Mówi: | Michał Boni |
Funkcja: | minister administracji i cyfryzacji |
2 mld euro na walkę z wykluczeniem cyfrowym. W połowie listopada znane będą szczegóły programu Polska Cyfrowa
– Ostateczny kształt strategii Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 powinniśmy poznać w połowie listopada – zapowiada Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji. Trwające w tej chwili konsultacje społeczne zakończą się w środę, 6 listopada. W ramach programu do wydania będzie prawie 2 mld euro na walkę z wykluczeniem cyfrowym. Środki te mają m.in. poprawić dostęp do infrastruktury teleinformatycznej oraz wspomóc rozbudowę e-administracji.
Konsultacje społeczne w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa trwają od ponad miesiąca. Szansę zgłaszania uwag do projektu mieli, i wciąż mają wszyscy zainteresowani. Dziś w siedzibie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego odbędzie się konferencja konsultacyjna programu.
– Jest dużo uwag, ale też olbrzymie wsparcie dla tego projektu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes szef resortu administracji i cyfryzacji, który liczy na to, że do połowy miesiąca uda się stworzyć ostateczny kształt programu.
Program ma być oparty o trzy podstawowe elementy. Pierwszy to poprawa dostępu do infrastruktury teleinformatycznej. Chodzi o budowę sieci szerokopasmowych, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. białych plam.
Drugi z filarów programu to rozwój e-administracji. Użytkownicy mają mieć łatwy i przyjazny dostęp do usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną. Resort liczy, że w ten sposób będą oni chętniej niż dotąd korzystali z sieci globalnej.
Trzeci z fundamentów to walka z wykluczeniem cyfrowym i rozwój tzw. centrów aktywności cyfrowej.
– Chodzi o to, żebyśmy szeroko, w całym społeczeństwie budowali nasze umiejętności – mówi Boni. – Nastawiamy się też na takich superliderów, mających talenty programistyczne, żeby im dodawać jeszcze tych umiejętności i zachęcać, by ze swoimi projektami zostawali tutaj, w kraju.
Program Operacyjny Polska Cyfrowa ma być realizowany w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na latach 2014-2020. Jego wartość przekracza 1,9 mld euro. Najwięcej środków, ok. 880 mln euro, przeznaczonych będzie na stworzenie dostępu do szerokopasmowego internetu i e-administrację.
Czytaj także
- 2025-06-05: Prof. Kołodko: Elon Musk stracił na roli doradcy Donalda Trumpa. Można mieć zastrzeżenia do rezultatów jego misji
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.