Mówi: | Maciej Sadowski |
Funkcja: | prezes fundacji |
Firma: | StartUp Hub Poland |
Innowacyjne polskie start-upy na celowniku inwestorów zagranicznych. Zaangażowanie polskich koncernów wciąż niewielkie
Polska na czele krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby start-upów. Z coraz większą uwagą przyglądają im się zagraniczni inwestorzy. Dotyczy to szczególnie najbardziej innowacyjnych firm. W ich rozwoju mogłoby pomóc większe zainteresowanie dużych polskich korporacji.
– Korporacje w niedostateczny sposób angażują się w inwestowanie w start-upy. Gdyby każda z nich dała listę trzech najbardziej technologicznie palących problemów do rozwiązania, to deklaruję, że przyprowadzę projekty, zarówno z Polski, jak i zagranicy, które będą rozwiązaniem na nie – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Sadowski, kierujący fundacją StartUp Hub Poland. – Dla dużych polskich koncernów inwestycja rzędu 10 mln złotych rocznie to nie jest dużo, a dzięki niej wokół tych firm mogłyby powstać małe pęcherzyki w postaci innowacyjnych start-upów.
W ten sposób każdy z koncernów zyskuje innowacyjne pomysły na rozwiązanie swoich problemów, a także zdobywa punkty wizerunkowe. W dłuższej perspektywie takie „pęcherzyki” mogą się stać pełnowartościowym centrum badawczo-rozwojowym dla danej firmy. Jak podkreśla Sadowski, w taki sposób rozwijają się m.in. Google czy Intel.
– Większe zaangażowanie korporacji mogłoby się przyczynić do zakorzenienia się innowacji w polskim ekosystemie – mówi Maciej Sadowski.
Zaznacza jednocześnie, że polskim start-upom i tak jest łatwiej niż jeszcze kilka lat temu, bo inwestorzy zagraniczni, np. fundusze venture capital, z coraz większą uwagą przyglądają się tworzonym nad Wisłą innowacjom. Wciąż jednak to zainteresowanie nie jest satysfakcjonujące.
– Chcielibyśmy, żeby było więcej inwestorów. To jest jednak uzależnione od jednego, absolutnie najważniejszego elementu, jakim jest duża podaż wysokokalorycznych, ciekawych start-upów, które naprawdę mają szansę na globalną ekspansję, a nie kolejny jakiś tam serwis randkowy dla wędkarzy, który może zrobi jakąś chwilową karierę w Polsce, ale potem nikt w to nie zainwestuje globalnie – wyjaśnia Maciej Sadowski.
Jego zdaniem w Polsce drzemie ogromny potencjał i ma szanse stać się technologicznym hubem, który będzie sprzyjał rozwojowi innowacyjnych start-upów. Nasz kraj już jest jednym z liderów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby start-upów. Stale rozwija się też startupowy ekosystem. Funkcjonuje tu ponad 50 Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Od 2004 roku dzięki nim powstało ponad 7 tys. firm, a obecnie rozwija się w nich więcej niż 1,5 tys. start-upów.
– Raport Kompassu mówi o nas jako o tzw. fast runnerów, czyli kraju, który bardzo szybko dobija do czołówki. Do Berlina będzie nam nadal daleko, ale z drugiej strony takie huby jak np. Praga czy Budapeszt – moim zdaniem – są już powoli w cieniu Polski jako zbioru kilku hubów: Warszawy, Krakowa czy Trójmiasta – mówi prezes Fundacji StartUp Hub Poland.
Dzięki temu Polska ma też szanse, by przyciągać młodych i innowacyjnych przedsiębiorców z innych krajów, np. Ukrainy, Mołdawii czy Białorusi. Wyszukiwaniem tego typu projektów zajmuje się właśnie fundacja.
– Zachęcamy, żeby w Polsce i z krajowym kapitałem komercjalizowali swoje odkrycia, żeby tu stworzyli miejsca pracy, oddali fiskusowi procent za działalność i jeszcze sławili naszą markę „made in Poland” na świecie – mówi Sadowski.
Rozwojowi innowacyjności i start-upom sprzyjać mogą również inicjatywy ustawodawcze, m.in. przyjęta w ubiegłym tygodniu przez Sejm ustawa o wspieraniu innowacyjności. Wprowadza ona możliwość zaliczania kosztów działalności badawczo-rozwojowej do kosztów uzyskania przychodów w podatkach dochodowych. Umożliwi ona także rozwój rynku venture capital przez premiowanie funduszy inwestujących w najbardziej innowacyjne firmy zajmujące się działalnością B+R.
Według raportu sporządzonego przez Business Link na podstawie ankiet z udziałem około stu aktywnych, młodych biznesmenów do rozwoju start-upów najbardziej potrzebne są: zwiększanie liczby klientów (54 proc.), wsparcie finansowe (38 proc.) oraz nowi partnerzy biznesowi (32 proc.). Prawie dwie trzecie ankietowanych biznesmenów wierzy, że Polska to dobre miejsce na rozwój start-upu.
StartUp Hub Poland skupia się na tworzeniu odpowiednich warunków dla start-upów high technology w Polsce. Fundacja oferuje projektom wsparcie finansowe w postaci do 50 tys. euro kapitału preinkubacyjnego oraz do 1,7 mln euro kapitału zalążkowego, a także dostęp do biur, laboratoriów, mentoring i wsparcie prawne czy operacyjne.
Czytaj także
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-03-01: Mały wybór mieszkań na rynku zwraca inwestorów w kierunku domów. Ceny materiałów budowlanych przestały drożeć w szybkim tempie
- 2024-01-16: Rok 2024 może w końcu przynieść stabilizację na rynku nieruchomości. Wiele zależy od tego, jak zaprojektowany będzie nowy rządowy program
- 2023-12-07: Programy mentoringowe pomagają start-upom pokonać początkowe bariery w działalności. PARP szuka operatorów mogących zapewnić innowatorom takie wsparcie
- 2023-08-28: Polskim start-upom biotechnologicznym trudniej jest pozyskiwać środki od inwestorów finansowych w dobie wysokich stóp procentowych. Chętni są za to globalni inwestorzy strategiczni
- 2023-08-07: Zagraniczne start-upy chcą się rozwijać na polskim rynku. Ich największymi problemami są biurokracja i częste zmiany prawa
- 2023-07-11: Dla co piątego start-upu brak wiedzy i doświadczenia jest barierą w rozwoju. 90 mln zł trafi do podmiotów, które będą wspierać młode spółki mentorsko i finansowo
- 2023-06-09: Polacy słabo oceniają swoje przygotowanie do prowadzenia biznesu. Programy mentoringowe pomagają im pokonać część barier
- 2023-06-02: Start-upy nie narzekają na brak dostępu do finansowania. Równie ważny jest dla nich mentoring i wsparcie ekspertów
- 2023-05-29: Sztuczna inteligencja i cleantech w centrum zainteresowania funduszy VC. Polskie start-upy nieźle sobie radzą w obu tych branżach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.
Problemy społeczne
Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.