Newsy

Fokus TV zaczyna nadawanie. Od dziś w naziemnej telewizji cyfrowej dostępne są 24 stacje w jakości cyfrowej

2014-04-28  |  06:45
Mówi:Dawid Piekarz
Funkcja:rzecznik prasowy
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4
  • Kanał telewizyjny Fokus TV rozpoczął dziś nadawanie na multipleksie cyfrowym MUX-1. To koniec procesu wypełniania multipleksów, na których obecne są 24 stacje. Powinny je odbierać wszystkie nowe telewizory, choć konieczne może być ich przestrojenie. Kto po 26 sierpnia 2011 r. kupił nieświadomie telewizor nieodbierający telewizji cyfrowej, może ubiegać się o zwrot kosztów.

    28 kwietnia kończy się proces wypełniania multipleksów telewizji cyfrowej. Wchodzi ostatni program, który na uruchomionych dotychczas trzech multipleksach miał się pojawić, a to oznacza, że widzowie w kraju będą mieli do dyspozycji 24 programy w jakości cyfrowej – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dawid Piekarz z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    Nowy kanał, Fokus TV, ma profil edukacyjno-poznawczy i zastąpi na pierwszym multipleksie TVP1 w standardowej rozdzielczości. Programy TVP będą nadawane jedynie w wysokiej rozdzielczości (HD) na multipleksie trzecim. Nie powinno to spowodować żadnych zmian dla odbiorców. Telewizory mogą przestroić się automatycznie lub po uruchomieniu funkcji „automatyczne strojenie” przez użytkownika.

    Wszystkie nowe telewizory powinny bez problemów odbierać sygnał cyfrowy, w tym ten nadawany w wysokiej rozdzielczości. Starsze odbiorniki mogą wymagać dodatkowego dekodera.

    Dawid Piekarz przypomina, że – zgodnie z ustawą o cyfryzacji – jeśli po 26 sierpnia 2011 r. konsumenci kupowali telewizor bez możliwości odbioru sygnału cyfrowego, sprzedawca powinien ich o tym poinformować.

    Klient kupując taki telewizor, powinien złożyć pisemne oświadczenie o tym, że zdaje sobie sprawę z tego, że odbiornik tej funkcji nie ma, nie nadaje się do odbioru telewizji cyfrowej, czyli że klient kupuje go na własną odpowiedzialność. Co ciekawe, jeżeli klient nie podpisał takiego dokumentu, a telewizor mu sprzedano, to ma możliwość żądania od sprzedawcy przyjęcia zwrotu tego telewizora – podkreśla Piekarz.

    Zwrotu można dokonać w każdej chwili, bo ustawa nie określa, do kiedy powinno się to zrobić. Podstawę prawną stanowi artykuł 6. Ustawy o cyfryzacji. Jeśli sprzedawca nie przyjmie naszego zwrotu, należy zwrócić się do rzecznika konsumentów. W ustawie nie ma żadnych zastrzeżeń ani terminów ograniczających obowiązywanie tego prawa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.