Mówi: | François Nuyts |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Allegro |
Allegro zainwestuje w tym roku 1 mld zł w rozwój platformy. 200 mln ofert i 20 proc. więcej sprzedawców do końca roku
– Przygotowaliśmy na ten rok długą listę innowacji – zapowiada François Nuyts, prezes Allegro. W tym roku ulubiony serwis e-zakupów Polaków zainwestuje w rozwój swojej platformy e-commerce’owej 1 mld zł. Skupi się głównie na ulepszeniach w obszarze dostaw i rozwoju usługi Allegro Smart!. Zaproponuje także lepszą wyszukiwarkę opartą na sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym i bardziej spersonalizowanych ofertach. Dla sprzedawców pojawią się nowe narzędzia, które ułatwią im rozpoczęcie biznesu i obniżenie jego kosztów. Dzięki temu liczba profesjonalnych sprzedawców w tym roku ma się zwiększyć o 20 proc., a liczba ofert wzrosnąć do 200 mln na koniec roku.
– W tym roku czeka nas jeszcze większe przyspieszenie na rynku e-commerce. Świetnie odnajdujemy się w obecnej sytuacji gospodarczej, co zawdzięczamy dużej aktywności zarówno konsumentów, jak i sprzedających – mówi agencji Newseria Biznes François Nuyts, prezes zarządu Allegro. – W ubiegłym roku zainwestowaliśmy 700 mln zł w cały ekosystem Allegro. W tym zamierzamy zainwestować 1 mld zł, żeby uczynić platformę jeszcze lepszym miejscem dla konsumentów i sprzedających. Przygotowaliśmy na ten rok długą listę innowacji.
Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków internetowego handlu. Według danych Gemiusa w ubiegłym roku jego dynamika wyniosła 18 proc. wobec 15 proc. rok wcześniej. Zakupy w sieci robi już 62 proc. Polaków. Potencjał do rozwoju wciąż jest duży, bo udział e-commerce w branży handlu detalicznego wynosi w Polsce 6,7 proc., podczas gdy na bardziej rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej sięga 9,9 proc., a w Wielkiej Brytanii – 17 proc.
Jednym z gigantów polskiego rynku jest Allegro, odwiedzane co miesiąc średnio przez 18 mln klientów. Do najbardziej popularnych i najszybciej rosnących kategorii na platformie należą Supermarket (wzrost o 50 proc. r/r), Dom i Ogród oraz Zdrowie i Uroda (obie wzrosły o 32 proc.). Wyszukiwarka Allegro przetwarza 1,6 tys. zapytań na sekundę, a według badań IRCenter z ubiegłego roku („Ścieżki zakupowe on-line w Polsce”) większość internautów od niej właśnie zaczyna wyszukiwanie produktów i zakupy w sieci.
– Liczba klientów rośnie z każdym rokiem, a przepis na to jest względnie prosty. Po pierwsze, trzeba dawać im coraz większe możliwości wyboru, a my będziemy mieć niedługo 200 tys. ofert dziennie. Po drugie, trzeba też dbać o to, żeby ceny zawsze były konkurencyjne, nie tylko podczas promocyjnych tygodni, ale i na co dzień. Niezależnie od dnia klient powinien znaleźć na Allegro najlepszą cenę. Po trzecie, cały proces zakupu musi być przewidywalny, a kupione produkty powinny jak najszybciej trafiać do klientów. Udaje nam się realizować te założenia, dlatego mamy coraz więcej klientów – mówi François Nuyts.
Mocny akcent Allegro postawi na rozwój usługi Smart! Umożliwia ona bezpłatną dostawę do ponad 20 tys. punktów odbioru w całej Polsce, a od zeszłego roku również dostawę kurierem. Jest dostępna w ponad 70 mln ofert, a dzięki jej wprowadzeniu – według wyliczeń Allegro – klienci zaoszczędzili już ok. 500 mln zł na kosztach dostawy. Rekordzista wydał na ten cel o 90 tys. zł mniej.
– Chcemy, żeby ta usługa była jeszcze prostsza w obsłudze, szybsza, przystępniejsza cenowo i bardziej niezawodna, co z kolei przełoży się na satysfakcję klientów. A zadowolony klient wraca – podkreśla François Nuyts.
Z wyliczeń Allegro wynika, że sprzedawcy, którzy udostępnili w swoich ofertach Allegro Smart!, odnotowali z kolei wzrost liczby transakcji średnio o 37 proc. W tym roku platforma wprowadzi dla nich nowe narzędzia ułatwiające zarządzanie dostawami. Będą oni mogli również skorzystać z umów z operatorami logistycznymi i obniżyć koszty wysyłki.
Allegro skupi się w tym roku także na innych ulepszeniach w obszarze dostaw: rozbuduje sieć punktów odbioru, umożliwi klientom śledzenie zakupów na każdym etapie dostawy i wprowadzi zautomatyzowany proces zwrotu zakupionych towarów.
– Polacy, podobnie zresztą jak klienci z innych państw, są bardzo wrażliwi na cenę. Każdy chce mieć pewność, że zarobione pieniądze wydaje właściwie i nie przepłaca. Dlatego Allegro bardzo dba o konkurencyjność cen, ale też stara się pomagać konsumentom w zakupie droższych produktów dzięki rozwiązaniom umożliwiającym późniejszą zapłatę czy rozłożenie na raty – mówi François Nuyts.
Na platformie jest zarejestrowanych ponad 140 tys. profesjonalnych sprzedawców i ta liczba stale rośnie – w ubiegłym roku blisko 20 tys. nowych sprzedawców zdecydowało się otworzyć konta firmowe. Z kolei liczba opublikowanych ofert wzrosła aż o 40 proc. – do 130 mln, co oznacza niemal 100 tys. nowych ofert dziennie. Cele, które Allegro chce osiągnąć w tym roku, to wzrost liczby sprzedających o 20 proc. i 200 tys. nowych ofert na platformie dziennie, co przełoży się na ok. 200 mln ofert na koniec roku. Ma się do tego przyczynić wprowadzenie nowych narzędzi sprzedażowych, jak i rozwój ekosystemu, który pozwala łatwo dołączyć do platformy i wystawiać przedmioty za darmo w niemal wszystkich kategoriach.
W ubiegłym roku najbardziej aktywni na Allegro sprzedawcy zwiększyli sprzedaż o 118 proc., a 80 nowym firmom udało się osiągnąć wartość sprzedaży na poziomie 1 mln zł w niecałe 12 miesięcy.
– Nie oglądamy się na konkurencję, skupiamy się na polskich konsumentach i sprzedających. W tym celu ciągle zatrudniamy nowe osoby – pracuje dla nas już 2 tys. osób, z których 500 dołączyło w ostatnim czasie. Każdego dnia wsłuchują się w uwagi od klientów i sprzedających, żeby usprawniać platformę. Jeśli nam się to udaje, klienci i sprzedawcy są zadowoleni, a my rozwijamy się dalej – mówi prezes Allegro.
Do zespołu technologii Allegro dołączy w tym roku 250 nowych inżynierów, wielu z doświadczeniem w obszarze sztucznej inteligencji i machine learning. Będą m.in. rozwijać wyszukiwarkę na platformie, opierając się na wyszukiwanych hasłach i metodach wyszukiwania (np. czy klient szuka określonego produktu, czy po prostu przegląda Allegro w poszukiwaniu inspiracji), oraz dostarczać dane o interakcjach klientów dokonujących zakupów. Dzięki temu będą oni otrzymywać trafniejsze wyniki wyszukiwania, spersonalizowane rekomendacje czy dodatkowe sugestie.
Segment przesyłek międzynarodowych notuje rekordowy wzrost. Przed świętami Polacy wysyłają do bliskich za granicą dwa razy więcej paczek
Polska 13. najszybciej rozwijającym się rynkiem e-handlu na świecie. Firmy muszą jednak szukać nowych usług, żeby się wyróżnić
Rośnie popularność mobilnych zakupów i technologii w handlu. Tradycyjne sklepy nie znikną, ale muszą zmienić funkcję
Prezes Allegro zapowiada duże zmiany w najbliższych miesiącach. Wśród nich odroczone płatności, wyszukiwanie wizualne i bilety na wydarzenia kulturalne
W branży e-commerce trwa wyścig zbrojeń. Sklepy i dostawcy inwestują na potęgę
Wysokie koszty dostaw przesyłek hamują rozwój handlu w sieci. Allegro postanowiło na stałe wprowadzić darmowe przesyłki i zwroty
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-27: Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.