Newsy

Fundusze inwestycyjne będą wspierać innowacyjne produkty polskich firm

2013-02-15  |  06:45
Mówi:prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski
Funkcja:Dyrektor
Firma:Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • MP4
  • Będzie więcej pieniędzy na wsparcie innowacyjnych projektów naukowych, które mają szanse na rynkowy sukces. Sfinansuje je Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz prywatne fundusze kapitałowe. Trwa analiza wniosków w konkursie na partnerów programu BRIdge VC. Jak podkreśla dyrektor NCBiR profesor Krzysztof Jan Kurzydłowski, przedsięwzięcie cieszyło się dużym zainteresowaniem. Rozstrzygnięcia można spodziewać się w najbliższych dniach.

    Potencjalnych inwestorów nie przestraszyła nawet kwota 50 mln zł, jaką musiały zadeklarować jako wkład w projekt. Wręcz przeciwnie. Jak podkreśla profesor Kurzydłowski, pojawiły się propozycje zaangażowania znacznie większych środków finansowych.

    Zainteresowane fundusze miały czas do 31 stycznia na zadeklarowanie chęci udziału w projekcie.

    – Jesteśmy w trakcie oceny wniosków, aplikacji, jakie dostaliśmy od różnych funduszy inwestycyjnych. Wygląda na to, że nasze przedsięwzięcie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Mamy w czym wybierać – zapewnia.

    Trudno na razie spekulować, jaki będzie łączny budżet programu BRIdge VC. Może sięgać kilkuset milionów złotych. NCBiR przeznaczy na ten cel 240 mln zł. Zgromadzone środki podzielone będą głównie pośród przedsiębiorców, którzy komercjalizują badania naukowe. O pieniądze będą mogli starać się wszyscy biorący udział w konkursach ogłaszanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W szczególności adresowany jest do firm i zespołów naukowych, mających konkretną wizję produktów, które miałyby szansę na rynkowy debiut.

     – Czyli dla tych, którzy mają pomysł na biznes oparty o badania i prace rozwojowe już dosyć skonkretyzowane – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski.

    W pierwszej kolejności mowa tu o przedsiębiorcach. Wymogiem, jaki będą im stawiać autorzy programu jest aktywna współpraca ze światem nauki.

     – Dlatego, żeby produkt był innowacyjny na bazie wiedzy, a nie tylko np. na bazie pomysłu organizacyjnego, żeby wymagał zaangażowania szarych komórek – tłumaczy szef NCBR.

    Pilotażowy program adresowany jest do osób z inicjatywą, z pomysłem, które same prowadzą badania naukowe, albo wiedzą, jak z sukcesem wcielić w życie ich efekty. Są to zazwyczaj projekty wysokiego ryzyka, obarczone dużym prawdopodobieństwem niepowodzenia w procesie komercjalizacji. Dlatego trudno było do tej pory znaleźć środki na ich finansowanie.

     – Była to pewnego rodzaju słabość, nie tylko zresztą w Polsce, że my finansowaliśmy zgodnie z regułami sztuki prace badawcze i rozwojowe, ale czym bliżej rynku był pomysł, tym mniej pieniędzy mogliśmy dawać również z powodów ograniczeń formalnych – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski

    Wsparcie ze strony prywatnych inwestorów, głównie funduszy venture capital,  skutecznym lekarstwem na te bolączki. Tym bardziej, że te instytucje mają nie tylko pieniądze, ale i doświadczenie w pilotowaniu tego typu projektów.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.