Mówi: | Mirosław Godlewski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | NETIA SA |
Orange proponuje współpracę, Netia nie mówi „nie”. Sprawa na razie toczy się w sądzie
– Diabeł tkwi w szczegółach, powinniśmy o tym zacząć rozmawiać – mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii. Zaplanowane są już nawet robocze spotkania przedstawicieli obu stron, by dyskutować o tym, w jaki sposób nawiązać współpracę. – Na koniec można o tym wszystkim zapomnieć, powiedzieć: tak, skupmy się na tym, co niesie przyszłość, na rozwoju infrastruktury – podkreśla Godlewski.
Konflikt między dwoma telekomunikacyjnymi operatorami rozpoczął się w momencie, kiedy Bruksela uznała, że przez 4 lata, co najmniej do października 2009 roku, Telekomunikacja Polska nadużywała pozycji dominującej, utrudniając konkurencji korzystanie z jej infrastruktury.
W maju tego roku Netia wezwała TP SA do próby ugodowej w kwestii odszkodowania za te działania. Zachęta do takiego działania zawarta jest wprost w sentencji decyzji KE. Chodzi o kilkaset milionów złotych, które – zdaniem przedstawicieli spółki – Netia straciła przez monopolistyczne działania TP SA.
Prezes Netii zapytany o to, czy możliwe byłoby wycofanie pozwu z sądu w celu rozpoczęcia współpracy inwestycyjnej, odpowiada jednak, że to są dwie odrębne kwestie, których nie należy łączyć.
– Mówimy o przyszłości, kiedy poruszamy temat budowy infrastruktury. Jednak niechlubna przeszłość, kara już nałożona przez KE i potencjalna sprawa sądowa są konsekwencją przeszłych zaniechań i te dwie sprawy niekoniecznie powinny być ze sobą łączone – podkreśla Mirosław Godlewski w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Jednak nie mówi konkurentowi „nie”. Szczególnie, że również dostrzega potrzebę współpracy, która przyniesie korzyści każdej ze stron.
– Na koniec można o tym wszystkim zapomnieć, powiedzieć: tak, skupmy się na tym, co niesie przyszłość, na rozwoju infrastruktury. To są olbrzymie inwestycje, ciężko jest je ponieść tylko jednemu operatorowi i to bez względu na skalę. Tym samym współpraca wydaje się być dobrym sposobem na jej rozwój – podkreśla prezes Netii.
I dodaje, że czas najwyższy zacząć rozmawiać o szczegółach tego pomysłu. Tym bardziej, że dotychczasowa współpraca operacyjna, mimo wszystko układa się pomyślnie. Netia jest przecież największym klientem TP, korzystającym z jej łącz.
– Współpracujemy z TP SA na wielu poziomach i wzajemne wyczekiwanie na konkretne propozycje nie jest potrzebne. Mamy nawet zaplanowane robocze spotkania, żeby zacząć zastanawiać się, jak do tego podejść, a nie czy tego rodzaju współpracę rozpoczynać – przekonuje Mirosław Godlewski. – Diabeł tkwi w szczegółach. My jesteśmy bardzo ugodowi i zawsze szukamy porozumienia, więc z naszej strony o utrudnienia w tym procesie nie trzeba się martwić.
W rozmowie z Newserią prezes Orange Maciej Witucki deklarował, że chętniej rozwijałby współpracę z konkurencją niż procesował się z nią na sali sądowej.
– Mam nadzieję, że jakoś uda nam się wyjść z tego impasu, może bardziej w koncepcie wspólnych inwestycji i wspólnego myślenia o rozwoju biznesu niż spotykania się na salach sądowych – mówił Maciej Witucki, prezes Orange. – Potrzebujemy takich inwestycji, jeśli nie, to przegramy z operatorami kablowymi. Potrzebuje tego nie tylko Orange, ale również Netia, więc mam nadzieję, że na bazie dyskusji wokół sporów, uda nam się znaleźć nowy teren do wspólnych działań.
Prezesa Netii cieszy chęć współpracy ze strony konkurenta, choć – jak podkreśla – pierwsza próba miała miejsce kilka lat temu.
– W pewnym sensie to jest wyciągnięcie ręki do już wyciągniętej ręki – mówi Mirosław Godlewski. – Taki pomysł wyszedł ze strony Netii i to już trzy lata temu, kiedy dyskutowaliśmy elementy rynkowego porozumienia, które zostało zawarte trójstronnie, między operatorami alternatywnymi a UKE.
Wtedy się jednak nie udało, z wielu powodów. W ocenie prezesa Netii, to TP była wówczas stroną, która broniła się przed współpracą z operatorami alternatywnymi.
– To dobrze, że dzisiaj wraca ten pomysł, wraca wola ze strony TP (Orange) – twierdzi Godlewski. – Jednak jest trochę rozczarowanie, że musiały minąć 3 lata i pojawić się kary ze strony Komisji Europejskiej za nadużycia, niedociągnięcia w zakresie traktowania operatorów alternatywnych.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-14: UE i USA dążą do zażegnania konfliktu między Izraelem a Iranem. Próby te na razie nie przynoszą efektu
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.