Newsy

Exatel szykuje się do przejęć. Firma ma nową strategię

2013-05-09  |  06:35
Mówi:Wojciech Pomykała
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Exatel
  • MP4
  • Spółka telekomunikacyjna Exatel zmienia swą strategię działania. Firma, świadcząca usługi dla największych przedsiębiorstw i instytucji administracji publicznej, myśli o przejęciach i umocnieniu swojej pozycji na rynku. Exatel, którego największym akcjonariuszem jest Polska Grupa Energetyczna, odgrywać będzie też nową rolę w samej grupie.

    Exatel jest spółką z prawie dwudziestoletnim doświadczeniem. Świadczy usługi operatorskie, transmisji danych oraz dzierżawy łącz internetowych. Zarządza jedną z największych w Polsce siecią transmisyjną, której długość wynosi 20 tys. km. Firma zamierza wzmocnić swoją pozycję na rynku, a istotnym elementem strategii mają być przejęcia innych podmiotów.

     – Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy jeszcze gotowi, żeby podawać konkretne cele akwizycyjne – mówi Wojciech Pomykała, prezes zarządu Exatela. – Myślimy o obszarach ICT i o obszarach telekomunikacyjnych.

    Trwają szczegółowe analizy obszarów, których wzmocnienie przyniesie największe korzyści, zarówno dla całej grupy kapitałowej, jak i samej spółki. Nowa strategia spółki zakłada rozbudowę tzw. pętli lokalnej, czyli sieci Exatela w poszczególnych obszarach kraju oraz pozyskanie nowych kompetencji, m.in. z obszaru ICT. Trafna diagnoza rynku ma pomóc w wytypowaniu podmiotów, którymi warto byłoby się zainteresować. Sama spółka musi być jednak gotowa do takich ruchów. 

     – Jeżeli będziemy wewnętrznie gotowi i będziemy mieć diagnozę potencjalnych partnerów, potencjalnych firm, z którymi się możemy połączyć czy wspólnie działać na rynku, to wówczas będziemy podejmować odpowiednie kroki – tłumaczy Pomykała.

    Problemem nie powinny być pieniądze. Szef spółki przypomina, że przez ostatnich kilka lat Exatel był w procesie sprzedaży, co skutkowało niewysokim poziomem realizowanych inwestycji. Dopiero w maju ubiegłego roku zapadła decyzja, że firma nie zmieni właściciela i pozostanie w grupie kapitałowej PGE. Dzięki temu ma środki własne, które dzisiaj może wydać na nowe przedsięwzięcia.

    Związane one będą również z nową rolą, jaką spółka ma odgrywać wewnątrz grupy.

     – Exatel ma być docelowo centrum kompetencji usług telekomunikacyjnych dla grupy kapitałowej – tłumaczy prezes. – Ma również zarządzać i rozwijać wszystkie obszary związane z telekomunikacją w grupie kapitałowej.

    Z punktu widzenia grupy energetycznej potrzeb telekomunikacyjnych nie brakuje. Przykładem jest połączenie wszystkich oddziałów terenowych, co jest niemałym wyzwaniem, zważywszy na fakt, że Polska Grupa Energetyczna jest największym graczem na polskim rynku energetycznym. To tylko część wyzwań, stojących przed operatorem. Inne to chociażby obsługa telekomunikacyjna całej grupy. Exatel ma docelowo zarządzać całą infrastrukturą z obszaru telekomunikacji we wszystkich spółkach, zarządzać jej rozwojem i utrzymaniem wysokiego poziomu działania. Ma to zapewnić duże usprawnienia. 

     – Biorąc pod uwagę np. kwestię świadczenia usług z telefonii stacjonarnej, to dzisiaj praktycznie każdy oddział ma własne centrale telefoniczne – mówi Wojciech Pomykała, prezes Exatela. – Stosowanie usługi wirtualnego PBX [centrala telefoniczna – red.] czy świadczenie usług w oparciu o centralny system klasy SoftSwitch wydaje się być rozwiązaniem najbardziej optymalnym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Handel

    Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

    Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

    Finanse

    Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

    Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.