Mówi: | Jacek Krawiec |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | PKN Orlen S.A. |
PKN Orlen szuka ropy na łotewskim terytorium Bałtyku. Łącznie na poszukiwania i wydobycie wyda 5 mld zł
PKN Orlen szuka ropy na Bałtyku. Wspólnie z partnerem Kuwait Energy Company rozpoczął wiercenia na złożu Ocean Nomad na terytorium łotewskim Morza Bałtyckiego. Prace poszukiwawcze potrwają 40 dni i będą prowadzone na głębokości 1,5 km. – Te obszary są bardzo perspektywiczne, a poszukiwanie węglowodorów to nasz kierunek strategiczny – podkreśla Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen.
– Ze wstępnych badań wynika, że mogą być tam zasoby ropy naftowej. Chcemy zainwestować w poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej ok. 5 mld zł w ciągu pięciu lat. Naszym celem jest jak najszybsze uruchomienie produkcji i zapewnienie przychodów z tego obszaru działalności – zapowiada Jacek Krawiec w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Wiercenia na platformie Ocean Nomad rozpoczęły się 12 maja. Wykonuje je firma wykonawcza Diamond Offshore Drilling Inc. Obecnie prace prowadzone są na głębokości 525 m p.p.m.
– Będziemy wiercić łącznie przez 40 dni. Docelowo zejdziemy do głębokości 1,5 km pod poziomem morza.– informuje prezes PKN Orlen.
Wykonanie odwiertów umożliwi pobranie próbek, które pozwolą na oszacowanie wartości surowcowej złoża. Pierwsze efekty będą znane prawdopodobnie już w II kwartale tego roku. Dopiero wtedy zostaną podjęte decyzje o kontynuacji prac na łotewskim terytorium.
Prezes Orlenu nie chce mówić o kosztach jednego odwiertu, ani pełnych prac wiertniczych. Jednak wiadomo, że ze względu na warunki poszukiwań nie będą one niskie.
– To są dość drogie prace poszukiwawcze, ponieważ prowadzone są bardzo głęboko pod powierzchnią wody. To jest rząd kilkudziesięciu milionów dolarów – mówi Jacek Krawiec.
Ocean Nomad znajduje się na terenie objętym licencją Balin Energy, spółki joint venture polskiego koncernu i Kuwait Energy Company. Na wodach łotewskich spółka posiada dwa bloki koncesyjne, które objęte są 20-letnimi licencjami wydobywczymi. Znajdują się one w pobliżu granicy ze Szwecją i obejmują obszar ponad 1,6 km kw.
– Kuweit Energy Company jest operatorem prac poszukiwawczych. Jest to firma upstreamowa, my dopiero uczymy się tego biznesu – wyjaśnia prezes PKN Orlen.
Inwestycja ma duże znaczenie nie tylko dla Polskiego Koncernu Naftowego, ale i dla łotewskiej gospodarki. 21 maja platformę Ocean Nomad wizytował premier Łotwy, Vladis Dombrovskis.
– Tego typu prace wydobywcze tworzą miejsca pracy i napędzają gospodarki lokalne. Wizyta premiera Łotwy na naszym złożu jest dowodem, że również rząd Łotwy bardzo dużą wagę przywiązuje do tej inwestycji i pewnie też wiąże z nią duże nadzieje – dodaje Krawiec.
![[zdjęcia] platforma wiertnicza PKN Orlen na Bałtyku Wszystkie newsy](https://www.newseria.pl/files/1097841585/2057989484_Orlen_przebitki_platforma,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
[zdjęcia] platforma wiertnicza PKN Orlen na Bałtyku
Czytaj także
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-14: Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.