Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości |
Dziś startują targi CeBIT w Hanowerze. Polska partnerem strategicznym.
Polska branża teleinformatyczna rośnie w siłę. W minionych latach rozwijała się w tempie ponad 10 proc. rocznie, podczas gdy w Europie Zachodniej wzrost był minimalny. – Dzięki temu, że Polska została krajem partnerskim CeBIT, my Niemcy możemy zobaczyć niesamowity rozwój Polski i to, jak jest wykorzystywany do tworzenia nowych miejsc pracy – powiedziała podczas otwarcia targów kanclerz Niemiec Angela Merkel. Polski rząd chce wykorzystać strategiczne partnerstwo, by wypromować firmy teleinformatyczne nie tylko w Niemczech, ale na całym świecie.
– Mocny udział Polski w targach jest szansą dla wszystkich zainteresowanych partnerów zagranicznych, by dokladniej zapoznali się z polskim rynkiem teleinformatycznym i możliwościami, jakie oferuje – podkreślał podczas inauguracji premier Donald Tusk. – Polska teleinformatyka pozostaje w pewnym stopniu nadal nieodkrytym przez Europę i świat skarbem. I ci, którzy jako pierwsi ten skarb odkryją, czyli inwestorzy, usługobiorcy, usługodawcy, partnerzy biznesowi zyskają najwięcej.
Targi CeBIT to jedno z największych spotkań przedstawicieli sektora teleinformatycznego i gospodarki cyfrowej na świecie. Targi rokrocznie przyciągają setki tysięcy zwiedzających z całego świata. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział przeszło 4 tysiące wystawców z 70 krajów, a ich ekspozycje obejrzało ponad 310 tys. osób. W tym roku do Hanoweru udało się ponad 200 wystawców z Polski.
– CeBIT to jest wielkie wydarzenie dla Polski, dlatego że po raz pierwszy jesteśmy partnerem tak wielkiego wydarzenia w branży – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, współorganizatora polskiej obecności na targach. – Ale to nie tylko udział przedstawicieli polskiego rządu w oficjalnych wydarzeniach. Zorganizowaliśmy dla przedsiębiorców z kraju miejsce wystawowe, na którym będziemy pokazywać polskie produkty i prezentować polskie firmy z branży teleinformatycznej. Organizujemy również spotkania biznesowe dla polskich przedsiębiorców.
Silna branża teleinformatyczna
– W ostatnich latach polska branża teleinformatyczna rozwija się coraz bardziej dynamicznie – podkreślał podczas przemówienia szef rządu.
Specjaliści zajmujący się branżą ICT w Polsce podkreślają, że jest to sektor, który – mimo kryzysu – notuje duży, dwuprocentowy wzrost. Dodatkowo zdobywa uznanie za granicą. M.in. dzięki temu, że nie jest odtwórczy, a na rynku pojawiają się nowatorskie pomysły.
– Bardzo dużo takich projektów zostało przez nas sfinansowanych – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak. – Dzięki temu polscy informatycy mogą realizować własne pomysły, pisać programy, tworzyć projekty na rzecz przedsiębiorców, mogą rozwijać również swoje firmy, a przez to nie szukać lepiej płatnej pracy za granicą.
Z obserwacji PARP wynika, że szerzej dostępne finansowanie projektów informatycznych odwróciło niepokojący trend, że młodzi informatycy, absolwenci wyższych uczelni wyjeżdżali zagranicę, jedynie tam widząc możliwość rozwoju kariery zawodowej. Dzisiaj coraz częściej zostają w Polsce i otwierają własne firmy. Nierzadko sięgając przy tym po pomoc oferowaną przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Ta skupia również swą uwagę na dofinansowaniu e-biznesu, czyli handlu bądź usług świadczonych drogą elektroniczną. Pieniądze z tego tytułu otrzymało do tej pory około 2 tys. przedsiębiorców. Aplikujący o te środki musieli udowodnić przede wszystkim opłacalność danej inwestycji, przekonać komisję decydującą o podziale środków, że są podstawy do tego, by twierdzić, że odniesie ona rynkowy sukces. Dzięki temu o niewielu projektach można powiedzieć, że były przypadkowe.
– My stawiamy coraz wyższą poprzeczkę dla projektodawców – mówi Agencji Informacyjnej Newseria szefowa PARP. – Na pewno można zaobserwować, że te projekty są coraz bardziej innowacyjne i wzrasta zaawansowanie nowoczesnych technologii.
Wsparcie PARP dotyczące rozwoju e-usług nie ogranicza się tylko do podziału pieniędzy i przekazywania ich beneficjentom. Równie istotna jest działalność merytoryczna, czyli porady i wskazówki udzielane osobom, które stawiają pierwsze kroki w biznesie elektronicznym. Dlatego właśnie Agencja zaplanowała i zrealizowała cykl 16 konferencji pod hasłem „Akademia e-biznesu”.
– Ciekawym elementem tej Akademii było to, że zachęciliśmy naszych beneficjentów do tego, aby dzielili się swoim doświadczeniem w aplikowaniu i pozyskiwaniu środków, w zakresie kreowania nowej firmy czy realizacji projektu, związanego z wdrożeniem nowej e-usługi – tłumaczy prezes Agencji.
W finałowym spotkaniu w Warszawie wzięło udział ponad 700 uczestników, w tym wielu cenionych specjalistów. Przedsiębiorcy mieli możliwość spotkania się z potencjalnymi inwestorami. Duża część informacji zebranych podczas kolejnych spotkań w ramach Akademii dostępna jest dzisiaj na portalu web.gov.pl. Jak pokazują statystyki, przedsiębiorcy bardzo chętnie zaglądają na te strony, czerpiąc z doświadczeń innych. Tym bardziej, że jest się na kim wzorować – wiele polskich firm z sektora ICT cieszy się światową renomą, a ich projekty zdobyły międzynarodowe uznanie.
– Wspieramy przedsiębiorców, którzy chcą wychodzić ze swoimi produktami i usługami za granicę – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak. – Proponujemy im m.in. udział w misjach i targach zagranicznych.
Służy temu m.in. „Paszport do eksportu”, czyli jedno z działań realizowanych przez PARP w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Przedsiębiorcy będący jego beneficjentami otrzymują środki na rozwój eksportu, m.in. na poszukiwanie nowych rynków zbytu.
Czytaj także
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.