Newsy

Ceny usług IT w Polsce zbliżają się do zachodnich. Nasz rynek staje się bardzo atrakcyjny dla międzynarodowych firm z branży

2014-09-30  |  06:15
Tagi: Ericpol, IT
Mówi:Mariusz Topór
Funkcja:menadżer ds. rozwoju
Firma:Ericpol
  • MP4
  • Ceny usług informatycznych w Polsce zbliżają się do tych na Zachodzie, a jakościowo już im dorównują. W ten sposób nasz rynek staje się coraz bardziej atrakcyjny dla międzynarodowych firm. W kraju zwiększać zaangażowanie chce również Ericpol, największy polski eksporter z branży teleinformatycznej.

    Okazuje się, że ceny, które jesteśmy tu w stanie uzyskać za nasze usługi, powoli zaczynają się zbliżać do cen zachodnich – mówi agencji informacyjnej Newseria Mariusz Topór, menadżer ds. rozwoju spółki Ericpol. – W związku z tym coraz bardziej opłaca się pracować na rynek polski także z tego powodu, że jest po prostu bliżej, to naturalne, że chcemy i powinniśmy działać tutaj. Powoli się okazuje, że jesteśmy w stanie pracować w Polsce i uzyskiwać takie same efekty, jak na rynkach zachodnich.

    Ericpol zatrudnia w całej Europie blisko 2 tys. pracowników, ma siedzibę w Polsce i oddziały w kilku krajach. Blisko 90 proc. przychodów spółki pochodzi z zagranicznych rynków, ale udział polskiego ma się w najbliższym czasie zwiększać. Mają to zapewnić m.in. projekty dla administracji oraz rozwiązania dla biznesu oraz branży medycznej, logistycznej i automotive.

    W perspektywie 5 czy 10 lat  cena i jakość, czyli finalny produkt, na rynku polskim i na Zachodzie będą porównywalne – podkreśla przedstawiciel spółki Ericpol. – Nie ma szans, żeby istniejący jeszcze dzisiaj rozdźwięk dało się długo utrzymać.

    Jak wynika z przygotowanego pod patronatem resortu gospodarki raportu Computerworld TOP 200, w roku 2013 w branży IT w Polsce działały 302 firmy o rocznych przychodach przekraczających 1 mln zł. Było ich o jedną trzecią więcej niże przed rokiem. Ich łączne przychody wzrosły w zeszłym roku o 17 proc., sięgając 50,5 mld zł.

    Polski rynek usług informatycznych jest bardzo rozwinięty i bardzo konkurencyjny – ocenia Mariusz Topór. – Działa na nim dużo firm: małych, średnich i dużych, które mają już swoich stałych klientów, mają bardzo dobre relacje w pewnych obszarach, mają dobre produkty, umieją na polskim rynku funkcjonować w bardzo dobry sposób. Wejście na ten rynek, od razu z dużym sukcesem, byłoby bardzo trudne, ponieważ wymagałoby bardzo dużych inwestycji i wiązałoby się z dużym ryzykiem.

    Ericpol odniósł międzynarodowy sukces, dostarczając usługi informatyczne w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii. Spółka przyznaje, że dotychczas nie doceniała rynku polskiego. Dziś odnalezienie się tu jest dla niej ciekawym wyzwaniem.

    Widzimy szansę w tym, że jesteśmy w stanie dostarczać to, czego klient oczekuje, bazując na doświadczeniach z pracy z klientami zagranicznymi. Są takie trzy najważniejsze elementy: zmieścić się w budżecie, zmieścić się w harmonogramie i dostarczyć to z odpowiednią jakością. Wbrew pozorom umiejętność robienia czegoś takiego nie jest powszechna – zaznacza Mariusz Topór.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.