Mówi: | Krzysztof Ślęczka |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Accenture w Polsce |
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
W 18. edycji raportu „Accenture Life Trends”, w którym od lat ukazywany jest obraz zachowań i postaw ludzi wobec otaczającego ich świata, w tym biznesu, technologii i zmian społecznych, zdefiniowano pięć trendów na 2025 rok. Pierwszym z nich jest opisany koszt niepewności.
– Sztuczna inteligencja, a w szczególności generatywna sztuczna inteligencja zaciera granice między tym, co rzeczywiste, a tym, co sztuczne. 60 proc. osób podaje w wątpliwość jakość treści, które widzą w internecie. To może wpływać na zaufanie do marki i jej postrzeganie, czyli w jaki sposób wizerunek firmy będzie reprezentowany w internecie. Pytania o autentyczność zdjęć produktów czy ogólnie dostępnych treści już nie są niczym rzadkim. Jest to niechlubna powszechność. Dla przykładu w 2022 roku firma TripAdvisor zidentyfikowała ponad 1,3 mln fałszywych opinii i recenzji na swoim serwisie. To pokazuje skalę problemu, z jakim możemy mieć do czynienia w przyszłości. Jako konsumenci będziemy musieli sami oceniać, czy to, co widzimy w internecie, jest prawdziwe, czy też zostało poddane jakiejś modyfikacji albo jest całkowicie wytworem sztucznej inteligencji. To, czy jesteśmy w stanie temu zaufać, będzie zależało tylko od nas – mówi agencji Newseria Krzysztof Ślęczka, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.
Choć oszustwa w sprzedaży towarów i usług za pośrednictwem sieci nie są same w sobie niczym nowym, to generatywna sztuczna inteligencja wynosi możliwości z tym związane na zupełnie nowy poziom. Jest to wyzwaniem nie tylko dla biznesu, ale też prawodawców, których zadaniem jest efektywna regulacja wykorzystania takich narzędzi i niejako moderowanie tego, co się dzieje w świecie online.
Z raportu „Accenture Life Trends” wynika, że 52 proc. respondentów widziało fałszywe wiadomości lub artykuły, 39 proc. spotkało się z fałszywymi recenzjami, a jedna trzecia badanych padła ofiarą ataków typu deep fake lub oszustw mających na celu wyłudzenie danych osobowych lub pieniędzy. Zdaniem ekspertów wyzwaniem będzie teraz odbudowywanie zaufania. Z tym wiążą się potrzeby inwestycyjne – chodzi o modernizację procesów moderowania treści, aby sprostać napływowi treści szkodliwych. Ponadto marki muszą opracować i przekazać klientom jasne metody weryfikacji autentyczności swoich produktów, aby podjęcie decyzji zakupowej nie wymagało od konsumentów wyszukiwania informacji czy dłuższej analizy.
– Drugi trend to rodzicielski dylemat, czyli to, w jaki sposób budować zdrową relację między technologią a młodym społeczeństwem, kolejnym pokoleniem. Trzeci trend to gospodarka tu i teraz, mówiący o oczekiwaniach konsumentów i klientów, o tym, że chcą brać życie w swoje ręce, ale jednocześnie oczekują rezultatów natychmiastowych. Czwarty trend, który identyfikujemy w naszym raporcie, dotyczy jakości pracy, czyli tego, w jaki sposób technologia oraz generatywna sztuczna inteligencja w szczególności, wpływa na jakość pracy, na sposób, w jaki jest ona wykonywana, ale również odbierana przez pracowników – wymienia Krzysztof Ślęczka.
Wraz z rozwojem w firmach narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, służących m.in. do tworzenia treści, obrazów i wideo, pracownicy coraz częściej mierzą się ze zjawiskiem stresu technologicznego. To stan, w którym pracownik może odczuwać dezorientację, przytłoczenie informacyjne i stres związany z nowymi umiejętnościami trudnymi do opanowania. Wprawdzie coraz więcej osób dostrzega pozytywne strony wdrażania genAI, takie jak zwiększenie produktywności (44 proc.) i poprawa jakości pracy (38 proc.), ale 60 proc. pracowników wciąż obawia się tego procesu i związanego z nim stresu.
– Generatywna sztuczna inteligencja powinna być wdrażana z myślą o pracownikach, a według naszego badania 75 proc. firm nie ma strategii jej wdrażania. W związku z tym wszelkie działania, które podejmują, mogą być albo ad hocowe, albo nieprzemyślane i niestawiające pracownika w centrum procesu zmiany. Ankietowani pracownicy deklarują, że sztuczna inteligencja podnosi wydajność i jakość, ale jednocześnie komunikują wzrost niepewności zatrudnienia. Więc rolą pracodawców, menedżerów, liderów będzie takie wdrożenie sztucznej inteligencji w organizacji, które sprawi, że pracownicy będą czuli się z nią komfortowo – ocenia dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.
Umiejętne wykorzystywanie innowacji do ułatwiania sobie pracy to jeden z elementów budowania zdrowych relacji z technologią. Obecnie jednym z wyzwań dla użytkowników cyfrowych narzędzi jest ograniczanie czasu spędzanego w świecie online. Tę kwestię porusza piąty ze wskazanych w raporcie Accenture trendów na 2025 rok – powrót do autentycznych doświadczeń. Już dziś dwie trzecie milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z przyznaje, że spędza w internecie więcej czasu, niż by chciało, a eksperci wskazują na szereg negatywnych skutków nadmiernego scrollowania. Pojawiają się już nawet pierwsze inicjatywy mające na celu systemowe ograniczenie dostępu nieletniej młodzieży do internetu. Ten trend może mieć wpływ na komunikację marek, które wykorzystują media społecznościowe jako główny kanał przekazu. Jednocześnie eksperci podkreślają, że szukanie równowagi między życiem online i offline będzie coraz silniejszą potrzebą.
– Ten trend wynika głównie ze zmęczenia życiem online. Żyjemy w świecie cyfrowym od rana do wieczora, od momentu wstania, kiedy sięgamy po komórkę, poprzez pracę kilka godzin dziennie przed komputerem, aż do momentu, kiedy zamykamy laptop i odblokowujemy smartfon w drodze do domu – mówi Krzysztof Ślęczka. – Jednak warto zwrócić uwagę, że blisko 40 proc. ankietowanych najlepsze doznania z minionego tygodnia przypisało doświadczeniom w świecie offline, a tylko 15 proc. – doświadczeniom ze świata cyfrowego. Podsumowując raport, można powiedzieć, że w 2025 roku będziemy się przede wszystkim skupiać na poszukiwaniu równowagi między tym, co cyfrowe, a tym, co rzeczywiste.
Czytaj także
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-05-06: Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.