Mówi: | Monika Woźniak-Lewandowska |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście |
Pandemia wzmocniła rolę portów morskich w transporcie. Szczecin i Świnoujście notują kolejny miesiąc wzrostów
Lipiec był kolejnym z rzędu miesiącem wzrostów w przeładunkach towarów w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Po pierwszej połowie roku wzrost był na poziomie 11,5 proc. Jeśli ta dynamika się utrzyma, obecny rok prześcignie 2019 rok. Perspektywy są jeszcze lepsze, bo kolejne inwestycje zwiększają możliwości obu portów. Ubiegły rok, chociaż zamknął się na niewielkim minusie, pokazał, jak ważna jest rola portów morskich w krajowym transporcie.
– Pandemia pokazała, jak ważne dla gospodarki morskiej są porty morskie. Podczas pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju, porty pracowały na okrągło 24 godziny na dobę, w pełni obsługiwały statki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W 2020 roku oba porty morskie przeładowały 31,18 mln ton towarów i surowców, o 3,4 proc mniej niż w roku poprzednim, gdy przez terminale przewinęło się 32,27 mln ton.
– W początkowym okresie pandemii, w pierwszym półroczu roku 2020, porty w Szczecinie i w Świnoujściu odczuły lekki spadek przeładunków. Cały rok też zakończyliśmy na niewielkim minusie w stosunku do 2019 roku. Spadki notowaliśmy jednak w okresie od stycznia do końca sierpnia, natomiast jesień przyniosła odbicie i począwszy od września, przeładunków mieliśmy więcej niż w roku 2019 – mówi rzecznika ZMPSiS.
Najmocniejsze wzrosty notowane były w kwietniu i maju (bliskie 18 proc.), a także w marcu (+13 proc.) oraz lipcu (+15 proc.). Najsłabszym miesiącem okazał się czerwiec, ale i tak przyniósł on wzrost (o 4,1 proc.). W tym roku tylko w I półroczu obsłużono 17 mln ton ładunków, a po siedmiu miesiącach roku – blisko 19 mln ton.
– Jeżeli zestawimy przeładunki po pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku z pierwszymi sześcioma miesiącami 2020 roku, jesteśmy na plusie o blisko 11,5 proc. Tak że porty suchą stopą przeszły i przechodzą przez okres pandemiczny – ocenia Monika Woźniak-Lewandowska.
W portach najmocniej wzrosły przeładunki węgla i rudy (o 35 proc.). Wysokie dynamiki notują także drobnica (13 proc) oraz kontenery (7,6 proc.).
– Natomiast w takich grupach przeładunkowych jak zboże czy paliwa przeładunki są na poziomie analogicznym do roku 2020 – mówi rzecznika portów.
W wielkości przeładunków przoduje Terminal Promowy Świnoujście, który pierwsze półrocze zamknął wynikiem 7,5 mln ton (drobnica). Na kolejnych miejscach znajdują się Bulk Cargo – Port Szczecin z wynikiem 2,1 mln ton (węgiel, ruda, inne masowe, drewno, drobnica) oraz OT Port Świnoujście z 1,8 mln ton obsłużonych ładunków (węgiel, ruda, inne masowe, zboże, drobnica).
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zarządza obecnie 45 nabrzeżami położonymi w granicach obu portów (prawie 14 km linii). Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek. Dzisiaj szczecińskie terminale obsługują statki o zanurzeniu do 9,15 m z ładunkiem 25–30 tys. t. Dzięki inwestycjom oraz pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m do portu Szczecin będą mogły zawijać jednostki z ładunkiem 45–50 tys. t i zanurzeniem 11,0 m.
Z kolei w Świnoujściu terminal promowy będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki dodatkowej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
W Świnoujściu wkrótce ruszy też budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego. Zarząd do końca września czeka na oferty potencjalnych inwestorów i operatorów. Inwestycja ma powstać w ciągu kilku lat i docelowo osiągnąć roczną zdolność przeładunkową ok. 2 mln TEU (znormalizowanych kontenerów).
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
Nowy komisarz UE ds. budżetu, zwalczania nadużyć finansowych i administracji publicznej Piotr Serafin wskazuje, że budżet na kolejną perspektywę finansową UE powinien być bardziej elastyczny, by można było reagować w razie wystąpienia nieprzewidywalnych zdarzeń. W najbliższych miesiącach będą trwały konsultacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim na temat priorytetowych obszarów na przyszłą siedmiolatkę.
Ochrona środowiska
Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.
Polityka
1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
Parlament Europejski w środę zatwierdził skład nowej Komisji Europejskiej. Nowi komisarze obejmą urzędy 1 grudnia. Wśród nich po raz pierwszy znaleźli się komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności. Start drugiej kadencji KE pod wodzą Ursuli von der Leyen tylko o miesiąc wyprzedza rozpoczęcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska będzie więc mieć wpływ na dwustronną współpracę między tymi dwiema instytucjami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.