Newsy

Liczba nowych rejestracji w rejestrze domeny .pl przekroczyła milion. Polska w światowej czołówce

2016-03-23  |  06:40
Mówi:Katarzyna Sobczyk
Funkcja:kierownik zespołu rozwoju programu partnerskiego DNS
Firma:NASK
  • MP4
  • Ubiegły rok przyniósł rekordową w historii liczbę rejestracji w rejestrze domeny .pl. Przybyło niemal 1,12 mln nazw. I chociaż wśród polskich przedsiębiorców modne stało się rejestrowanie domeny europejskiej, to popularność nazw z końcówką .pl nie słabnie. Liczba nazw w rejestrze daje nam 11. pozycję na świecie.

    Na koniec 2015 roku w naszym rejestrze było 2 681 000 nazw domeny .pl. To bardzo dobry wynik. W światowym rankingu rejestrów zajmujemy obecnie 11. pozycję, a biorąc pod uwagę kraje Unii Europejskiej, już od paru lat jesteśmy na 6. pozycji, którą utrzymujemy – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Sobczyk, kierownik zespołu rozwoju programu partnerskiego DNS w NASK.

    Tylko w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku abonenci zarejestrowali 268 016 nowych nazw domeny .pl. W ostatnim kwartale dokonywano codziennie średnio 2 913 rejestracji. To spora liczba, a i tak niższa od średniej uzyskanej w całym roku i wynoszącej nieco ponad 3 tys. nazw. Można mówić o utrzymującej się od lat stałej tendencji wzrostowej.

    W 2015 roku przyrost wyniósł 6 proc. W poprzednim roku tempo wzrostu było znacznie niższe – 2,5 proc. – informuje Katarzyna Sobczyk. – Liczymy na dalszy dynamiczny wzrost naszego rejestru. Biorąc pod uwagę to, że obecnie jednym z głównych narzędzi w prowadzeniu biznesu jest strona internetowa, do której potrzebna jest także nazwa domeny, pozostajemy optymistami.

    Imponująca była też liczba nowych rejestracji. W całym roku przybyło 1 119 000 domen. Jest to najlepszy wynik w historii rejestru NASK. Pomimo że już od sześciu lat przekraczana zostawała liczba miliona rejestracji, to po raz pierwszy aż tak znacząco. W całym ubiegłym roku była ona o ponad 91 tys. wyższa niż w 2014 roku i o ponad 32 tys. wyższa niż w 2011 roku, do którego należał poprzedni rekord.

    Większość domen .pl jest zarejestrowanych na rzecz abonentów z Polski. Matematycznie rzecz ujmując, 5 proc. są to abonenci, którzy mają siedzibę za granicą – mówi Katarzyna Sobczyk.

    Na koniec 2015 roku liczba unikalnych abonentów nazw domeny .pl wynosiła 1 007 706. W ciągu roku przybyło ponad 60 tys. abonentów.

    Ekspertka przyznaje, że nie zawsze rejestrowane są całkiem nowe nazwy. Mimo że pojawiło się dużo nowych, to współczynnik odnowień wynosi prawie 62 proc.

    Tu również odnotowujemy stałą tendencję wzrostową. Świadczy to o tym, że coraz więcej osób przedłuża domeny na kolejny rok – twierdzi Katarzyna Sobczyk.

    Polacy wybierają przede wszystkim nazwy, które są złożone z samych liter. Stanowią one 74 proc. spośród wszystkich utrzymywanych w rejestrze. Mniejszą popularnością cieszą się te złożone z liter bądź cyfr albo liter i cyfr oraz myślników – stanowią one około 20 proc. Jeszcze mniej jest nazw, które są złożone tylko z liter i cyfr, a najmniejszą popularnością cieszą się te złożone z samych cyfr – tu można mówić o 1/10 wśród wszystkich rejestrowanych.

    Prawie 100 proc. rejestracji odbywało się poprzez Partnerów NASK, jedynie 52 zostały zarejestrowane bezpośrednio.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.