Newsy

Szczyt sezonu na Lotnisku Chopina. Spodziewana rekordowa liczba pasażerów

2013-08-05  |  06:30
Mówi:Przemysław Przybylski
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:Lotnisko Chopina w Warszawie
  • MP4
  • Zapowiada się rekordowy rok na warszawskim Lotnisku Chopina. W pierwszym półroczu port lotniczy obsłużył ponad 5 milionów pasażerów. To oznacza, że może zostać pobity zeszłoroczny wynik 9,5 mln podróżnych odprawionych w ciągu 12 miesięcy. Ze względu na trwający remont starej części terminala na lotnisku jest tłoczno, ale problemy z przepustowością są jedynie w sortowni bagażu.

     – Zwiększona liczba pasażerów jest przede wszystkim zasługą tanich linii lotniczych, ponieważ od 22 grudnia obsługujemy przewoźników, którzy powinni operować na lotnisku w Modlinie, ale ze względu na awarię pasa startowego musieli się przenieść do nas. Ryanair i Wizz Air w tej chwili obsługują około 1/4 wszystkich pasażerów. W ciągu sześciu miesięcy obsłużyli ponad 1,2 mln pasażerów spośród 5 mln wszystkich – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Lotniska Chopina w Warszawie.

    Niskokosztowi przewoźnicy Ryanair i Wizz Air latali od lipca ubiegłego roku z Modlina. Jednak po zamknięciu drogi startowej tego lotniska przenieśli się do głównego warszawskiego portu lotniczego. Pomimo ponownego uruchomienia Modlina na początku lipca, linie cały czas korzystają z Okęcia.

    Dodatkowy ruch związany z przewoźnikami niskokosztowymi oraz szczytem sezonu wakacyjnych czarterów powoduje, że na Lotnisku Chopina jest tłoczno. Stara część terminala pasażerskiego jest w remoncie, który potrwa jeszcze do końca przyszłego roku.

     – Oczywiście sprawia to, że w terminalu jest dość ciasno. Funkcjonujemy w warunkach ograniczonej przepustowości terminala, dlatego musimy sobie radzić w nowej części, otwartej w 2008 roku. To jest tak naprawdę połowa terminala i w tej połowie musimy obsługiwać rekordowe liczby pasażerów – zaznacza Przybylski. – Dlatego nie ma takiego komfortu, jaki chcielibyśmy oferować naszym pasażerom, ale rozumiem, że sytuacja jest wyjątkowa i staramy się robić wszystko, żeby pasażerowie wszystkich linii, niezależnie, czy to są tradycyjni, czy niskokosztowi przewoźnicy, czuli się u nas jak najlepiej.

    Rzecznik lotniska podkreśla, że pomimo zwiększonego ruchu i ograniczonej przepustowości nie ma zbyt dużych utrudnień. Niemal zawsze czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa jest krótszy od 10 minut, co według niego jest bardzo dobrym wynikiem. Przybylski przyznaje, że czasem kolejki są większe, ale dotyczy to jedynie 10 proc. czasu funkcjonowania terminala. Nie ma również problemu z przepustowością stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (check-in).

     – Sortownia jest wąskim gardłem, ponieważ musi obsłużyć rekordowe liczby bagaży, a mamy tylko jedną sortownię w tej chwili. Kiedy będzie otwarta druga część terminala, wówczas będziemy mieć dwie sortownie i ta przepustowość będzie znacznie większa. W tej chwili pracujemy w warunkach polowych, ale dajemy sobie radę – przyznaje Przybylski.

    Sortownia to część terminala, w której nadane przez pasażerów bagaże rejestrowane są rozdzielane do poszczególnych samolotów, a także z nich odbierane i dostarczane do hali przylotów.

    Remont starej części terminala pasażerskiego Lotniska Chopina potrwa do końca 2014 r. Przybylski przewiduje, że zakończy się na przełomie grudnia i stycznia 2015 r. Po zakończeniu modernizacji standard obydwu części ma być identyczny. Podział na dwie hale odpraw zostanie zachowany, jednak będą one w rzeczywistości funkcjonować jako jedna przestrzeń architektoniczna i funkcjonalna.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

    Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

    Prawo

    Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

    W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

    DlaWas.info

    Edukacja

    MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

    Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.