Newsy

Największy w Polsce przewoźnik kolejowy startuje z videomatami do zakupu biletów. To pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na rynku

2022-10-13  |  06:20

Polregio  największy w Polsce pod względem liczby pasażerów przewoźnik kolejowy  uruchamia nowy, innowacyjny kanał sprzedaży biletów. To videomaty z funkcją e-kasjera, które na początek, w ramach pilotażu, pojawią się na 10 dworcach kolejowych. Przewoźnik podkreśla, że to pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na polskim rynku, a jego pilotaż potrwa pół roku. Jeżeli się sprawdzi, videomaty pojawią się w większej liczbie lokalizacji zwłaszcza na małych stacjach, gdzie dziś pasażerowie mają problem z dostępnością usługi zakupu biletu.

Z wielu badań marketingowych i handlowych jednoznacznie wynika, że na rynku jest dość dużo naszych klientów, którzy chcą mieć możliwość zakupu biletów przy pomocy żywej osoby. Dotychczas pasażer werbalizował to w taki sposób, że chciałby kupować bilety w kasie biletowej. Tych kas biletowych jest jednak w Polsce stosunkowo niewiele ze względu na ich wysoką kosztochłonność, podobnie jest zresztą w całej Unii Europejskiej. Dlatego też pomyśleliśmy, że połączymy funkcję kasy biletowej z biletomatem. I tak powstał videomat z funkcją e-kasjera. To nasze nowe, innowacyjne rozwiązanie i mamy nadzieję, że pasażerowie będą chętnie korzystać z tej formy zakupu biletów – mówi Adam Pawlik, członek zarządu i dyrektor handlowy Polregio SA.

Statystyki pokazują, że liczba pasażerów Polregio z każdym rokiem sukcesywnie wzrasta. Od stycznia do lipca br. z usług spółki skorzystało już 47,8 mln klientów, co oznacza aż 56-proc. wzrost (o ponad 17 mln) w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Teraz kupowanie biletów ma być dla nich dużo prostsze dzięki uruchomionej właśnie, pilotażowej usłudze videomatów z funkcją e-kasjera. Na dworcach kolejowych w całej Polsce pojawi się na początek 10 takich urządzeń, a dwa pierwsze działają już w Łodzi i Świnoujściu. Kolejne pojawią się w najbliższym czasie w Krakowie, Zielonej Górze, Jarosławiu, Poznaniu, Szczecinie i Opolu.

– Będziemy stale monitorować wskaźniki tego pilotażu, aby w ciągu sześciu miesięcy zadecydować, czy jest to projekt celowy i czy trafił w gusta naszych klientów. Jeżeli tak, to będziemy podejmować dalsze decyzje o jego rozwoju – zapowiada Adam Pawlik.

Polregio podaje, że na dziś ma w całej Polsce ok. 150 kas biletowych, których kosztochłonność w niektórych przypadkach przekracza nawet 50 proc. Dostępność tych kas na dworcach premium wynosi średnio 12 godzin dziennie, ale na mniejszych dworcach to już tylko 7 godzin. Alternatywą są biletomaty, ale duża część pasażerów chciałaby korzystać z pomocy pracownika w trakcie zakupu biletów na połączenia kolejowe. Nowe urządzenie sprzedażowe ma połączyć funkcjonalności obu tych wcześniejszych rozwiązań, a przy tym zwiększyć dostępność i ograniczyć koszty.

– Poprawi się komfort naszych pasażerów i dostępność usług. Funkcja e-kasjera w videomacie będzie dostępna od godziny 6.00 do 22.00, czyli aż 16 godzin na dobę, przez siedem dni w tygodniu – mówi dyrektor handlowy Polregio SA. – Ponadto, jeśli pilotaż się rozwinie i w drugim etapie uruchomimy więcej tych urządzeń, to one pojawią się przede wszystkim na mniejszych stacjach w Polsce, gdzie na dzisiaj klient nie może zakupić biletu w kasie, ponieważ tam jej nie ma.

Videomaty z funkcją e-kasjera to pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na polskim rynku. Jego działanie jest bardzo proste: wystarczy, że pasażer przyciśnie odpowiedni przycisk na ekranie videomatu i połączy się z call center, którego pracownik przeprowadzi go przez cały proces zakupu biletu na wybrane połączenie, dobierając najkorzystniejszą ofertę. Na koniec klientowi pozostaje tylko zbliżenie karty płatniczej do czytnika i odebranie biletu.

– To urządzenie jest smukłe, ładne, ma duży i funkcjonalny ekran dotykowy. Dla osób niższego wzrostu lub poruszających się na wózkach inwalidzkich jest możliwość przesuwania tego ekranu w górę bądź w dół, żeby maksymalnie ułatwić im proces zakupu biletu – mówi Adam Pawlik.

Pasażerowie, którzy nie potrzebują i nie chcą korzystać z pomocy e-kasjera, ponieważ wolą korzystać z usług tradycyjnego biletomatu, w nowych urządzeniach również będą mieli taką możliwość.

– Jeśli klient będzie chciał samodzielnie dokonać zakupu biletu, może to zrobić tak jak w tradycyjnym biletomacie. Z tą różnicą, że w przypadku videomatu ze wsparciem e-kasjera zakup biletu będzie szybszy – mówi ekspert.

Videomaty z funkcją e-kasjera są efektem wielomiesięcznej współpracy Polregio z firmami Netia i Avista. W nadchodzących tygodniach przewoźnik zaplanował kampanię reklamową pod hasłem „Do kolejki bez kolejki” oraz szereg eventów na dworcach, które mają zachęcić klientów do korzystania z nowych, innowacyjnych urządzeń.

Polregio, dawniej Przewozy Regionalne, to największy w Polsce przewoźnik pod względem liczby przewożonych pasażerów. Spółka ma ich ok. 70 mln rocznie, co daje jej 26-proc. udział w polskim rynku, a każdego dnia na tory wyjeżdża ok. 1,5 tys. jej pociągów, obsługujących głównie trasy lokalne i regionalne, które zatrzymują się na ponad 1,9 tys. stacji i dworców kolejowych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele

Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.

Konsument

Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.

Konsument

Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału

Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.