Mówi: | René Obermann, Gary Kovacs |
Firma: | Prezes Deutsche Telekom, Prezes Mozilla |
Mozilla chce pokonać Androida. Smartfon z oprogramowaniem Firefox w czerwcu w Polsce
Deutsche Telekom, właściciel T-Mobile Polska, zamierza już w czerwcu rozpocząć sprzedaż Alcatela One Touch Fire. To pierwszy smartfon z systemem operacyjnym Firefox, który w tym roku zadebiutuje w Europie Środkowej, w tym w Polsce, a także w Ameryce Łacińskiej. Przedstawiciele operatora zapowiadają, że trwająca od 2011 roku współpraca z Mozillą ma na celu stworzenie realnej konkurencji dla systemu Android.
– Polska jest bardzo ważnym i dużym rynkiem, bardzo otwartym na innowacje. Dlatego jest dla nas tak istotny – tak René Obermann, prezes Deutsche Telekom, wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, dlaczego to właśnie w Polsce zadebiutuje nowy system operacyjny.
Deutsche Telekom, właściciel Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci T-Mobile, jako pierwszy operator na europejskim rynku zaproponuje urządzenie z nowym systemem firmy Mozilla, czyli Firefox. Alcatel One Touch Fire zadebiutuje w tym roku w Polsce i w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (np. na Węgrzech).
– Mamy nadzieję wprowadzić go w połowie roku, planujemy w czerwcu, ale wiele zależy od postępów prac technicznych nad systemem operacyjnym – mówi Andrzej Gładki, kierownik Działu Zarządzania Produktami - Terminale, Polska Telefonia Cyfrowa S.A.
W tym samym czasie hiszpańska Telefonica wprowadzi system na rynek Ameryki Łacińskiej.
Współpraca Deutsche Telekom i Mozilli trwa od dwóch lat, kiedy ruszył projekt. Jak podkreślają przedstawiciele firm, ma to na celu zwiększenie konkurencyjności na rynku oprogramowania smartfonów, a co za tym idzie, również zwiększenie wyboru dla klientów. Tym bardziej, że – zgodnie z zapowiedziami – będzie to również konkurencja cenowa.
– To będzie bardzo atrakcyjny cenowo smartfon, z wieloma ciekawymi aplikacjami. Dzięki temu będzie atrakcyjny dla klientów, szczególnie dla młodych ludzi, z mniejszymi dochodami – powiedział René Obermann, prezes Deutsche Telekom podczas konferencji Mobile World Congress, która trwa w Barcelonie.
– To nie jest tani telefon. Ale wypuszczamy w miarę dostępny cenowo produkt, który działa w oparciu o sieć i ta technologia spowodowała, że mogliśmy obniżyć jego cenę. Chcemy, by odniósł sukces na rynkach wschodzących, które nie mają takich samych warunków ekonomicznych jak kraje zachodnie – dodaje Gary Kovacs, prezes Mozilli.
Zdaniem Andrzeja Gładkiego, w miarę wzrostu zainteresowania klientów nowym produktem możliwe będzie jeszcze zejście z tego poziomu cenowego.
Wszystkie aplikacje i witryny internetowe w programie Mozilla Firefox OS dostępne są z poziomu przeglądarki. Obsługiwane będą aplikacje napisane w najczęściej stosowanych językach w Internecie, także w najnowszym języku wykorzystywanym do tworzenia i przeglądania stron w internecie - HTML 5. Prace nad aplikacjami trwają.
– System jest oparty na technologii HTML 5, co oznacza, że aplikacje tworzone na różnych platformach będzie można łatwo przenieść na ten system. Jest w Polsce duża społeczność deweloperów, ponad 30 tysięcy, piszących już dla Mozilii, dla przeglądarki internetowej Firefox, więc spodziewamy się bardzo szybkiego wysypu aplikacji i kontentu dla tej platformy – wyjaśnia przedstawiciel Polskiej Telefonii Cyfrowej.
Równocześnie z wprowadzeniem na rynek nowego produktu dostępny będzie sklep z aplikacjami, z których duża część ma być bezpłatna.
– Celujemy głównie w grupę klientów, którzy szukają taniego smartfona oraz w entuzjastów nowych technologii. Firefox jest bardzo rozpoznawalną marką, przeglądarka ma ponad 40 proc. udziałów w rynku spośród przeglądarek internetowych. Jest najmocniejszą w Europie i w Polsce. Brand jest rozpoznawalny i na to liczymy, że to zachęci wielu entuzjastów, by przyjrzeć się nowemu rozwiązaniu – dodaje Andrzej Gładki.
Wyjaśnia, że w przyszłości system umożliwi również dokonywanie płatności zbliżeniowych. Będzie to możliwe najwcześniej w 2014 roku.
– Stopień komplikacji technologii NFC (ang. Near Field Communication) jest tak wysoki, że trudno próbować zaimplementować to w I generacji systemu operacyjnego Firefox. Byłoby to karkołomnym przedsięwzięciem. System musi najpierw uzyskać dojrzałość, potem będziemy pracować nad NFC. Najwcześniej w 2014 roku będzie można to zaimplementować – wyjaśnia przedstawiciel PTC.
Usługa MyWallet oparta o technologię NFC działa w T-Mobile od końca października. Korzystać z niej mogą m.in. klienci Raiffeisen Polbanku, mBanku, Getin i Noble Banku. Liczba użytkowników rośnie w szybkim tempie, w styczniu usługę tę miało aktywną ponad 5,5 tys. klientów T-Mobile.
Czytaj także
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.