Newsy

T. Zaboklicki (Pesa): potrzebne większe wsparcie polityków dla eksportu i polskiego przemysłu

2013-07-02  |  06:00
Mówi:Tomasz Zaboklicki
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:PESA Bydgoszcz SA
  • MP4
  • Prezes Pesa Bydgoszcz apeluje o większe wsparcie ze strony polityków dla polskich przedsiębiorców. To szczególnie ważne dla małych przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczynają działalność na rynku międzynarodowym. Według niego rozwiązaniem jest bliższa współpraca resortów spraw zagranicznych i gospodarki oraz pragmatyzm w polityce zagranicznej, a także rozliczanie ambasad od efektów ich pracy na rzecz rozwoju relacji gospodarczych.

      Brakuje nam pragmatyzmu gospodarczego. Dzisiaj robi się politykę i toczy wojny gospodarczo – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz SA. Dodaje: – My nie wyżyjemy ze swojego stosunkowo ograniczonego rynku. Musimy wyjść na eksport. Myślę, że jednym z zadań polityków jest to, żeby wspierać wszystkie przedsiębiorstwa w tym zakresie.

    Zaboklicki podkreśla, że polscy politycy zbyt mało angażują się we wspieranie przemysłu. Uważa, że nie skorzystaliśmy jako kraj przykładowo na dużych kontraktach wojskowych, takich jak zakup samolotów F-16 i związany z nim offset. Według niego jednym z priorytetów powinno być takie rozpisywanie przetargów ogłaszanych w Polsce, by promować oferty związane z polskim przemysłem.

     – Jeżeli już wydajemy środki, to chodzi o to, żeby część pracy zostawała w kraju i żeby rozwijała polskie przedsiębiorstwa – podkreśla Zaboklicki.

    Prezes Pesy dodaje, że jego spółka jest już na tyle duża, że dobrze radzi sobie pomimo ograniczonego wsparcia ze strony polskich władz. Przykładem jest niedawno podpisany kontrakt na 120 tramwajów dla Moskwy. Według Zaboklickiego to wyjątkowa sytuacja, bo tak duży kontrakt na eksport do Rosji jest unikatem od czasu upadku Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Obecnie w Moskwie jeżdżą przede wszystkim rosyjskie tramwaje KTM oraz czechosłowackie Tatry. Zaboklicki podkreśla, że sprzedaż tramwajów do Moskwy nie byłaby możliwa, gdyby nie ocieplenie relacji pomiędzy Polską i Rosją.

     – Tu akurat mogę być wdzięczny politykom, ale myślę, że nie planowali takich efektów. Pamiętam, że mieliśmy kontrakty za czasów AWS. Kiedy Polska wyrzuciła dziewięciu agentów, z dnia na dzień te kontrakty zostały zerwane. Myślę, że całe rolnictwo, przemysł mięsny, wszyscy ucierpieli i to w miliardach złotych. My jako firma straciliśmy kilkadziesiąt milionów złotych – przypomina Zaboklicki.

    Według niego skuteczna polityka zagraniczna powinna być przede wszystkim pragmatyczna. Dodaje, że relacje pomiędzy politykami i przedsiębiorcami nie mogą opierać się na strachu i fobiach. Kluczową reformą powinna być zmiana modelu współpracy ministerstw gospodarki i spraw zagranicznych.

     – Tu musi być zespół. Jest banalne rozwiązanie, ambasady powinny być rozliczane od efektów, a ministerstwo od eksportu – przekonuje Zaboklicki.

    Zaboklicki podkreśla, że PESA jest już wystarczająco dużą spółka, by dać sobie radę. Wsparcie jest szczególnie ważne dla małych firm, które dopiero rozpoczynają działalność poza granicami Polski. Dziś mniejszym eksporterom doskwiera m.in. brak kontaktu z biurami prawnymi oraz pomocy w prowadzeniu biznesu zagranicą. Ciężko jest także o zbiory przepisów i ich tłumaczenia.

     – Nie ma banku danych rezydentów polskich, których można byłoby zatrudnić, gdyby ktoś potrzebował tę pomoc. Kiepsko jest z informacją, że coś jest ciekawego i w coś warto się zaangażować, żeby uzyskać zamówienia – krytykuje Zaboklicki i podkreśla, że wsparcie ze strony administracji jest niezbędne, by umożliwić ekspansję polskich firm.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.