Newsy

Chmura może pomóc firmom dostosować się do nowych przepisów o ochronie danych osobowych. Został na to niecały rok

2017-07-26  |  06:50
Mówi:Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska

Adam Wojtkowski, dyrektor generalny Oracle Polska

  • MP4
  • Za niecały rok wejdzie w życie unijne rozporządzenie RODO. Nałoży ono szereg nowych wymogów na firmy i organizacje, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe. Informacje o klientach będą musiały być pod szczególną ochroną, dlatego ataki hakerskie i wycieki danych będą dla firm poważnym problemem. Coraz więcej z nich migruje do chmury, która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i usprawnia zarządzanie przedsiębiorstwem.

    – Firmy czeka szereg zmian na poziomie technicznym i organizacyjnym. Ustawa RODO nałoży obowiązek stworzenia całego ekosystemu informatycznego, raportowania oraz analizowania wszelkich konsekwencji z tego wynikających. To potężne przedsięwzięcie dla firm – mówi agencji Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska.

    Unijne rozporządzenie RODO, dotyczące ochrony danych osobowych, wejdzie w życie za niecały rok (25 maja 2018 roku). Nowe przepisy zwiększą kontrolę konsumentów nad ich danymi osobowymi oraz nałożą szereg wymogów na organizacje, które gromadzą i przetwarzają takie informacje.

    Począwszy od maja przyszłego roku, firmy i przedsiębiorcy będą musieli wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne, które zagwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa danych osobowych ich klientów. Nowe prawo wymaga, żeby firmy zadbały o ochronę danych już na etapie projektowania swoich systemów informatycznych. Zostaną też zobowiązane do tego, żeby każdorazowo uzyskiwać zgodę swoich klientów na przetwarzanie ich danych osobowych, a także do tego, by na ich żądanie usunąć ze swoich zasobów wszelkie dane na ich temat.

    Zniszczenie, naruszenie bezpieczeństwa czy wyciek danych przedsiębiorstwa będą musiały obowiązkowo raportować do GIODO i powiadamiać o tym swoich klientów. 

     Rozwiązania chmurowe mogą pomóc firmom w dostosowaniu się do wymagań RODO. W tę technologię „zaszyta” jest zgodność z oczekiwaniami regulacyjnymi. Modelowanie środowisk, procesów i data management, czyli sposób zarządzania danymi, to zagadnienia ujęte w format takiej chmury – mówi Adam Wojtkowski, dyrektor generalny Oracle Polska.

    Rozwiązania chmurowe wpisują się w wymogi unijnego rozporządzenia RODO, ponieważ gwarantują bardzo wysoki poziom ochrony danych osobowych, które gromadzą i przetwarzają przedsiębiorstwa.

    Wszystkie działania, począwszy od konstruowania produktu, poprzez jego projektowanie i wykonanie, są dopasowywane do wymagań regulatora. Choć Oracle rozwija całe portfolio produktów za oceanem, to rozwiązania chmurowe spełniają wszystkie wymagania prawne w tych krajach, w których są one oferowane. Dotyczy to także polskiego rynku. W związku z tym klient dostaje produkt, który niejako z definicji ma już wbudowane mechanizmy i instrumenty spełniające oczekiwania regulatora – podkreśla Adam Wojtkowski.

    Cyberbezpieczeństwo to jedno z głównych wyzwań dla biznesu. Zespół CERT Orange Polska prognozuje, że w tym roku nastąpi wzrost liczby ataków z wykorzystaniem internetu rzeczy. Nie należy również spodziewać się spadku liczby ataków typu malware, ransomware czy phishingu. Ostatnie przykłady międzynarodowych ataków hakerskich powodują znaczący wzrost świadomości klientów biznesowych w zakresie wdrażania konieczności zabezpieczeń, jednak wciąż nie jest to wystarczający poziom.

    – Obserwujemy, że klienci zaczynają szukać pomocy w zakresie cyberbezpieczeństwa dopiero wtedy, gdy spotkają się z problemem, gdy pojawia się atak. Mimo coraz większej świadomości użytkowników, badania pokazują, że głównym źródłem wycieku danych w firmach jest nadal pracownik. Najwięcej złośliwego oprogramowania dystrybuowane jest pocztą korporacyjną. To pokazuje, jak ważne jest wdrożenie odpowiednich usług zabezpieczających, które będą blokowały złośliwe aktywności, zanim dotrą one do stacji roboczych pracowników – mówi Bożena Leśniewska.

    Dlatego – jak podkreśla – tak ważne jest proaktywne podejście i wdrożenie zabezpieczeń jeszcze zanim pojawią się ataki.

    Naszą rolą jest wsparcie klientów w walce z cyberprzestępczością i zapewnienie im komfortu prowadzenia bezpiecznego biznesu. W ofercie Orange Polska i Integrated Solutions mamy szereg rozwiązań, które pokrywają szerokie spektrum potrzeb firm w zakresie ochrony danych oraz bezpiecznego korzystania z internetu – mówi Bożena Leśniewska. – Przykłady ostatnich cyberataków pokazują, że żaden z czołowych dostawców chmury nie padł ofiarą ataków złośliwego oprogramowania.

    Dlatego coraz więcej firm przenosi swoje dane i systemy do chmury. Eksperci podkreślają, że nie jest to łatwe przedsięwzięcie, dlatego dostawcy technologii – poza samymi rozwiązaniami IT – oferują także pomoc merytoryczną.

    Zainteresowanie polskich firm doradztwem w zakresie wdrożenia chmury mocno rośnie w ostatnim czasie – mówi wiceprezes zarządu Orange Polska. – Przez dłuższy czas mieliśmy sytuację, w której o digitalizacji i cyfryzacji biznesu mówiło się jak o słowach kluczach, modnych pojęciach. Natomiast teraz stają się one faktem. Przewidujemy, że w ciągu kilku kolejnych lat w Polsce nastąpi zdecydowany wzrost w zakresie transformacji cyfrowej, zarówno dużych, jak i średnich firm. To cały szereg zjawisk, które wymagają konsultacji i pomocy fachowców, którzy rozumieją tę cyfrową przemianę.

    Eksperci podkreślają, że migracja firm do chmury przyspieszy też proces transformacji cyfrowej polskiej gospodarki. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.