Mówi: | Bartosz Borucki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Smarter Diagnostics |
Innowacyjne oprogramowanie oceni ryzyko urazu ścięgna na podstawie badania rezonansem. Może być wykorzystane do badań przesiewowych
Analiza przez algorytmy sztucznej inteligencji danych obrazowych uzyskanych podczas badania rezonansem magnetycznym pozwoli szybko ocenić ryzyko powstania urazu ścięgna Achillesa. Procedura badania i wstępnej diagnozy z wykorzystaniem technologii opracowanej przez polską firmę trwa zaledwie 15 min. Dzięki automatyzacji analizy danych badanie jest niskokosztowe, a lekarz musi tylko potwierdzić lub wykluczyć diagnozę.
– Diagnostyka ścięgien jest bardzo niszowym rozwiązaniem. Głównie skupia się na diagnostyce pourazowej. Jest dość trudna ze względu na komplementarność różnych metod obrazowania. Jeżeli przychodzi pacjent z urazem, to diagnostyka oparta jest na badaniu lekarskim. Diagnostyka obrazowa zazwyczaj używana jest wtedy, kiedy są pewne wątpliwości. Natomiast nie ma żadnej rutynowej diagnostyki, która pozwalałaby problemy związane ze ścięgnami wykrywać w sposób przesiewowy, rutynowy i codzienny. Badania rezonansem magnetycznym są dość drogimi badaniami, a dostarczają najlepszej informacji na temat tkanek ścięgnistych – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Bartosz Borucki, współzałożyciel i prezes zarządu Smarter Diagnostics.
Rozwiązanie SmarterAchillesMRI, które tworzy polska spółka, jest oprogramowaniem, które ma służyć ocenie ścięgna Achillesa przy użyciu obrazowania rezonansem magnetycznym i wykorzystaniu algorytmów konwolucyjnych sieci neuronowych. Rozwiązanie ma przyspieszać pracę radiologa, a to specjalizacja, w której występują znaczne niedobory kadrowe. Technologia, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ma zobiektywizować ocenę danych zebranych w badaniu ścięgna, dostarczając ją w formie wartości liczbowych. Tak zorganizowane badanie pozwala na bieżąco monitorować stan zdrowia, na przykład sportowców, i poprzez stałe porównywanie danych posłużyć za badanie przesiewowe w kierunku wczesnego wykrywania ryzyka kontuzji.
– Nasze badanie jest nakierowane na to, żeby poszukać patologii dotyczących tkanek ścięgnistych właśnie w ścięgnie Achillesa. To największe ścięgno w organizmie, w związku z tym wykonujemy badanie obrazowe w rezonansie magnetycznym dla obu nóg. Jest to bardzo krótka sekwencja, a więc szybkie i w związku z tym niskokosztowe badanie. Pacjent pojawia się w klinice, w placówce obrazowania medycznego i w ciągu 15 minut od momentu, kiedy wchodzi do placówki, dostaje wynik – mówi Bartosz Borucki.
Według badań EU Injury Database urazy powstające podczas wykonywania aktywności fizycznej stanowią ok. 18 proc. wszystkich urazów wymagających hospitalizacji. Z danych opublikowanych przez naukowców z Uniwersytetu Iowy wynika, że zerwanie ścięgna Achillesa jest najczęstszym zerwaniem ścięgna kończyny dolnej. Ostatnie badania wskazują na to, że takiego urazu doznaje 18 na 100 tys. pacjentów rocznie. U osób wysportowanych częstość występowania urazów ścięgna Achillesa waha się od 6 do 18 proc. Zdaniem twórców rozwiązania z badania przesiewowego powinni korzystać jednak nie tylko sportowcy.
– Dzięki połączeniu możliwości zrobienia szybkiego rezonansu magnetycznego z automatyczną oceną za pomocą sztucznej inteligencji, potwierdzaną tylko przez lekarza radiologa, takie badanie może być używane bardzo szeroko. Jest niedrogie, szeroko dostępne i, co najważniejsze, pozwala wykrywać patologie w tkankach ścięgnistych, nie tylko w ścięgnie Achillesa, ale tak naprawdę wszystkich tkankach ścięgnistych w całym organizmie, które mogą prowadzić do urazów tych tkanek. To również choroby metaboliczne, które widać w ścięgnach, problemy z żywieniem, problemy z trybem życia. W związku z tym wszyscy, którzy chcą unikać urazów ortopedycznych i zdrowo uprawiać jakąś aktywność sportową, powinni takie badanie wykonywać regularnie, przynajmniej raz w roku, żeby wyłapywać na wczesnym etapie zmiany, zanim dojdzie do urazów – twierdzi prezes Smarter Diagnostics.
Według MarketsandMarkets światowy rynek rozwiązań sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej wypracuje w 2023 roku 14,6 mld dol. przychodów. Do 2028 roku wzrośnie on do 102,7 mld dol. U największych dostawców rozwiązań do diagnostyki obrazowej coraz częściej obserwowany jest trend polegający na integracji sztucznej inteligencji ze swoimi systemami oprogramowania do obrazowania medycznego.
Czytaj także
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
- 2024-11-25: Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-10-31: Medycyna stylu życia zyskuje na znaczeniu. Może zapobiegać przewlekłym chorobom serca i nowotworom
- 2024-10-01: Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.