Newsy

Fokus TV zaczyna nadawanie. Od dziś w naziemnej telewizji cyfrowej dostępne są 24 stacje w jakości cyfrowej

2014-04-28  |  06:45
Mówi:Dawid Piekarz
Funkcja:rzecznik prasowy
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4
  • Kanał telewizyjny Fokus TV rozpoczął dziś nadawanie na multipleksie cyfrowym MUX-1. To koniec procesu wypełniania multipleksów, na których obecne są 24 stacje. Powinny je odbierać wszystkie nowe telewizory, choć konieczne może być ich przestrojenie. Kto po 26 sierpnia 2011 r. kupił nieświadomie telewizor nieodbierający telewizji cyfrowej, może ubiegać się o zwrot kosztów.

    28 kwietnia kończy się proces wypełniania multipleksów telewizji cyfrowej. Wchodzi ostatni program, który na uruchomionych dotychczas trzech multipleksach miał się pojawić, a to oznacza, że widzowie w kraju będą mieli do dyspozycji 24 programy w jakości cyfrowej – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dawid Piekarz z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    Nowy kanał, Fokus TV, ma profil edukacyjno-poznawczy i zastąpi na pierwszym multipleksie TVP1 w standardowej rozdzielczości. Programy TVP będą nadawane jedynie w wysokiej rozdzielczości (HD) na multipleksie trzecim. Nie powinno to spowodować żadnych zmian dla odbiorców. Telewizory mogą przestroić się automatycznie lub po uruchomieniu funkcji „automatyczne strojenie” przez użytkownika.

    Wszystkie nowe telewizory powinny bez problemów odbierać sygnał cyfrowy, w tym ten nadawany w wysokiej rozdzielczości. Starsze odbiorniki mogą wymagać dodatkowego dekodera.

    Dawid Piekarz przypomina, że – zgodnie z ustawą o cyfryzacji – jeśli po 26 sierpnia 2011 r. konsumenci kupowali telewizor bez możliwości odbioru sygnału cyfrowego, sprzedawca powinien ich o tym poinformować.

    Klient kupując taki telewizor, powinien złożyć pisemne oświadczenie o tym, że zdaje sobie sprawę z tego, że odbiornik tej funkcji nie ma, nie nadaje się do odbioru telewizji cyfrowej, czyli że klient kupuje go na własną odpowiedzialność. Co ciekawe, jeżeli klient nie podpisał takiego dokumentu, a telewizor mu sprzedano, to ma możliwość żądania od sprzedawcy przyjęcia zwrotu tego telewizora – podkreśla Piekarz.

    Zwrotu można dokonać w każdej chwili, bo ustawa nie określa, do kiedy powinno się to zrobić. Podstawę prawną stanowi artykuł 6. Ustawy o cyfryzacji. Jeśli sprzedawca nie przyjmie naszego zwrotu, należy zwrócić się do rzecznika konsumentów. W ustawie nie ma żadnych zastrzeżeń ani terminów ograniczających obowiązywanie tego prawa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.