Mówi: | Anna Trojanowska, kierownik Działu Innowacji w Departamencie Innowacji i Rozwoju Biznesu PGNiG SA Grzegorz Ciwoniuk, Elastic Cloud Solutions Marcin Łasiński, Webellian |
Chmura może pomóc firmom chronić dane osobowe. PGNiG będzie wspierać start-upy, które mają pomysł, jak to zrobić
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, gigant polskiego sektora energetycznego, będzie wspierać start-upy w dostosowaniu do nowych przepisów o ochronie danych osobowych (RODO). Nowe restrykcyjne przepisy wchodzą w życie za niecałe pół roku i stawiają przed wszystkimi firmami realizującymi projekty oparte na chmurze szereg poważnych wyzwań. Ze względu na wysokie wymogi bezpieczeństwa zawarte w unijnym rozporządzeniu rozwiązania chmurowe mogą być pomocne we wdrażaniu nowych przepisów.
– Znajdujemy się w przeddzień wejścia w życie nowych przepisów RODO dotyczących ochrony danych osobowych. Jako PGNiG chcemy podzielić się wiedzą i wesprzeć start-upy, które mają pomysły związane z przechowywaniem danych w chmurze, aby mogły się dostosować do nowej ustawy i żeby ich rozwiązania były w jak największym stopniu bezpieczne dla klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Trojanowska, kierownik Działu Innowacji w Departamencie Innowacji i Rozwoju Biznesu PGNiG SA.
RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, zacznie obowiązywać 25 maja 2018 roku. Nowe prawo narzuci wiele obowiązków podmiotom, które gromadzą i przetwarzają informacje o swoich klientach.
Firmy i organizacje muszą już teraz wdrożyć takie rozwiązania i technologie, które zagwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa tych danych. Każdorazowo będą też musiały informować klientów o przetworzeniu ich danych osobowych bądź prosić o zgodę na ich wykorzystanie. Za nieprzestrzeganie nowych przepisów grożą wysokie kary finansowe sięgające nawet 20 mln euro albo 4 proc. rocznych obrotów całego przedsiębiorstwa. Będzie nad tym czuwać nowo utworzony Urząd Ochrony Danych Osobowych.
– RODO zbliża się do nas wielkimi krokami, zostało kilka miesięcy. Może się wydawać, że to jest długi czas, ale tak naprawdę jest to już ostatni dzwonek, żeby się tym zająć – mówi Marcin Łasiński z firmy technologicznej Webellian, która współpracuje z PGNiG przy zajęciach ze start-upami.
Nowe prawo to dla firm bardzo duże wyzwanie – zarówno organizacyjne, jak i techniczne. Przedsiębiorstwa będą musiały wymienić większość formularzy i zgód, przeszkolić swoich pracowników i zweryfikować wszystkie procesy pod kątem bezpieczeństwa danych osobowych. Będą też potrzebować odpowiedniej infrastruktury IT, która to zagwarantuje. Dlatego RODO może zwielokrotnić popularność chmury, która z jednej strony zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa przechowywanych w niej danych, a z drugiej – usprawnia zarządzanie całą firmą.
– Cloud computing polega na wydelegowaniu infrastruktury, która zazwyczaj jest postawiona w firmie w przysłowiowej piwnicy, do zewnętrznego dostawcy. Dostarcza on chmurę w jednym z trzech modeli, może to być na przykład Infrastructure as a Service, Platform as a Service czy Software as a Service, czyli aplikacja jako usługa. Od strony prawnej nie różni się to bardzo od przetwarzania danych w każdym innym systemie. Wymaga podpisania umowy z dostawcą takiej chmury, która określa, w jaki sposób i w jakim centrum danych będą przetwarzane informacje – wyjaśnia Grzegorz Ciwoniuk z firmy Elastic Cloud Solutions, która specjalizuje się w rozwiązaniach chmurowych i współpracuje z InnVento, inkubatorem dla start-upów stworzonym przez PGNiG.
Chmura to jeden z głównych trendów technologicznych i filar cyfrowej transformacji gospodarki. Firma badawcza IDC prognozuje, że do 2020 roku wydatki firm na oprogramowanie, sprzęt, wdrożenia, serwis oraz zarządzanie usługami w chmurze w skali globalnej wzrosną trzykrotnie. Do końca tej dekady już 45 proc. oprogramowania i infrastruktury IT w przedsiębiorstwach prowadzonych na terenie Europy ma być dostarczane w chmurze.
Część ekspertów prognozuje, że w ciągu kilku lat chmura stanie się tak popularna, jak korzystanie z internetu. Przy niedużych nakładach finansowych rozwiązania chmurowe zapewniają większą efektywność, usprawnienie działania firmy i obniżenie wydatków na IT. Dostęp do danych przechowywanych w chmurze można uzyskać z każdego miejsca i o każdej porze. Co istotne, jej zaletą jest bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Dzięki temu rozwiązania chmurowe mogą być pomocne we wdrażaniu unijnych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych.
– Rewolucja 4.0 to duże wyzwanie, ale jednocześnie duża szansa dla polskich firm. Myślę, że mamy możliwość aktywnie zaistnieć i w pełni uczestniczyć w wyzwaniach współczesnego świata. Jednym z wyzwań związanych z czwartą rewolucją jest właśnie przetwarzanie danych na masową skalę – mówi Marcin Łasiński.
PGNiG we współpracy z Webellian będzie wspierać start-upy, których projekty opierają się na cloud computingu i mogą się okazać pomocne zarówno przy wdrażaniu RODO, jak i cyfrowej transformacji biznesu.
W połowie roku spółka PGNiG utworzyła inkubator InnVento z myślą o naukowcach i start-upach, których pomysły mogą znaleźć zastosowanie w energetyce. Zgodnie z przyjętą strategią na rozwój innowacji i prace badawczo-rozwojowe w całej grupie kapitałowej zamierza przeznaczać w najbliższych latach ponad 100 mln zł rocznie.
– Przyjęliśmy strategię, w której innowacyjność zajmuje bardzo ważne miejsce. Szukamy najnowszych rozwiązań, rozglądamy się na rynku za innowacjami i jesteśmy na bieżąco z najnowszymi pomysłami. Do naszego inkubatora InnVento zgłaszają się start-upy, które swoje pomysły opierają właśnie na chmurze obliczeniowej. PGNiG SA wprawdzie nie korzysta z usług cloud computing, jednak w pełni orientuje się w trendach technologicznych i wyzwaniach gospodarki czwartej rewolucji przemysłowej. Mamy w planach wprowadzenie możliwości korzystania z chmury dla start-upów w InnVento, które jest innowacyjną strukturą wyłączoną z PGNiG SA. Dzięki temu startupy będą mogły dla nas sprawnie tworzyć nowe rozwiązania i pełnić rolę dostawcy usług zbudowanych dzięki chmurze – mówi Anna Trojanowska, kierownik Działu Innowacji w Departamencie Innowacji i Rozwoju Biznesu PGNiG SA.
– Przed polskimi firmami stoi duże wyzwanie w związku z wdrożeniem RODO. Podjęliśmy współpracę ze start-upami i inkubatorami, dostarczając im nie tylko wsparcie technologiczne, lecz także merytoryczne i formalno-prawne. Nie da się dostarczyć każdorazowo uniwersalnego pakietu gotowych rozwiązań, na każdy z projektów trzeba spojrzeć indywidualnie. To jest właśnie największe wyzwanie – dodaje Marcin Łasiński z Webellian.
Wykorzystanie chmury w biznesie i zastosowanie jej w kontekście RODO było głównym motywem konferencji „Bezpieczny świat chmury obliczeniowej”, którą w zeszłym tygodniu zorganizowały obie firmy.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-09: GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-09: Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
- 2025-07-17: Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.