Kto nie dostosuje się do nowych wymogów, będzie musiał zamknąć stację.

     Oceniamy, że w perspektywie paru najbliższych miesięcy właściciele tych stacji będą musieli inwestować, żeby nadrobić zaległości albo, czym bliżej końca roku, tym więcej będzie zamknięć stacji mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bogdan Kucharski.

    Zdaniem prezesa BP, część właścicieli, którzy do tej pory nie zdecydowali się na inwestycję, chce jedynie dotrwać do końca roku, a następnie zlikwidować swój biznes. Natomiast ci, którzy zdecydują się na modernizację w ostatniej chwili mogą napotkać na trudności związane z mocą przerobową branży paliwowej.

      Coraz więcej niezależnych operatorów zwraca się o pomoc do koncernów i stara się wejść we współpracę z koncernami licząc na to, że dzięki pomocy finansowej zaangażowanych dużych firm będą w stanie dalej prowadzić biznes w przyszłym roku  twierdzi Kucharski.

    Nakłady, jakie wiążą się z taką inwestycją, zależą głównie od lokalizacji i programu inwestycyjnego, ale mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. Koncern BP w Polsce nie odrzuca takich rozwiązań.

      My oczywiście rozpatrujemy takie propozycje i sami aktywnie szukamy nowych partnerów, natomiast mamy określone warunki do spełnienia, zarówno lokalizacyjne, jak również co do potencjału poszczególnych obiektów zaznacza prezes koncernu.

    Niewykluczone, że część małych stacji benzynowych może stać się jednostkami franczyzowymi dużych koncernów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Handel

    Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

    Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

    Transport

    Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

    Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.