Newsy

Niechciana reklama mobilna zyskuje na sile. Wraz ze wzrostem liczby smartfonów i tabletów

2012-12-20  |  06:10
Mówi:Maciej Iwanicki
Funkcja:senior systems engineer
Firma:Symantec Poland
  • MP4

    Rośnie liczba aplikacji zawierających agresywne formy reklamy na smartfony i tablety. Tylko w ostatnich 9 miesiącach podskoczyła o 210 proc. W kolejnych statystyki mogą pójść jeszcze bardziej w górę, bo firmy coraz więcej wydają na reklamę mobilną, a liczba smartfonów i tabletów stale rośnie.

    Mobilne oprogramowanie, które zwykle zakłóca reklamami korzystanie z urządzeń mobilnych, nazywane jest oficjalnie madware. 

     – Nazwa "madware" powstała od reklam, które pojawiają się na naszych mobilnych urządzeniach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Iwanicki, inżynier systemowy w Symantec Poland. I podkreśla: – Tego typu oprogramowanie zbiera informacje o naszym sposobie zachowania. Myślę, że każdy z nas już w jakiś sposób tego doświadczył, kiedy instalacja jakiejś aplikacji powoduje także wyświetlanie się dodatkowych reklam, dodatkowych informacji.

    W niektórych krajach dystrybutorzy i producenci reklam zbierają np. dane o lokalizacji czy operacjach wykonywanych przez użytkownika na danym urządzeniu po to, by jeszcze skuteczniej dotrzeć do posiadaczy przenośnych urządzeń. W Polsce podobne rozwiązania również mają się wkrótce pojawić.

     – Nie mamy dokładnych danych co do zysków, jakie reklamodawcy z tego osiągają. Ale zdajemy sobie sprawę, że każda wyświetlona gdzieś reklama, każde kliknięcie to dla reklamodawcy są dodatkowe pieniądze. Dla nas z kolei jest to strata ze względu na to, że telefon pobiera dodatkowe kilobajty z sieci i możemy być dodatkowo obciążeni kosztami tego typu ruchu – mówi Maciej Iwanicki.

    Z badania IAB AdEx przeprowadzonego przez PwC wynika, że wydatki na reklamę mobilną tylko w pierwszym półroczu 2012 roku wzrosły o 281 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przyjmuje się przy tym, że około 80 proc. odsłon reklam generują właśnie smartfony i tablety.

    Problem jednak w tym, że madware wykorzystywać mogą także cyberprzestępcy. W ten sposób zdobywają m.in. dane kontaktowe lub szczegółowe informacje dotyczące naszej lokalizacji. Aby temu zapobiec należy skorzystać z oprogramowanie zabezpieczającego, nie instalować tego typu aplikacji w ogóle lub też szczegółowo czytać warunki licencji.

     – W komputerach mieliśmy adware, czyli instalowaliśmy aplikacje, gdzie w warunkach licencyjnych było napisane, że tego typu funkcjonalność w tej aplikacji się znajduje i tu mamy tak samo w tym wypadku. Wyrażamy zgodę na to, by coś takiego miało miejsce –  podkreśla inżynier systemowy Symantec Poland.

    Według szacunków na polskim rynku jest już teraz około 6,5 mln smartfonów i około 0,5 mln tabletów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

    Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

    Polityka

    Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

    Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

    Przemysł

    Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

    Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.