Newsy

Orange wprowadza programowanie do szkół. 800 uczniów z całej Polski uczy się kodowania i robotyki

2016-12-16  |  06:40
Mówi:Jean-François Fallacher, prezes zarządu Orange Polska

Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange

Robert Warzocha, ekspert R&D Orange Polska, wolontariusz Fundacji Orange

  • MP4
  • Eksperci podkreślają, że edukacja cyfrowa może być prowadzona już od najmłodszych lat. Dlatego Fundacja Orange wprowadza do szkół program SuperKoderzy, w którym 800 uczniów z całej Polski uczy się podstaw programowania i robotyki. Z badań Fundacji Orange wynika, że dwie trzecie uczniów podstawówki ma już własnego smartfona z dostępem do internetu, a niemal 100 proc. nastolatków to użytkownicy internetu.

    – Żyjemy w czasach cyfrowej rewolucji. Na co dzień posługujemy się coraz większą liczbą różnych urządzeń. To już nie tylko telefony czy laptopy, ale też np. „smart” lodówki. Programowanie pozwala zrozumieć jak one działają, jak porozumiewają się między sobą. To bardzo ważna umiejętność, w szczególności dla najmłodszych, bo dzięki nauce kodowania będą mogły pełniej i lepiej zrozumieć ten coraz bardziej cyfrowy świat, teraz i w przyszłości – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

    Umiejętność programowania i obycie w świecie nowych technologii są obecnie bardzo ważne zwłaszcza w przypadku dzieci. Jak wynika z tegorocznego raportu Światowego Forum Ekonomicznego, 65 proc. dzieci rozpoczynających dziś naukę w szkołach podstawowych będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Większość  z nich będzie związana właśnie z technologią, cyfryzacją  albo sztuczną inteligencją.

    Badania Fundacji Orange pokazują, że coraz młodsze dzieci mają kontakt z nowymi technologiami mają Już ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich dzieci w Polsce korzysta ze smartfonów i tabletów. Natomiast dwie trzecie dzieci w wieku szkolnym ma własnego smartfona z dostępem do internetu. Z wiekiem ten odsetek wzrasta i z urządzeń podłączonych do internetu korzysta prawie 100 proc. 15-latków.

    – Świat wirtualny i świat realny tak naprawdę są jednością dla dzisiejszego pokolenia nastolatków. Pojawiło się nawet pojęcie „cyfrowi tubylcy”, które definiuje to, jak funkcjonują dzisiejsi nastolatkowie - otoczeni technologią, korzystający z urządzeń podłączonych do internetu w domu i w szkole. Rynek pracy także zmienia się pod tym kątem, w większości zawodów umiejętność korzystania z nowych technologii to podstawa – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

    Eksperci podkreślają, że nastolatki i coraz młodsze dzieci nie rozdzielają już świata na online i offline, a nowe technologie są dla nich czymś naturalnym. Dlatego już od najmłodszych lat konieczne jest wprowadzenie edukacji cyfrowej, aby pokazać dzieciom jak w twórczy sposób i z pożytkiem wykorzystywać nowe technologie i kształtować w nich kompetencje cyfrowe.

    – W tym celu stworzyliśmy program #SuperKoderzy, który ma pokazać dzieciom, na czym polega programowanie – mówi Jean-François Fallacher.

    – Dzisiejsze pokolenie wyrasta w świecie, który otaczają nowe technologie i w naturalny sposób dzieci od najmłodszych lat korzystają z tabletów, smartfonów i komputerów. Aby robiły to w sposób właściwy, chcemy pokazywać im twórcze i bezpieczne sposoby korzystania z technologii – dodaje Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

    Stworzony przez Fundację Orange program edukacyjny #SuperKoderzy jest adresowany do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-12 lat. W ramach wsparcia, szkoły dostają grant na zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć i szkolenia dla nauczycieli. Natomiast dzieci uczą się podstaw programowania i robotyki, przy okazji pogłębiając wiedzę z różnych przedmiotów zgodnie z podstawą programową. Innowacją jest wyprowadzenie programowania poza lekcje informatyki. Na zajęciach dzieci nie tylko poznają język komputerów, ale i przekładają go na praktykę: tworzą interaktywne osie czasu, konstruują i programują roboty, komponują muzykę elektroniczną, badają zjawiska atmosferyczne poprzez stację pogodową  oraz zyskują narzędzia, by zostać dziennikarzami przyszłości.

    – Program „#SuperKoderzy” jest połączeniem teorii z praktyką. Dzieci uczą się programować w środowisku Scratch, ale oprócz tego budują swoje roboty, poznając zasadę ich działania.. Następnie w środowisku Scratch mogą kierować, jeździć, odczytywać odległość i programować różne funkcje robotów. Uczą się, jak działa czujnik odległości, co to jest potencjometr albo dioda LED. To wiedza, którą zwykle trudno jest zdobyć w szkole – mówi Robert Warzocha, ekspert R&D Orange Polska i wolontariusz Fundacji Orange, który prowadzi zajęcia z dziećmi.

    Zajęcia #SuperKoderów odbywają się obecnie w 35 szkołach w całej Polsce. W części z nich lekcje prowadzą wolontariusze Orange. Fundacja przeszkoliła już 65 nauczycieli, dla których stworzone zostały specjalne ścieżki edukacyjne i scenariusze zajęć. W roku 2017 Fundacja Orange zaprosi do programu kolejne szkoły.

    – Przygodę z nauką programowania rozpoczęło już 800 dzieci. Co ciekawe, po raz pierwszy w Polsce uczymy programowania nie tylko na lekcjach informatyki, ale w sposób innowacyjny łączymy to z  nauką historii, przyrody, matematyki, muzyki i języka polskiego. Każda ze ścieżek nauczania wpisuje się w podstawę programową. To wszystko jest bardzo angażująca interaktywna edukacja – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

    Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

    Polityka

    Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

    Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

    Infrastruktura

    Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

    Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.