Newsy

2 mld euro na walkę z wykluczeniem cyfrowym. W połowie listopada znane będą szczegóły programu Polska Cyfrowa

2013-11-04  |  06:55

Ostateczny kształt strategii Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 powinniśmy poznać w połowie listopada – zapowiada Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji. Trwające w tej chwili konsultacje społeczne zakończą się w środę, 6 listopada. W ramach programu do wydania będzie prawie 2 mld euro na walkę z wykluczeniem cyfrowym. Środki te mają m.in. poprawić dostęp do infrastruktury teleinformatycznej oraz wspomóc rozbudowę e-administracji.

Konsultacje społeczne w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa trwają od ponad miesiąca. Szansę zgłaszania uwag do projektu mieli, i wciąż mają wszyscy zainteresowani. Dziś w siedzibie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego  odbędzie się konferencja konsultacyjna programu.

 – Jest dużo uwag, ale też olbrzymie wsparcie dla tego projektu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes szef resortu administracji i cyfryzacji, który liczy na to, że do połowy miesiąca uda się stworzyć ostateczny kształt programu.

Program ma być oparty o trzy podstawowe elementy. Pierwszy to poprawa dostępu do infrastruktury teleinformatycznej. Chodzi o budowę sieci szerokopasmowych, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. białych plam.

Drugi z filarów programu to rozwój e-administracji. Użytkownicy mają mieć łatwy i przyjazny dostęp do usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną. Resort liczy, że w ten sposób będą oni chętniej niż dotąd korzystali z sieci globalnej.

Trzeci z fundamentów to walka z wykluczeniem cyfrowym i rozwój tzw. centrów aktywności cyfrowej.

 – Chodzi o to, żebyśmy szeroko, w całym społeczeństwie budowali nasze umiejętności – mówi Boni. – Nastawiamy się też na takich superliderów, mających talenty programistyczne, żeby im dodawać jeszcze tych umiejętności i zachęcać, by ze swoimi projektami zostawali tutaj, w kraju.

Program Operacyjny Polska Cyfrowa ma być realizowany w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na latach 2014-2020. Jego wartość przekracza 1,9 mld euro. Najwięcej środków, ok. 880 mln euro, przeznaczonych będzie na stworzenie dostępu do szerokopasmowego internetu i e-administrację.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.