Newsy

Polskie technologie mogą podbić świat. Konieczne jest jednak zbudowanie własnego wzorca innowacji

2015-06-16  |  06:00

Choć Polacy zgłaszają coraz więcej wniosków patentowych, także do Europejskiego Urzędu Patentowego, to na milion obywateli przypada ich zaledwie 12. Aby rozwój był możliwy, konieczna jest współpraca biznesu i nauki, nie można też bezkrytycznie przyjmować zachodnich wzorców, ale stworzyć własną wzorzec innowacji ugruntowany w polskiej gospodarce.

Od innych krajów różnią nas dekady, które inaczej były przepracowane na tych rynkach, które niebezpodstawnie uważamy za wiodące, takie jak amerykański czy izraelski. Blisko nam znany jest zwłaszcza ten drugi, który jest używany jako sztandarowy przykład pod względem spektakularnego wybuchu intensywnego procesu technologizacji – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Koral, prezes zarządu Grupy Investin, która prowadzi działalność doradczą na rzecz komercjalizacji technologii i wspiera poszukiwania inwestorów dla start-upów technologicznych.

Ekspert przypomina, że Izrael z kraju typowo rolniczego na przełomie lat 80. i 90., stał się jednym z najważniejszych na świecie rynków wysokich technologii. Podobnie może być w przypadku Polski, choć obecnie na tle Europy wypada słabo. Według Komisji Europejskiej nasz kraj pod względem innowacyjności zajmuje 25. miejsce wśród krajów UE. W Globalnym Rankingu Innowacyjności, wspólnym raporcie Cornell University, INSEAD oraz WIPO, zajęliśmy 45. pozycję, m.in. za Barbadosem. Do Europejskiego Urzędu Patentowego zgłaszamy zaledwie 12 wniosków patentowych na milion mieszkańców, przy unijnej średniej 131.

Nie stało się jednak nic takiego, co nie pozwalałoby patrzeć z optymizmem w przyszłość – przekonuje ekspert. – Złożoność wszystkich procesów wymaga obecności różnorodnych podmiotów poczynając od władz publicznych, a kończąc na biznesie i świecie nauki. Muszą one mieć determinację, aby się kształcić i czerpać inspiracje, ale również dostosowywać to do polskich realiów. Nie budować drugiej doliny krzemowej, tylko polski odpowiednik – tłumaczy Koral.

Zdaniem prezesa Grupy Investin miarą skuteczności będzie zdolność do ulokowania na świecie polskich technologii, jednak nie tylko pod względem geograficznym. Potencjał mają też polscy naukowcy pracujący poza granicami kraju. Ich sukces również będzie można traktować jako sukces całej polskiej technologii. Jak podkreśla Koral, celem Polski powinno być zainteresowanie polską technologią Europy Środkowo-Wschodniej i jest to możliwe do zrealizowania. Prawdziwym miernikiem sukcesu będzie jednak wejście na światowy rynek.

Tradycje industrialne w Polsce w niektórych gałęziach przemysłu są wieloletnie, naukowcy operujący w tych branżach i zakłady przemysłowe należą do czołowych. Mamy powody do optymizmu, natomiast to wszystko wymaga umiejętnego zagospodarowania, w którym wiedza o procesach komercjalizacji technologii jest absolutnie nieodzownym elementem – przekonuje Piotr Koral.

Komercjalizacja wciąż jednak jest polską piętą achillesową, mamy problemy z urynkowieniem własnych innowacji, dotyczy to nie tylko technologii, ale również pod względem badawczym. Konieczna jest dlatego edukacja na temat współpracy nauki i biznesu czy całej działalności badawczo-rozwojowej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.