Newsy

Połowa internautów robi zakupy w sieci. Przyszłością e-handlu szybkie i bezpieczne metody płatności

2017-10-09  |  06:50
Mówi:Małgorzata Ciszecka, senior manager regional product & market development, Visa

Joanna Pieńkowska-Olczak, country manager, PayU

Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu, RTV Euro AGD

  • MP4
  • Ponad połowa użytkowników internetu w ciągu ostatniego roku zrobiła zakupy online. Wartość rynku e-handlu szacowana jest na 35 mld zł i ciągle rośnie. Istotne staje się więc rozwijanie jak najprostszych i bezpiecznych metod płatności online. Od niedawna w Polsce można korzystać z płatności Visa Checkout. Do końca 2017 r. dzięki tej usługi będzie można płacić w polskich e-sklepach odpowiedzialnych za ponad 40 proc. obrotów w krajowym handlu internetowym.

    Szacuje się, że w 2016 roku na zakupy w internecie Polacy wydali ok. 35 mld zł. W tym roku wartość rynku e-commerce może przekroczyć 40 mld zł. Od lat wzrosty utrzymują się na poziomie dwucyfrowym. Perspektywy są jednak coraz lepsze, zwłaszcza że e-zakupy zyskują na popularności. Polska jest 5. największym rynkiem e-commerce w Unii Europejskiej po Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Włoszech.

    Obecnie ponad 25 milionów osób korzysta z internetu. To 75 proc. populacji, z czego ponad połowa zrobiła zakupy w sieci w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Pieńkowska-Olczak, country manager PayU w Polsce. – Musimy rozwijać płatności proste, niezauważalne, aby klient myślał o dokonaniu zakupu, a nie o tym, jak zapłacić. Płatność musi być bezproblemowa i nie może odbierać przyjemności z zakupów – przekonuje.

    Dlatego Visa zdecydowała się rozwinąć usługę Visa Checkout. Na świecie klienci, którzy korzystają z tej formy płatności, finalizują 82 proc. zakupów z koszyka i realizują o 30 proc. transakcji więcej. 

    Mamy obecnie w Polsce kilka dużych sklepów internetowych, które akceptują Visa Checkout, a przycisk i możliwość płatności Visa Checkout jest udostępniana bezpośrednio w koszyku. Pierwszym sklepem było euro.com.pl, oleole.pl, ale staramy się mieć sklepy z różnych branż. Współpracujemy też z integratorami płatności, czyli np. z PayU, który udostępnił Visa Checkout we wszystkich swoich sklepach internetowych, które obsługuje jako integrator – wskazuje Małgorzata Ciszecka, senior manager regional product & market development (CEE) w Visa.

    Visa Checkout pozwala płacić online zarówno z urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych, za pomocą jednego kliknięcia oraz podania loginu i hasła. Wymagana jest tylko jednorazowa rejestracja, podczas której trzeba uzupełnić dane dotyczące płatności i dostawy. Dzięki temu nie musimy przy każdej transakcji spisywać danych z karty. Ułatwieniem jest też możliwość rejestrowania kilku kart debetowych i kredytowych.

    – Zależy nam na tym, aby więcej osób płaciło kartami w internecie, również z poziomu aplikacji mobilnych, i by mogli robić to w prosty i bezpieczny sposób. W tej chwili płatność kartą nie należy do najszybszych, trzeba podać dużo danych, wielu konsumentów nie ma na to ochoty. Dzięki Visa Checkout nie muszą tego robić, wystarczy, że jeden raz zdefiniują numer karty w tej usłudze – tłumaczy Ciszecka. – Naszą ambicją jest to, aby do końca tego roku Visa Checkout była szeroko dostępna w sklepach, które wspólnie odpowiadają za ponad 40 proc. polskiego e-commerce – zapowiada.

    Badania przeprowadzone na zlecenie Visa wskazują, że ponad 90 proc. klientów jest zadowolonych z transakcji przeprowadzanych za pośrednictwem Visa Checkout, docenia bezpieczeństwo i łatwość dokonania płatności.

    Internauta, który będzie miał formę zakupów, która nie będzie zgodna z jego oczekiwaniami, po prostu z niej nie skorzysta. Wówczas sprzedawca będzie mieć niskie wskaźniki konwersji, porzucane koszyki i nie będzie do końca wiadomo, na którym etapie stracił sprzedaż. Im prostsza jest ścieżka zakupowa, tak jak przy Visa Checkout, tym wskaźnik konwersji jest dużo wyższy – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu, RTV Euro AGD.

    W Polsce wciąż dużą popularnością cieszy się płatność gotówką przy odbiorze. Jednocześnie jednak szybko wdrażamy nowinki technologiczne, zwłaszcza jeśli chodzi o płatności. Coraz częściej płacimy przez internet, a nawet ponad 40 proc. zakupów online jest dokonywanych na urządzeniach mobilnych. Taki trend będzie się rozwijać, tym samym coraz większe będzie zapotrzebowanie na możliwie proste i szybkie płatności.

    Visa Checkout jako rozwiązanie ułatwiające płatności, wpisuje się w aktualny trend przenoszenia zakupów na urządzenia mobilne, które mamy przy sobie. W związku z tym udostępniamy tę usługę w naszym portfolio produktów płatniczych, obok rozwiązań takich jak PayU Express czy Android Pay. Wszystkie płatności, które upraszczają zakupy, po prostu zaczynają zdobywać coraz większy rynek i popularność. Wydaje się, że Visa Checkout może być jedną z takich metod płatniczych – ocenia Pieńkowska-Olczak.

    Jednym z pierwszych detalistów w Polsce, który wprowadził możliwość płatności za pośrednictwem Visa Checkout, była sieć RTV EURO AGD, największy sklep internetowy w kraju. Pierwsze wyniki pokazały, że klienci docenili taką możliwość.

    W okresie wprowadzania i promocji udział Visa Checkout sięgnął kilkunastu procent, co jak na nową formę płatności jest wyśmienitym wynikiem – wskazuje Siedlecki. – Visa Checkout spełnia wszystkie wymagania internautów jeśli chodzi o formy płatności. Przede wszystkim to wygoda, czyli najważniejszy powód, dla którego w ogóle korzysta się z możliwości zakupów w internecie. Po drugie to bezpieczeństwo, bo jeżeli płatność budzi jakiekolwiek wątpliwości, klienci z niej nie skorzystają – wymienia.

    Obecnie w Polsce prowadzona jest kampania edukacyjno-reklamowa promująca Visa Checkout. Dodatkowo przygotowano różne promocje, które mają zachęcić do wybrania tej metody płatności. Visa liczy na to, że stanie się ona tak rozpowszechniona, jak w innych krajach.

    Visa Checkout została udostępniona 3 lata temu, pierwszym krajem były Stany Zjednoczone. W tej chwili Visa Checkout akceptuje ponad 340 tys. sklepów na całym świecie, użytkowników jest zaś już 24 miliony – podkreśla Małgorzata Ciszecka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.