Newsy

15 kwietnia ruszy na giełdzie nowy system transakcyjny. Zarząd GPW wierzy w zainteresowanie ze strony zagranicznych emitentów

2013-03-28  |  06:35
Mówi:Paweł Graniewski
Funkcja:Delegowany przez Radę Giełdy do pełnienia funkcji w Zarządzie
Firma:Giełda Papierów Wartościowych
  • MP4
  • Za trzy tygodnie na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych zostanie uruchomiony Universal Trading Platform – nowy system transakcyjny, stworzony przez NYSE - Euronext. Zastąpi on wysłużony Warset nabyty przed laty od giełdy paryskiej. – Staramy się uatrakcyjnić naszą ofertę pod względem technologicznym, przyciągając tym samym dobre spółki z regionu i spoza regionu – mówi Paweł Graniewski, członek zarządu GPW.

    Nowy system transakcyjny stwarza przede wszystkim nowe możliwości działania.

     – Jest szybszy, sprawniejszy, pozwala na większą ilość operacji, branie udziału nie tylko w obrocie akcjami, ale także instrumentami pochodnymi, których znaczenie cały czas bardzo rośnie – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Paweł Graniewski, delegowany przez Radę Giełdy do pełnienia funkcji w zarządzie giełdy.

    Warset obsługiwał do 328 zleceń na sekundę. UTP przeprowadza w tym czasie 20 tys. takich transakcji. Nowa platforma pozwoli uatrakcyjnić ofertę warszawskiego parkietu pod względem technologicznym. Zarząd giełdy nie ukrywa, że zależy mu na zainteresowaniu kolejnych emitentów, również z zagranicy. 

     – Zarabiamy na obrocie, czyli zależy nam na tym, żeby były to spółki płynne i żeby cieszyły się zainteresowaniem inwestorów – wyjaśnia Graniewski. – Otwieramy się na wszystkie rynki, nie tylko krajów Europy Środkowo-Wschodniej, Grupy Wyszehradzkiej, ale także spoza regionu.

    Region środkowoeuropejski silny na GPW

    Dzisiaj na warszawskiej GPW notowanych jest dziesięć spółek z krajów Grupy Wyszehradzkiej – osiem czeskich, dwie słowackie oraz dwie węgierskie – znany koncern paliwowy MOL i ELSTAR, czyli średniej wielkości firma, zajmująca się techniką ciepłowniczą i oświetleniową. Według Pawła Graniewskiego ten kierunek wciąż ma duży potencjał. 

     – Na pewno mogłoby być tych spółek więcej, dlatego że polscy inwestorzy zarówno instytucjonalni, jak i indywidualni dosyć dobrze orientują się w społeczno- politycznych i gospodarczych realiach Węgier – mówi przedstawiciel GPW.

    Zarząd giełdy wierzy, że uda się przyciągnąć więcej węgierskich emitentów na warszawski parkiet.

     – Sądzę, że gdyby nam się to udało, na pewno by to się spotkało z dobrym odzewem. Oczywiście pozostaje kwestia wycen, płynności. Musimy pamiętać że na giełdzie w Budapeszcie 80 proc. indeksów jest generowanych przez cztery duże spółki, oprócz MOL to jest OTP, Matav i Gedeon Richter. Jeżeli te spółki miałyby potrzeby kapitałowe, na pewno by się spotkały z zainteresowaniem ze strony polskich inwestorów mówi Paweł Graniewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej

    Europejscy rolnicy sprzeciwiają się umowie między UE a krajami Mercosur w obecnie wynegocjowanym kształcie. Obawiają się, że unijny rynek zostanie zalany przez tanią żywność z Ameryki Południowej, ponieważ tamtejsi rolnicy w przypadku większości produktów nie muszą przestrzegać zasad zrównoważonego rozwoju, które z kolei podnoszą koszty produkcji we wspólnocie. Zdaniem prof. Łukasza Ambroziaka z IERiGŻ – PIB, choć umowa handlowa jako całość w wielu aspektach jest korzystna dla UE, to akurat produkcja rolno-spożywcza może na niej ucierpieć.

    Infrastruktura

    Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował

    Bardzo powolny, ale stabilny wzrost na rynku samochodów elektrycznych – tak sytuację swojej branży oceniają firmy, które w niej działają. Zauważają także delikatną zadyszkę spowodowaną dość niską dynamiką rozwoju infrastruktury ładowania względem oczekiwań, co przekłada się na popyt aut. Elektromobilny biznes liczy na działania, które mogłyby pobudzić rynek.

    Transport

    Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw

    Sektor przemysłowy jest jednym z głównych emitentów CO2, a jego dekarbonizacja ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia unijnych celów neutralności klimatycznej. Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza z branż energochłonnych, oznacza to jednak konieczność modernizacji zakładów i przeprojektowania procesów produkcyjnych. Kluczowe są m.in. ich automatyzacja, cyfryzacja i maksymalne skracanie łańcuchów dostaw, również wewnątrzzakładowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.