Newsy

M. Godlewski (Netia): nasze rozmowy z TP o światłowodach przyspieszą we wrześniu

2012-08-30  |  06:53
Mówi:Mirosław Godlewski
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Netia S.A.
  • MP4

    Telekomunikacja Polska (marka Orange) i Netia deklarują wolę współpracy. Pod egidą Urzędu Komunikacji Elektronicznej mają ruszyć rozmowy  na temat współpracy przy rozbudowie infrastruktury światłowodowych sieci szerokopasmowego dostępu do internetu. – Myślę, że rozmowy istotnie posuwające nas do przodu powinny odbyć się we wrześniu – mówi Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netia S.A.

    Głównym polem współpracy ma być rozbudowa sieci światłowodowej. Pozwala ona na przesyłanie danych z praktycznie nieograniczoną prędkością. Ale stworzenie jednego gniazdka w dużym mieście kosztuje co najmniej 1 tys. zł. Rozmowy z Telekomunikacją Polską/Orange mają służyć obniżeniu tych kosztów.

     – Trzeba znaleźć taki sposób, w którym rozbudowa nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej będzie opłacalna i możliwa. Już dzisiaj wiadomo, że budowanie nowoczesnej infrastruktury przez jednego operatora jest nieopłacalne. Klienci musieliby zbyt dużo docelowo płacić za abonament. W związku z tym poszukujemy sposobów na dzielenie tych kosztów, na korzystanie z funduszy unijnych – wyjaśnia Agencji Informacyjnej Newseria prezes Netii Mirosław Godlewski.

    Jednym z pomysłów jest stworzenie mapy z planami inwestycyjnymi tak, by operatorzy budując infrastrukturę nie dublowali się. Jednocześnie wybudowane gniazdka miałyby być udostępniane konkurencji. Taki model Orange stosował m.in. we Francji. Kierownictwo Netii podkreśla jednak, że brane są pod uwagę różne rozwiązania.

     – My wymieniamy się różnego rodzaju informacjami, sprawdzamy punkty odniesienia z innych rynków. Patrzymy np. w jaki sposób Orange robił to we Francji z alternatywnym operatorem, podobnym do Netii. Więc ciągle prowadzimy różnego rodzaju analizy, które podczas tych rozmów zostaną wykorzystane – tłumaczy prezes Netii.

    Największym kłopotem, z którym zmagają się dziś dostawcy, jest budowa taniego i szybkiego przyłącza internetowego na terenach o niskiej gęstości zaludnienia. Wymaga tego w swojej specyfikacji Komisja Europejska, która finansuje część prac w ramach walki z tzw. wykluczeniem cyfrowym.

    Brak jest rachunku ekonomicznego, żeby tę sieć na tych terenach rozbudować. Te rozmowy pod egidą UKE mają służyć maksymalnemu poszerzeniu zakresu opłacalności obszarów, na których ta budowa miałaby postępować – mówi Mirosław Godlewski.

    Netia jest dziś największym krajowym dostawcą szybkich rozwiązań telekomunikacyjnych o przepustowości do 100 Mbps. Firma zapewnia szybki internet i telewizję HD w prawie 600 tys. gospodarstw w tym 120 tys. z przyłączem światłowodowym. Plany operatora są ambitne, bo systematycznie rozbudowuje i unowocześnia istniejącą sieć oraz poszukuje nowych obszarów rozwoju.

     – Naszym celem jest rozwój ponad miliona linii, które będą w stanie spełniać kryteria nowej generacji, czyli przepustowość powyżej 30 Mb/s, a w większości przypadków jest to 30 Mb/s, 50 Mb/s, 100 Mb/s. Rozbudowujemy też w sposób systematyczny sieć światłowodową do domu. To się już dzieje – zapewnia szef Netii.

    Rozbudowa sieci światłowodowej to wymóg Komisji Europejskiej. Naciska ona m.in., by Polska przyspieszyła ten proces, głównie ze względu na możliwości, jakie ultraszybki internet daje europejskiej gospodarce. Jednocześnie KE naciska na UKE, by zadbała o równowagę w dostępie do sieci różnych operatorów. Ma to ochronić rynek przed monopolizacją przez tzw. operatora zasiedziałego, czyli Telekomunikację Polską/Orange.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.