Newsy

Sankcje na Iran - cena ropy 250 dol. za baryłkę?

2011-12-06  |  00:42
Wszystkie newsy
Mówi:Andrzej Szczęśniak
Funkcja:Ekspert rynku paliw i gazu

Gdyby na rynek światowy przestało płynąć – nawet na krótki okres – 40 procent ropy handlowanej na świecie to ten rynek pogrążyłby się w chaosie  - uważa Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

Ceny ropy na światowcyh giełdach rosną i rosnąć będą, póki nie zniknie zagrożenie nałożenia sankcji energetycznych na Iran przez UE i USA. Iran straszy, że ceny baryłki poszybują w górę.

Iran straszy skutecznie, ponieważ ma narzędzia w ręku. Cieśnina Ormuz, przez którą przepływa około 40 procent światowego handlu ropą naftową jest w zasięgu Iranu i za pomocą 2 lub 3 rakiet tę cieśninę można zablokować. Dlatego Iran może straszyć i na przykład Stany Zjednoczone od wielu dziesięcioleci obawiają się tej broni naftowej, ponieważ ta broń jest skuteczna -  ostrzega Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

- Jeśli USA i kraje europejskie zdecydują się na sankcje obejmujące zakup irańskiej ropy, cena baryłki tego surowca wzrośnie do 250 dolarów – straszy szef komisji gospodarczej irańskiego parlamentu, Arsalan Fathipour.

- Trudno powiedzieć, jakie by były dzisiaj ceny ponieważ z pewnością Państwa takie jak Unia Europejska czy Stany Zjednoczone zwolniłyby własne rezerwy, które z pewnością wystarczą nam na kilka dobrych miesięcy. I z drugiej strony można by wprowadzić zakaz handlu spekulacyjnego papierami ropy naftowej. W związku z tym te efekty typu cena są nieprzewidywalne. Natomiast przewidywalny jest chaos tego rynku i konieczność na przykład uwolnienia rezerw, czy to Europy, czy Stanów Zjednoczonych – przekonuje Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

Jedna piąta (18 proc.) irańskiego eksportu ropy trafia do krajów UE. Największymi odbiorcami są Chiny, Indie i Japonia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.