Newsy

30 proc. dzieci spędza codziennie 2–4 h w internecie. Większość z nich nie ma zainstalowanych programów chroniących przed szkodliwymi treściami

2016-09-22  |  06:40

Już ponad połowa dzieci ma własny smartfon. Co czwarty rodzic przyznaje, że ich dziecko może korzystać z internetu kiedy i gdzie chce. Wydłuża się czas przebywania w sieci, nawet 8 proc. dzieci deklaruje, że jest stale online. Większość rodziców przyznaje, że nie wie, jak dbać o bezpieczeństwo najmłodszych. Nowe narzędzie ochrony rodzicielskiej proponuje rodzicom Orange Polska, operator szkoli też sprzedawców w zakresie bezpieczeństwa dzieci w sieci.

– Internet to znakomite źródło wiedzy, dostępu do informacji, ciekawych treści i rozwijania pasji. Staramy się też zachęcać rodziców, żeby tak na to patrzyli, ale musimy mieć świadomość, że zagrożenia, z jakimi się nasi podopieczni spotykają w sieci, powinny być minimalizowane – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prezes Fundacji Orange Ewa Krupa.

Odpowiedzią na potrzebę ochrony najmłodszych jest m.in. nowa usługa ochrony rodzicielskiej wraz z aplikacja mobilną „Chroń Dzieci w Sieci” opracowana przez Orange Polska. To kolejna po Bezpiecznym Starterze usługa stworzona z myślą o najmłodszych internautach.

– Dzięki aplikacji rodzice będą mogli zwiększyć kontrolę nad tym, z jakich treści i w jakim czasie korzystają ich dzieci. Skorzystają z filtrowania informacji, które są tam dostępne. Powiększy to kontrolę nad tym, jak dzieci spędzają czas w internecie, ochroni je przed dostępem do treści, które są dla nich niewłaściwe – tłumaczy Bożena Leśniewska, członek zarządu ds. sprzedaży i komercyjnej digitalizacji Orange Polska.

– Z najnowszego badania zleconego przez Fundację Orange wynika, że zdecydowana większość dzieci powyżej 10 roku życia w Polsce korzysta z urządzeń dostępu do internetu praktycznie w sposób stały. W tygodniu 30 proc. dzieci korzysta z sieci przeważnie 2–4 godziny dziennie. Podczas weekendów nawet 8 proc. dzieci jest niemal ciągle online – podkreśla Ewa Krupa.

Internet odgrywa w życiu dzieci zdecydowanie większą rolę niż w życiu ich rodziców. Aż 62 proc. dzieci twierdzi, że trudno im sobie wyobrazić życie bez internetu, podczas gdy w przypadku rodziców wskazało tak tylko 39 proc. Dla dzisiejszych dzieci internet jest cyfrowym podwórkiem – tu rozmawiają i nawiązują relacje z rówieśnikami. Z badań Fundacji Orange wynika, że już ponad połowa dzieci ma własny smartfon. Wydłuża się czas, w jakim dzieci korzystają z sieci. Obecnie nawet 8 proc. najmłodszych deklaruje, że jest stale online. Starsi – gimnazjaliści i licealiści – są praktycznie cały czas obecni w sieci, nie tylko w trakcie weekendów.

– Już roczne i dwuletnie dzieci korzystają z urządzeń podłączonych do internetu. Widzimy też, że rodzice, choć deklarują, jak istotna jest dla nich ochrona swoich pociech w sieci, nie zawsze są do tego właściwie przygotowani – wskazuje Krupa.

Ponad 65 proc. rodziców najbardziej obawia się kontaktu dziecka ze szkodliwymi treściami, ale 80 proc. z nich nie instaluje na urządzeniach programów chroniących przed nimi. Rodzice są przekonani, że ich dzieci z takich stron po prostu nie korzystają. Co szóstemu dziecku (15 proc.) zdarzyło się jednak przeglądać nieodpowiednie dla nich strony w sieci, ale ponad 75 proc. z nich deklarowało, że trafiło na nie przypadkiem.

– Zachęcamy rodziców, żeby byli partnerami do rozmowy o tych tematach, bo taka jest potrzeba dzieci. To właśnie z nimi chcą rozmawiać w sytuacji zagrożeń – podkreśla ekspertka z Fundacji Orange. – Niebezpieczeństwa, z jakimi się nasi podopieczni spotykają w sieci, powinny być minimalizowane. Temu służą działania edukacyjne, które prowadzi Fundacja Orange– dodaje Ewa Krupa.

Fundacja Orange od niemal 11 lat edukuje najmłodszych użytkowników internetu. Ze szkoleń i lekcji na temat bezpieczeństwa w internecie skorzystały setki tysięcy dzieci. Obecnie Fundacja szkoli także sprzedawców operatora.

– Dzięki szkoleniom sprzedawcy w salonach Orange Polska będą umieli porozmawiać z rodzicami na temat zagrożeń w internecie. Udostępnią też ulotkę, mały podręcznik korzystania z sieci i informacje o tym, jakie można spotkać zagrożenia – mówi Bożena Leśniewska.

– W naszych salonach rodzice znajdą również dostosowaną do młodych odbiorców grę edukacyjną. Pozwala ona uświadomić dzieciom, na co powinny zwracać uwagę i dlaczego powinny być ostrożne oraz że nie wszystko, co spotkają w internecie, jest dla nich przeznaczone – wskazuje Bożena Leśniewska.

W uczeniu dzieci korzystania z internetu dużą rolę odgrywają rodzice i opiekunowie. Świadomość takiej odpowiedzialności ma ponad 90 proc. z nich, gorzej jest z praktyką. 93 proc. dorosłych deklaruje, że kontroluje aktywność swojego dziecka w internecie w domu, ale potwierdza to zaledwie 56 proc. ich podopiecznych. W dużej mierze wynika to z poczucia słabszych niż u dzieci kompetencji cyfrowych i nienadążania za nowościami. Wskazuje na to 76 proc. rodziców.

– To zdecydowanie na rodzicach spoczywa odpowiedzialność wprowadzenia dzieci w cyfrowy świat w odpowiedni sposób, żeby kształtować właściwe nawyki. Dlatego zachęcamy do skorzystania z pomocy, jaką oferują nasi doradcy. Będzie z niej można skorzystać w 200 salonach Orange w całej Polsce – podkreśla Krupa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.