Mówi: | Dariusz Bogdan |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Już wkrótce polskie przedstawicielstwo w Dolinie Krzemowej
Polscy przedsiębiorcy mają szansę podbić Dolinę Krzemową. Realizację wspólnych, zaawansowanych technologicznie projektów, ma ułatwić polskie przedstawicielstwo w Kalifornii. – Myślę, że niedługo będzie finał tego przedsięwzięcia – zapewnia Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki. Resort myśli już o kolejnych przedstawicielstwach w innych, równie ważnych ośrodkach.
Polska szuka swojej szansy na dynamiczny rozwój w dziedzinie innowacyjności. Stąd m.in. koncepcja zacieśniania współpracy polskich przedsiębiorców z głównymi ośrodkami technologicznymi na całym świecie. Pierwszym wyborem było kalifornijskie centrum innowacyjności.
– Chcielibyśmy, aby nie tylko w Dolinie Krzemowej powstały polskie technologiczne „ambasady” – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Bogdan. – Takie polskie przedstawicielstwa, które byłyby finansowane z pieniędzy publicznych, żeby była płynna możliwość do linkowania polskich przedsiębiorców, którzy mają pomysły, z najbardziej rozwiniętymi technologicznie miejscami.
Jak podkreśla, kalifornijski projekt ma być pilotażowy. Po nim resort gospodarki będzie chciał wzmocnić obecność polskich firm innowacyjnych m.in. w Chinach i Indiach. Bo choć polskim przedsiębiorcom nie brakuje pomysłów, to wciąż w tych ośrodkach nie są wystarczająco reprezentowani i dlatego warto zacząć skuteczną promocję.
– Pokażemy, że Polacy też są bardzo innowacyjni, potrafią wymyślać bardzo ciekawe rozwiązania – mówi Dariusz Bogdan. – Przykładem może być polskie rozwiązanie: elektroniczna kostka do gier. Rewelacyjna rzecz, wymyślona przez młodych polskich przedsiębiorców, która może być hitem technologicznym i komercyjnym najbliższych miesięcy na całym świecie.
Polska to jedno z ostatnich państw Unii Europejskich, które otwiera w Dolinie Krzemowej swoje przedstawicielstwo. Dariusz Bogdan zapewnia, że to przedsięwzięcie jest na finalnym etapie realizacji.
Dzięki powstaniu „ambasad” technologicznych, operujących w obszarze wysokich technologii, przebicie się z własnym pomysłem i pozyskanie partnera z zewnątrz, ma być znacznie łatwiejsze niż dziś.
– Będzie można zgłosić swój pomysł po to, żeby znaleźć do tego pomysłu partnera – tłumaczy wiceminister gospodarki. – Niezależnie od tego, czy zgłoszą to firmy, które funkcjonują np. w Dolinie Krzemowej, czy też Polacy, będziemy starali się „linkować” takie przedsięwzięcia i znaleźć im dobry grunt do realizacji.
Skuteczne działanie takiego przedstawicielstwa mają wspomagać również zmiany w kraju, np. z zakresu współpracy między przemysłem a nauką.
– Już dziś Narodowe Centrum Badań i Rozwoju prowadzi kursy technologiczne dla polskich naukowców, studentów. Chcielibyśmy to kontynuować w zakresie samej przedsiębiorczości – zwraca uwagę Dariusz Bogdan.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-07-07: Firmy czekają na ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Mają być gotowe w wakacje
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.