Mówi: | Przemysław Piotrowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Briju |
Rynek dóbr luksusowych urośnie w tym roku o 8–10 proc. Wszystko dzięki większej zamożności obywateli
Sprzedaż wyrobów jubilerskich, podobnie jak innych dóbr luksusowych, powinna wzrosnąć w tym roku, a także w kolejnych latach o 8–10 proc. – uważa prezes jubilerskiej spółki Briju. To ponaddwukrotnie szybsze tempo niż to prognozowane dla całej gospodarki. Nie powinny mu zaszkodzić ewentualne wahania na rynku surowców czy zachwiania ogólnej koniunktury.
– Wzrost sprzedaży jest związany z zasobnością portfela obywateli i wzrostem gospodarczym. Na ten rok przewidziane jest około 4 proc. wzrostu, czyli możemy mniemać, że wzrost w sektorze dóbr luksusowych będzie na poziomie 8–10 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Piotrowski, prezes zarządu Briju.
Polska gospodarka ma w tym roku urosnąć według prognoz o 3,9 proc., czyli o 0,3 pkt proc. szybciej niż w ubiegłym. Wzrost w sektorze dóbr luksusowych w zeszłym roku według raportu firmy KPMG wyniósł 13 proc. Do 2018 roku ma wynieść 17 proc. i osiągnąć poziom 16,6 mld zł.
W ciągu najbliższych trzech lat segment biżuterii i zegarków będzie należał do najszybciej rozwijających się w grupie produktów luksusowych. KPMG przewiduje, że do 2018 roku zwiększy się on o 21 proc. do 480 mln zł.
– W przypadku sprzedaży detalicznej nie ma większych obaw, ponieważ jeżeli ceny surowców gwałtownie wzrosną, wówczas te towary zamienia się trochę tańszymi albo bardziej dostosowanymi do portfela klienta i wolumen wydanych pieniędzy tak naprawdę zazwyczaj pozostaje ten sam, jeśli nie większy –przekonuje Piotrowski.
Początek roku przyniósł dość gwałtowny wzrost cen złota, które po czterech latach spadków w ciągu kilku tygodni w styczniu i lutym podniosły się o niemal 20 proc., czyli ponad 200 dolarów za uncję. Od dwóch miesięcy utrzymują się na stabilnym poziomie (ok. 1230 dolarów). Srebro zaczęło drożeć dopiero w lutym, ale wciąż kontynuuje wzrosty i od początku roku zyskało już ponad 21 proc. (ok. 17 dolarów).
– Nie jesteśmy w stanie przewidywać cen, jakie będą na rynku surowcowym, ale widzimy, że ta sytuacja jest w miarę stabilna – ocenia prezes Briju. – Oczywiście są czasowe zmiany i tendencje na rynku surowcowym złota, srebra czy kamieni szlachetnych, ale dzięki temu, że firma ma odpowiednią formułę współpracy w segmencie surowcowym, nie stanowi to żadnego zagrożenia dla spółki.
Jak podkreśla, największy udział w sprzedaży detalicznej ma złoto.
– Srebro to jest mniejszy segment, ale generujący trochę wyższe marże w przypadku wyrobów jubilerskich. Zobaczymy, jak sytuacja będzie wyglądała w kwestii zegarków, ponieważ to jest w naszej firmie segment młody i dynamicznie się rozwijający, w który mocno inwestujemy i w którym widzimy perspektywę rozwoju – mówi Piotrowski.
Luksusową biżuterię kupują głownie kobiety w wieku od 25 do 40 lat – wynika z badania KPMG. Statystyczny nabywca luksusowych zegarków to natomiast mężczyzna między 40 a 60 rokiem życia.
Polacy w porównaniu z bogatszymi społeczeństwami Europy wciąż przeznaczają mniej pieniędzy na biżuterię i zegarki. W przeliczeniu na euro rynek wart był w 2015 roku ok. 95 mln euro. W tym czasie Francuzi, Włosi czy Niemcy przeznaczyli na ten cel po ok. 2,3 mld euro. Nie wszędzie jednak popularnością cieszą się te same produkty.
– Każdy kraj ma swoją specyfikę towarową. Najlepszym przykładem jest Hiszpania, gdzie na północy sprzedaje się biżuteria bardziej europejska, w stylu niemieckim, a na południu jest to biżuteria bardziej włoska, podchodząca trochę pod styl turecki – tłumaczy Piotrowski. – Każdy rynek jest inny. Jeżeli się nie zna specyfiki danego miejsca, to trudno wówczas na takim rynku pracować. Wiedzę na ten temat trzeba zbierać latami.
Czytaj także
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.