Newsy

Google rusza z udzielaniem kredytów. Na razie dla reklamodawców serwisu

2012-10-10  |  06:59
Mówi:Mariusz Grendowicz
Funkcja:Przewodniczący Rady Programowej Banking Forum
  • MP4
    Najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie chce wejść w buty instytucji finansowych. Na razie oferta Google jest mocno ograniczona: skierowana tylko do dotychczasowych klientów, którzy chcą wykupić kolejne reklamy w wyszukiwarce. - Od tego jest już maluteńki krok do udzielania kredytów ludziom z ulicy - ocenia Mariusz Grendowicz, przewodniczący Rady Programowej Banking Forum.

    Właśnie zakończył się program pilotażowy i wkrótce pierwsi klienci Google'a będą mogli wziąć u niego kredyt. Nowa usługa pozwala obecnym klientom korporacji na korzystanie z kredytów na sfinansowanie kampanii reklamowych w jej ramach. Karta AdWords Business oprocentowana będzie od 8,99 proc. do 18,99 proc. Eksperci rynku twierdzą, że przygotowanie oferty masowej to tylko kwestia czasu.

    - Wydaje mi się, że w tym kierunku będzie szła konkurencja bankowa, a nie w tym kierunku, który widzieliśmy przez ostatnie lata. Dotychczas mówiąc o konkurencji w sektorze bankowym myśleliśmy o konkurencji między bankami -
    mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Mariusz Grendowicz, przewodniczący Rady Programowej Banking Forum.

    W jego opinii w kolejce ustawią się też operatorzy komórkowi, którzy również zechcą oferować swoim klientom kredyty konsumencie.

    - Statystyka mówi sama za siebie. Patrząc na polski rynek, najmniejszy polski operator komórkowy ma więcej klientów niż największy polski bank -
    twierdzi Grendowicz.

    Ekspert przekonuje, że firmy z branży IT i operatorzy telefonii komórkowej są dziś do tego świetnie przygotowani.

     - Co by nie powiedzieć, firmy technologiczne, takie jak Google czy Amazon są znacznie lepsze w analizowaniu danych dotyczących klientów niż banki. Wiedzą, co klienci robią, na jakich stronach siedzą, jakie produkty kupują. Z tego można wywnioskować dokładnie, z jakim klientem mamy do czynienia -
    przekonuje przewodniczący Rady Programowej Banking Forum.

    Bariery nie stanowi również zaplecze technologiczne. Dowodem tego były plany firmy Apple, która chciała wyposażyć swój najnowszy produkt iPhone 5 w terminal pozwalający dokonywać elektronicznych płatności. Dziś barierę stanowią tylko przepisy.

    - Jeżeli będzie to rozwiązanie bezpieczne, oparte o ład regulacyjny, będzie jak najbardziej akceptowalne dla Kowalskiego i Kowalski nie powinien mieć z tym problemów -
     zapewnia Marusz Grendowicz.

    Jego zdaniem kwestią czasu jest, kiedy firmy z branży IT oraz operatorzy telefonii komórkowej przełamią monopol banków.

     - W tej chwili mamy dość ciekawą sytuację, gdy o ten sam kawałek tortu potencjalnie konkurują banki, operatorzy telefonii komórkowej oraz firmy kartowe: Visa i Mastercard. Na koniec pytanie za 1000 dolarów - czyja karta, czy bankowa, czy telefoniczna, czy kredytowa będzie w naszym portfelu -
     pyta w rozmowie z Newserią.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.