Newsy

Krakowska spółka technologiczna otrzyma 20 mln zł wsparcia od inwestorów. Chce szeroko współpracować z branżą motoryzacyjną

2017-04-12  |  06:45

Spółka Elmodis z Krakowa, start-up, który opracował innowacyjny system zbierania danych o pracy maszyn przemysłowych oraz analizowania ich w chmurze, pozyskał 20 milionową inwestycję od trzech funduszy: amerykańskiego Intel Capital, holenderskiego SET Ventures i polskiego Innovation Nest. Dzięki temu zamierza rozwinąć swoją technologię i pozyskać klientów także spoza granic Polski.

– Pozyskaliśmy dwóch nowych inwestorów. To Intel Capital i SET Ventures. Do tego Innovation Nest, czyli trzeci inwestor, którego mieliśmy do tej pory  mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Hanc, prezes firmy Elmodis. – Cała inwestycja opiewa na prawie 5 mln dol., więc to dla spółki technologicznej na tym etapie duży zastrzyk pieniędzy na rozwój i na budowanie zespołu. Fundusze wnoszą również technologię i wsparcie w zakresie budowy tej technologii długoterminowo. Intel znany jest z tego, że jest to mocna firma technologiczna. To chcemy wykorzystać w budowaniu wartości naszej spółki.

Krakowska spółka technologiczna Elmodis to jeden z dziesięciu start-upów, które jesienią 2016 roku zostały wybrane przez fundację Startup Poland spośród przeszło 200 firm do zaprezentowania swoich projektów prezydentowi. Firma stworzyła system pozwalający zwiększyć efektywność maszyn przemysłowych: pomp, wentylatorów, kompresorów czy pasów transmisyjnych. Pomaga on zapobiegać awariom maszyn, obniżać koszty napraw oraz oszczędzać energię elektryczną. To zintegrowany system – zarówno urządzenia diagnostyczne, jak i oprogramowanie – dzięki któremu producenci silników elektrycznych i innych maszyn napędzanych energią elektryczną w czasie rzeczywistym mogą monitorować ich działanie.

Inwestorami spółki zostali Intel Capital – amerykański fundusz inwestycyjny, SET Ventures, holenderski fundusz venture capital, który inwestuje głównie w sektor energetyczny, oraz polski Innovation Nest. Łącznie zainwestują w Elmodis blisko 20 mln zł.

Jesteśmy w tej chwili zorientowani na to, żeby budować wartość spółki poprzez pozyskiwanie nowych klientów i nowych rynków, więc widzimy tutaj po pierwsze możliwość wsparcia rozwoju technologicznego, która pozwoli nam na szybsze skalowanie produktu, a po drugie zdobywanie nowych rynków, nie tylko europejskich, lecz także amerykańskiego rynku, w którym pomoże nam Intel – przewiduje Hanc.

Sektory przemysłu, w których może być wykorzystane rozwiązanie spółki, to produkcja, energetyka, górnictwo, a także przemysł petrochemiczny. Jednak największe szanse – zwłaszcza wśród klientów zagranicznych – Elmodis upatruje w branży automotive.

Branża automotive jest w zakresie liczby maszyn i możliwości skorzystania z naszych technologii bardzo chłonna. Zmieniający się rynek produkcji samochodów i wprowadzanie nowych technologii powodują, że jest tam dla nas bardzo dużo miejsca. Dodatkowo dziś klienci są nastawieni na wprowadzanie nowych technologii i analizę big data – informuje prezes Elmodis. – W tej chwili staramy się wykorzystać najbliższych sąsiadów, czyli Niemcy, Czechy, ale rynkiem, nad którym pracujemy i na który chcemy w następnym roku wejść, to Stany Zjednoczone ze względu na ilość przemysłu i miejsca, gdzie rzeczywiście możemy ten przemysł wspomóc.

Firma Elmodis powstała w 2015 roku. Obecnie zatrudnia ok. 30 pracowników, głównie inżynierów i specjalistów w zakresie monitorowania i optymalizacji pracy maszyn. Firma zapewnia, że zakład, w którym pracuje tysiąc maszyn na prąd, może dzięki zastosowaniu rozwiązania Elmodis zaoszczędzić nawet 40 mln zł rocznie na kosztach energii elektrycznej i naprawach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.