Mówi: | Aureliusz Górski |
Funkcja: | dyrektor wykonawczy |
Firma: | Fundacja Venture Café Warsaw |
Polska liderem nowych rozwiązań dla ekosystemu innowacji. Rodzime start-upy mają potencjał i warunki, żeby podbijać zagraniczne rynki
– Chcemy, żeby innowatorzy z Warszawy i z całej Polski myśleli o tym, jak wykorzystać potencjał globalnego ekosystemu innowacji, aby skalować swoje pomysły – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, która obchodzi właśnie trzylecie działalności. Przez ten czas zdążyła się już stać centralnym punktem w warszawskim ekosystemie innowacji, wspierając wymianę doświadczeń, pomysłów i nawiązanie kontaktów. Celem na ten i nadchodzący rok jest m.in. rozszerzanie międzynarodowej współpracy i budowanie platformy między Warszawą a innymi miastami, w których prężnie działają społeczności startupowe.
– Jesteśmy wciąż jeszcze młodym, rozwijającym się ekosystemem innowacji, ponieważ epoka komunizmu, a później transformacja gospodarcza nie dały nam takich szans dynamiki i rozwoju. Natomiast pod względem technologii czy transformacji cyfrowej wcale nie jesteśmy bardzo do tyłu – mówi Aureliusz Górski.
Ostatnia edycja cyklicznego raportu Startup Poland pokazuje, że Polska jest prężnie rosnącą, choć wciąż jeszcze młodą sceną startupową. Ponad 1/3 innowacyjnych spółek działa na tym rynku mniej niż dwa lata, a średnio co piąta powstała zaledwie rok temu. Jednak to powoli się zmienia – odsetek start-upów działających 5–10 lat w ciągu ostatniego roku wzrósł o 4 pkt proc. i wynosi już 18 proc. Z każdym rokiem pojawia się też coraz więcej innowacyjnych firm, a za szybkim rozwojem rynku idą duże inwestycje, w tym ze strony zagranicznych funduszy venture capital. Tylko w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku polskie start-upy pozyskały (pomijając megarundy) 1,46 mld zł, podczas gdy w całym 2020 roku było to 1,23 mld zł. Zdaniem ekspertów PFR Ventures te liczby pokazują, że polski ekosystem dojrzewa: nie ma problemu z dostępem do kapitału, a najlepsi founderzy z powodzeniem pozyskują środki zarówno od polskich, jak i zagranicznych funduszy. Polska jest też liczącym się hubem na europejskiej scenie startupowej, z rozwiniętym, prężnie działającym ekosystemem wspierania innowacji.
– Jeśli chodzi o tworzenie nowych rozwiązań dla ekosystemu innowacji, spokojnie mogę powiedzieć, że jesteśmy w czołówce. Przynajmniej w porównaniu do innych miast na całym świecie, w których działa Fundacja Venture Café. Te rozwiązania, które tutaj wymyślamy, często są później multiplikowane w innych miastach, jak np. w Tokio czy Bostonie. To jest powód do dumy – mówi dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw.
W Polsce centralnym punktem ekosystemu startupowego jest Warszawa (według danych Startup Poland co trzeci polski start-up jest zarejestrowany w województwie mazowieckim), gdzie prężnie działa społeczność startupowa, a co roku powstają nowe miejsca i programy wspierania innowacji.
Jedną z takich inicjatyw jest właśnie Fundacja Venture Café, która jest częścią globalnej sieci utworzonej przez Kampus Innowacji – Cambridge Innovation Center (CIC). Poza Warszawą działa też w wielu innych miastach na całym świecie, jak np. Boston, Miami, Rotterdam, Tokio czy Sydney.
– Po trzech latach działalności warszawski Kampus Innowacji stał się punktem, od którego wiele organizacji zaczyna swoją aktywność w ekosystemie innowacji. To bardzo silny punkt grawitacyjny. Nasze przestrzenie są otwarte dla wszystkich, aby mogli przyjść, opowiedzieć o swoich działaniach, wykorzystać nasze zasoby – mówi Aureliusz Górski.
Flagowym przedsięwzięciem Fundacji Venture Café jest Thursday Gathering – cykliczny, cotygodniowy event networkingowy dla innowatorów. Wydarzenie odbywa się co czwartek o 17:00 w Varso Place przy ul. Chmielnej 73. Celem tej inicjatywy jest łączenie lokalnej społeczności innowatorów – start-upów, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, korporacji, inwestorów, naukowców i studentów – oraz umożliwienie im wymiany doświadczeń, pomysłów i nawiązania kontaktów. Tylko w 2021 roku w ramach Thursday Gathering odbyło się 45 spotkań i blisko 350 sesji tematycznych prowadzonych przez prelegentów – specjalistów w swoich dziedzinach.
– Thursday Gathering to platforma, która pomaga katalizować nowe inicjatywy i budować relacje w całym systemie innowacji. Często ludzie, którzy nigdy wcześniej ze sobą nie współpracowali, poznają się tu pierwszy raz i zaczynają znajdować wspólne drogi. I to jest fajne, bo dzięki temu branża rośnie – mówi dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw. – Kolejnym elementem jest też darmowa strefa coworkingowa. Firmom i organizacjom, które dopiero rozpoczynają działalność, stwarza szansę na start bez ekstremalnie dużych kosztów, nawet bez biura. Mogą przyjść, często pracując zdalnie, spotkać się z zespołem, kiedy tego potrzebują, etc. Jesteśmy otwarci pięć dni w tygodniu.
Fundacja Venture Café w tym roku obchodzi trzylecie działalności na polskim i warszawskim rynku. Wydany z tej okazji „Impact Report 2021” pokazuje, że każdego roku Polskę odwiedza ok. 80 mln ludzi, z których nawet 20 proc. może być zainteresowanych współpracą w obszarze innowacji. Celem fundacji na ten i nadchodzący rok jest m.in. rozszerzanie międzynarodowej współpracy i budowanie platformy między Warszawą a innymi miastami, w których prężnie działają społeczności startupowe i środowiska innowacji. To istotne o tyle, że polskie start-upy coraz lepiej radzą sobie na rynkach zagranicznych. Z usług oferowanych przez Booksy, Brainly, ICEEYE czy DocPlannera – czyli pierwszego polskiego „jednorożca” – korzystają już użytkownicy na całym świecie.
– W tym i przyszłym roku będziemy się skupiać na internacjonalizacji, czyli łączeniu Warszawy z innymi miastami na świecie, żeby ułatwić budowanie społeczności, żeby zachęcać jak najwięcej osób do tego, aby odwiedziły Warszawę i tutaj efektywnie mogły rozwijać swoje pomysły. Z drugiej strony chcemy, żeby innowatorzy z Warszawy i z całej Polski myśleli o tym, jak wykorzystać potencjał tego globalnego ekosystemu innowacji, aby skalować swoje pomysły i produkty, biznes korowy zostawiać w Polsce, natomiast korzystać z rynków międzynarodowych. Taki jest nasz cel – mówi Aureliusz Górski.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-02: Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.