Mówi: | Marcin Dąbrowski, prezes zarządu Surge Cloud Marcin Popiak, regionalny menadżer ds. sprzedaży, Crane Merchandising Systems |
Polska firma stworzyła inteligentne półki sklepowe. Dzięki nim sprzedawcy obniżają koszty i skupiają się na obsłudze klienta
Nowe technologie w branży retail to zarówno odpowiedź na potrzeby klientów – którzy oczekują wygody, prostoty i intuicyjnej obsługi – jak i ułatwienie dla sprzedawców czy sieci handlowych, które pozwala im ciąć koszty i zwiększać sprzedaż. Polska firma Surge Cloud stworzyła inteligentne półki sklepowe, które dzięki specjalnym sensorom zbierają dane o dostępności produktów, rotacji czy ilości brakującego towaru. Umożliwia to sklepom i producentom redukowanie strat, optymalizowanie ekspozycji i kontrolę nad oferowanymi produktami. Pozwala też poradzić sobie z coraz większym niedoborem pracowników.
Nowe technologie w handlu detalicznym pozwalają odpowiadać na potrzeby klientów, którzy oczekują wygody, prostoty, intuicyjnej obsługi i płatności, ale też ułatwiają życie sprzedawcom i sieciom handlowym, pomagając im ciąć koszty i zwiększać sprzedaż.
– Zajmujemy się przede wszystkim optymalizacją kosztów i efektywnością sprzedaży. Dzisiaj firmy takie jak Coca-Cola czy Fanta, które produkują napoje i sprzedają je w swoich lodówkach czy urządzeniach promocyjnych, mają problem, bo nie wiedzą na bieżąco, czy cokolwiek się w nich znajduje. Wysyłają prawników, żeby sprawdzić, czy towar znajduje się na ekspozycji, i dopiero potem go domawiają. My dajemy technologię, która robi to za nich – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Dąbrowski, prezes zarządu Surge Cloud.
Digitalizacja jest kluczem do przyszłości zakupów – to główny wniosek z ubiegłorocznego raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”, opracowanego przez Comarch i Kantar TNS. Zdaniem większości konsumentów (86 proc.) do końca przyszłej dekady elektroniczne i mobilne płatności całkiem zastąpią tradycyjne kasy sklepowe, a w miejsce sprzedawców pojawią się spersonalizowani, wirtualni asystenci (61 proc.). Jak wynika z raportu, 87 proc. klientów jest przekonanych, że większość sklepów będzie im zapewniać cyfrowe usługi i rozwiązania. Sklepy bez kas, inteligentne koszyki, płatności bezgotówkowe, spersonalizowane oferty czy wirtualni doradcy – tak według konsumentów będą wyglądać sklepy za kilkanaście lat.
– Sprzedaż bezpośrednia obecnie transformuje się w dwóch segmentach. Z jednej strony jest to digitalizacja, czyli pojawia się coraz więcej danych i informacji, które należy przeanalizować. Z tego punktu widzenia ważny jest partner, który we właściwy sposób zajmie się tą analizą. Z drugiej strony mamy tendencję bycia bliżej klienta – wszystkie sklepy zbliżają się do klienta, są tam, gdzie on codziennie przebywa – mówi Marcin Popiak, dyrektor regionalny sprzedaży w Crane Merchandising Systems.
Inteligentna półka to rozwiązanie, które umożliwi sieciom handlowym i producentom kontrolę nad produktami oferowanymi w sklepie. Obecnie brak danych o dostępności produktów, rotacji czy ilości towaru, który znajduje się na stanie oraz czas potrzebny na ich pozyskanie generuje koszty dla sklepu wielkopowierzchniowego i utrudnia pracę producenta czy przedstawiciela handlowego. Inteligenta półka gromadzi takie informacje w czasie rzeczywistym, co umożliwia zredukowanie strat w sprzedaży i poprawia wydajność ekspozycji poszczególnych produktów.
– Inteligenta półka za pomocą sensorów sprawdza prezencję konkretnych produktów. Jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jaki produkt się na niej znajduje, jaki ma termin przydatności do spożycia i czy jest utrzymany planogram. Automatyzujemy wszystkie te informacje, których każdy merchandiser potrzebuje –podkreśla Marcin Dąbrowski.
Dane zbierane przez taką inteligentną półkę są przesyłane na serwer i mogą z nich korzystać sieci handlowe czy producenci, co znacznie redukuje koszty operacyjne związane z zarządzaniem merchandisingiem.
– Na ten moment skupiamy się na producentach napojów, którzy mają swoje urządzenia sklepowe – lodówki, regały w POS-ach. Dodatkowo interesują nas sieci, w których jest silna marka własna – mówi Marcin Dąbrowski.
Podczas listopadowego „Forum Rynku Spożywczego i Handlu”, w warszawskim hotelu Sheraton, firma Surge Cloud została nagrodzona za swoje rozwiązanie prestiżowa nagrodą branżową „Food&Retail Startup Star 2018”.
– Cały handel detaliczny ma dziś problemy z dostępnością pracowników, podaż pracy jest coraz mniejsza. Natomiast komputery i technologia są dobre w wykonywaniu powtarzalnych czynności, gdzie nie trzeba podejmować skomplikowanych decyzji. Maszyny są dziś w stanie wykonać za nas wszystkie te prace – od układania produktów na półce, przez kontrolę, aż po automatyzację płatności. Tym właśnie się zajmujemy. Wprowadzamy technologię tam, gdzie może ona zastąpić człowieka – mówi prezes Surge Cloud Marcin Dąbrowski.
Obok inteligentnych półek sklepowych specjalizująca się w handlometrii (zarządzaniu sprzedażą w sklepach oparte na danych) polska firma Surge Cloud stworzyła również działające na podobnej zasadzie witryny chłodnicze i chłodziarki.
Kolejny projekt to automatyzacja procesu kasowego, która pozwoli zaoszczędzić około 30 proc. kosztów pracy. Z ubiegłorocznego badania „Czy Polacy są gotowi na sklepy bez kas?”, przeprowadzonego na zlecenie MasterCard, wynika, że sklepowe kolejki to dla 47 proc. konsumentów najbardziej frustrujący element codziennych zakupów, który pochłania średnio aż 18 minut. Blisko połowie badanych zdarzyło się w ogóle zrezygnować z zakupów, ponieważ kolejka była zbyt długa. W wielu supermarketach powszechnym widokiem są już samoobsługowe kasy, ale technologia idzie naprzód i na rynku cały czas pojawiają się coraz nowocześniejsze rozwiązania. Zdaniem prezesa Surge Cloud Marcina Dąbrowskiego w przyszłości ten proces będzie się odbywał automatycznie, na zasadzie „take and go”.
– Sklepy samoobsługowe dają możliwość usprawnienia transakcji przy kasie, co pozwala na szybszą finalizację zakupów. Zyskują na tym zarówno producenci, jak i klienci. Takie aspekty jak wygoda, doświadczenie klienta, personalizacja, będą zmieniać rynek w najbliższym czasie. Klient ma podejść do półki, wziąć towar i zapłacić bez potrzeby stania w kolejce – ocenia Marcin Popiak, dyrektor regionalny sprzedaży w Crane Merchandising Systems.
Dobrym przykładem tego, jak nowe technologie mogą zmienić tradycyjne sklepy jest pilotażowe rozwiązanie Amazona. Na początku tego roku gigant otworzył w Seattle pierwszy na świecie sklep w pełni samoobsługowy, w którym nie trzeba stać w kolejce do kasy, żeby zapłacić za zakupy. Po wejściu do sklepu klient skanuje przy specjalnej bramce swój telefon z zainstalowaną aplikacją. Następnie wybiera ze sklepowych półek to, czego potrzebuje, a wybrane produkty pojawiają się w wirtualnym koszyku w jego telefonie dzięki kamerom i czujnikom. Po zakończeniu zakupów może po prostu wyjść ze sklepu, a odpowiednia kwota rachunku jest automatycznie pobierana z jego karty płatniczej.
Czytaj także
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.
Prawo
Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.