Mówi: | Katarzyna Sobczyk |
Funkcja: | kierownik zespołu rozwoju programu partnerskiego DNS |
Firma: | NASK |
Liczba nowych rejestracji w rejestrze domeny .pl przekroczyła milion. Polska w światowej czołówce
Ubiegły rok przyniósł rekordową w historii liczbę rejestracji w rejestrze domeny .pl. Przybyło niemal 1,12 mln nazw. I chociaż wśród polskich przedsiębiorców modne stało się rejestrowanie domeny europejskiej, to popularność nazw z końcówką .pl nie słabnie. Liczba nazw w rejestrze daje nam 11. pozycję na świecie.
– Na koniec 2015 roku w naszym rejestrze było 2 681 000 nazw domeny .pl. To bardzo dobry wynik. W światowym rankingu rejestrów zajmujemy obecnie 11. pozycję, a biorąc pod uwagę kraje Unii Europejskiej, już od paru lat jesteśmy na 6. pozycji, którą utrzymujemy – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Sobczyk, kierownik zespołu rozwoju programu partnerskiego DNS w NASK.
Tylko w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku abonenci zarejestrowali 268 016 nowych nazw domeny .pl. W ostatnim kwartale dokonywano codziennie średnio 2 913 rejestracji. To spora liczba, a i tak niższa od średniej uzyskanej w całym roku i wynoszącej nieco ponad 3 tys. nazw. Można mówić o utrzymującej się od lat stałej tendencji wzrostowej.
– W 2015 roku przyrost wyniósł 6 proc. W poprzednim roku tempo wzrostu było znacznie niższe – 2,5 proc. – informuje Katarzyna Sobczyk. – Liczymy na dalszy dynamiczny wzrost naszego rejestru. Biorąc pod uwagę to, że obecnie jednym z głównych narzędzi w prowadzeniu biznesu jest strona internetowa, do której potrzebna jest także nazwa domeny, pozostajemy optymistami.
Imponująca była też liczba nowych rejestracji. W całym roku przybyło 1 119 000 domen. Jest to najlepszy wynik w historii rejestru NASK. Pomimo że już od sześciu lat przekraczana zostawała liczba miliona rejestracji, to po raz pierwszy aż tak znacząco. W całym ubiegłym roku była ona o ponad 91 tys. wyższa niż w 2014 roku i o ponad 32 tys. wyższa niż w 2011 roku, do którego należał poprzedni rekord.
– Większość domen .pl jest zarejestrowanych na rzecz abonentów z Polski. Matematycznie rzecz ujmując, 5 proc. są to abonenci, którzy mają siedzibę za granicą – mówi Katarzyna Sobczyk.
Na koniec 2015 roku liczba unikalnych abonentów nazw domeny .pl wynosiła 1 007 706. W ciągu roku przybyło ponad 60 tys. abonentów.
Ekspertka przyznaje, że nie zawsze rejestrowane są całkiem nowe nazwy. Mimo że pojawiło się dużo nowych, to współczynnik odnowień wynosi prawie 62 proc.
– Tu również odnotowujemy stałą tendencję wzrostową. Świadczy to o tym, że coraz więcej osób przedłuża domeny na kolejny rok – twierdzi Katarzyna Sobczyk.
Polacy wybierają przede wszystkim nazwy, które są złożone z samych liter. Stanowią one 74 proc. spośród wszystkich utrzymywanych w rejestrze. Mniejszą popularnością cieszą się te złożone z liter bądź cyfr albo liter i cyfr oraz myślników – stanowią one około 20 proc. Jeszcze mniej jest nazw, które są złożone tylko z liter i cyfr, a najmniejszą popularnością cieszą się te złożone z samych cyfr – tu można mówić o 1/10 wśród wszystkich rejestrowanych.
Prawie 100 proc. rejestracji odbywało się poprzez Partnerów NASK, jedynie 52 zostały zarejestrowane bezpośrednio.
Czytaj także
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-06-06: Produkcja prądu z odnawialnych źródeł coraz częściej ograniczana. W ten sposób marnujemy rekordowe ilości taniej zielonej energii
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-13: Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
- 2024-07-04: Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.