Newsy

2 mld euro na walkę z wykluczeniem cyfrowym. W połowie listopada znane będą szczegóły programu Polska Cyfrowa

2013-11-04  |  06:55

Ostateczny kształt strategii Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 powinniśmy poznać w połowie listopada – zapowiada Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji. Trwające w tej chwili konsultacje społeczne zakończą się w środę, 6 listopada. W ramach programu do wydania będzie prawie 2 mld euro na walkę z wykluczeniem cyfrowym. Środki te mają m.in. poprawić dostęp do infrastruktury teleinformatycznej oraz wspomóc rozbudowę e-administracji.

Konsultacje społeczne w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa trwają od ponad miesiąca. Szansę zgłaszania uwag do projektu mieli, i wciąż mają wszyscy zainteresowani. Dziś w siedzibie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego  odbędzie się konferencja konsultacyjna programu.

 – Jest dużo uwag, ale też olbrzymie wsparcie dla tego projektu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes szef resortu administracji i cyfryzacji, który liczy na to, że do połowy miesiąca uda się stworzyć ostateczny kształt programu.

Program ma być oparty o trzy podstawowe elementy. Pierwszy to poprawa dostępu do infrastruktury teleinformatycznej. Chodzi o budowę sieci szerokopasmowych, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. białych plam.

Drugi z filarów programu to rozwój e-administracji. Użytkownicy mają mieć łatwy i przyjazny dostęp do usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną. Resort liczy, że w ten sposób będą oni chętniej niż dotąd korzystali z sieci globalnej.

Trzeci z fundamentów to walka z wykluczeniem cyfrowym i rozwój tzw. centrów aktywności cyfrowej.

 – Chodzi o to, żebyśmy szeroko, w całym społeczeństwie budowali nasze umiejętności – mówi Boni. – Nastawiamy się też na takich superliderów, mających talenty programistyczne, żeby im dodawać jeszcze tych umiejętności i zachęcać, by ze swoimi projektami zostawali tutaj, w kraju.

Program Operacyjny Polska Cyfrowa ma być realizowany w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na latach 2014-2020. Jego wartość przekracza 1,9 mld euro. Najwięcej środków, ok. 880 mln euro, przeznaczonych będzie na stworzenie dostępu do szerokopasmowego internetu i e-administrację.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej

Europejscy rolnicy sprzeciwiają się umowie między UE a krajami Mercosur w obecnie wynegocjowanym kształcie. Obawiają się, że unijny rynek zostanie zalany przez tanią żywność z Ameryki Południowej, ponieważ tamtejsi rolnicy w przypadku większości produktów nie muszą przestrzegać zasad zrównoważonego rozwoju, które z kolei podnoszą koszty produkcji we wspólnocie. Zdaniem prof. Łukasza Ambroziaka z IERiGŻ – PIB, choć umowa handlowa jako całość w wielu aspektach jest korzystna dla UE, to akurat produkcja rolno-spożywcza może na niej ucierpieć.

Infrastruktura

Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował

Bardzo powolny, ale stabilny wzrost na rynku samochodów elektrycznych – tak sytuację swojej branży oceniają firmy, które w niej działają. Zauważają także delikatną zadyszkę spowodowaną dość niską dynamiką rozwoju infrastruktury ładowania względem oczekiwań, co przekłada się na popyt aut. Elektromobilny biznes liczy na działania, które mogłyby pobudzić rynek.

Transport

Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw

Sektor przemysłowy jest jednym z głównych emitentów CO2, a jego dekarbonizacja ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia unijnych celów neutralności klimatycznej. Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza z branż energochłonnych, oznacza to jednak konieczność modernizacji zakładów i przeprojektowania procesów produkcyjnych. Kluczowe są m.in. ich automatyzacja, cyfryzacja i maksymalne skracanie łańcuchów dostaw, również wewnątrzzakładowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.