Newsy

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad modernizacją elektronicznych postępowań sądowych

2013-03-19  |  06:50

Wprowadzenie nowego postępowania elektronicznego przy nadawaniu klauzuli wykonalności bankowym tytułom egzekucyjnym, prace nad elektroniczną licytacją ruchomości oraz wprowadzenie elektronicznego postępowania w wydziałach wieczystoksięgowych sądów to tylko niektóre zmiany, nad jakimi pracuje Ministerstwo Sprawiedliwości. Niektóre z nich już są procedowane w Sejmie. Mają one na celu zmniejszenie kosztów postępowania sądowego oraz skrócenie czasu jego trwania. Nowe formy elektronicznego załatwiania spraw są potrzebne, dowodem może być np. ogromna popularność drukowania odpisów z KRS, z czego skorzystało już 9 mln osób i firm.

Z części funkcjonalności można korzystać już od miesięcy i sprawdza się to w praktyce.

 – Większe inwestycje poczyniliśmy już wcześniej, konkretnie na budowę Krajowego Rejestru Sądowego, księgi wieczystej w postaci elektronicznej, czyli tzw. EKW, czy też Krajowego Rejestru Karnego. Obecnie natomiast trwają modyfikacje tego systemu, mające na celu udostępnianie tych zasobów w  większym stopniu. Np. dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego i możliwość samodzielnego wydruku odpisów z tego rejestru funkcjonuje od czerwca 2012 roku i cieszy się to bardzo dużą popularnością – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Gołaczyński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości.

To duże udogodnienie i oszczędność czasu, bo wcześniej takie wydruki wydawali pracownicy sądów. Obecnie wydruk z KRS ma moc dokumentu urzędowego, co bardzo przyspiesza załatwianie spraw, przy których taki wydruk jest potrzebny.

Resort  sprawiedliwości, zachęcony popularnością elektronicznych wydruków z KRS, planuje wprowadzić nowe udogodnienia, które odciąża sądy i ułatwią życie firmom i osobom fizycznym.

 – Planujemy również w niedługim czasie wprowadzić taka samą funkcjonalność w księgach wieczystych, aby strony, obywatele, przedsiębiorcy, funkcjonariusze mogli wydrukować samodzielnie odpis z księgi wieczystej i posługiwać się tym odpisem w obrocie cywilnoprawnym, również w tym urzędowym. Projekt zmiany ustawy o księgach wieczystych i hipotece jest w Sejmie, więc to powinno nastąpić niedługo, z końcem 2013 roku – mówi wiceminister Jacek Gołaczyński.

Uproszczenia obejmą także sądowe postępowanie cywilne. Chodzi o nowe postępowanie elektroniczne w przedmiocie nadania klauzuli wykonalności bankowym tytułom egzekucyjnym.

 – Takich spraw rocznie jest w Polsce około 800 tysięcy, chcemy je skumulować w dziewięciu wydziałach elektronicznych, które będą się tym zajmowały. Będą orzekali tylko referendarze sądowi, nie sędziowie. To przyspieszy rozpoznanie tych spraw, uprości procedurę, zmniejszy koszty zarówno po stronie wierzycieli, czyli banków, jak i po stronie sądu, czyli ostatecznie po stronie podatników – wyjaśnia Jacek Gołaczyński.

Inna ważną zmianą jest wprowadzenie elektronicznej licytacji ruchomości. 

 – Elektroniczna licytacja będzie funkcjonowała trochę wzór Allegro, eBay, czy innych serwisów o charakterze komercyjnym. One się sprawdziły, doskonale funkcjonują. Chcemy to przeszczepić na grunt postępowania cywilnego i trochę ożywić licytację z ruchomości, bo tu jest pewna stagnacja – mówi wiceminister sprawiedliwości.

Kolejne uproszczenia obejmą postępowanie egzekucyjne oraz upominawcze. Resort chce wprowadzić możliwość elektronicznego zajęcia rachunku bankowego

 – Komornik składając wniosek o zajęcie rachunku bankowego celem egzekucji musi papierowo wysłać takie zajęcia praktycznie do wszystkich banków, gdzie potencjalnie dłużnik może mieć rachunek. Po wejściu w życie zmian będzie się to odbywało drogą elektroniczną. – mówi Jacek Gołaczyński. – Modernizujemy również elektroniczne postępowanie upominawcze, także gdy chodzi o system informatyczny. W Sejmie natomiast trwają prace nad projektem, który ma zapewnić większą ochronę dla dłużników, którzy mogą być niekiedy dotknięci skutkami postępowania elektronicznego, zwłaszcza wtedy, kiedy nie doręczono pozwanemu nakazu zapłaty, wydanego w tym systemie.

Poza tym Ministerstwo Sprawiedliwości zamierza wprowadzić elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe. Dzięki temu notariusze, urzędnicy skarbowi czy komornicy będą mogli za pomocą systemu informatycznego składać wnioski do sądu wieczystoksięgowego. To powinno zdecydowanie przyspieszyć całą procedurę. 

 – Co ważne z punktu widzenia pewności obrotu cywilnoprawnego, informacja o złożonym wniosku zostanie natychmiast uwidoczniona w biurowości księgi wieczystej. Nastąpi tzw. wzmianka o wpisie, a zatem wszyscy, którzy zajrzą do księgi wieczystej, zobaczą, że ktoś złożył wniosek o wpis np. hipoteki – informuje wiceminister.

Projekt dotyczący elektronicznego postępowania upominawczego, elektronicznego bankowego tytułu egzekucyjnego ma być zakończony z końcem 2013 roku. Wejdzie w życie prawdopodobnie w połowie 2014 roku, ponieważ wymaga jeszcze wydania przez ministra sprawiedliwości kilku aktów wykonawczych.

Koszt wprowadzenia elektronicznego postępowania wieczystoksięgowego będzie wynosił w 2013 r. 10,57 mln zł., a w 2014 r. – 8,14 mln zł. (koszty te będą współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego).

Jak podkreśla wiceminister, wszystkie proponowane zmiany mają zmniejszyć koszty dla stron procesu i koszty funkcjonowania sądów.

 – Dla przykładu, opłata przy elektronicznym postępowaniu upominawczym jest mniejsza o 25 proc., aby zachęcić powodów do występowania w tym postępowaniu, a nie  przed sądami tradycyjnymi. W efekcie mniej pieniędzy z opłat wpływa do budżetu państwa, ale jednocześnie budżet oszczędza olbrzymie pieniądze np. na poczcie, bo korespondencja pomiędzy sądem a powodem następuje wyłącznie drogą elektroniczną – reasumuje wiceminister sprawiedliwości.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.