Mówi: | Michał Szwed |
Funkcja: | partner w zespole biznesowo-technologicznym |
Firma: | CRIDO |
Przedsiębiorstwa będą mieć więcej czasu na przejście do Krajowego Systemu e-Faktur. MF proponuje lipiec przyszłego roku
Ministerstwo Finansów po konsultacjach z przedsiębiorcami, księgowymi i sektorem IT zdecydowało się na przesunięcie terminu obowiązku stosowania e-faktur. Wejdzie on w życie nie od początku 2024 roku, lecz w jego połowie. Dla firm to istotna zmiana, bo eksperci szacują, że samo wdrożenie może zająć kilkanaście miesięcy. Ponadto z systemu wyłączone zostaną faktury konsumenckie, z czego powinna się ucieszyć branża e-commerce.
– Przejście na Krajowy System e-Faktur to jest bardzo duża zmiana technologiczna, która ingeruje istotnie w systemy finansowo-księgowe i systemy bilingowe klientów. W efekcie zmiana ta powoduje, że wszelkie modyfikacje systemów, które należy wykonać, są czasochłonne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Szwed, partner w zespole biznesowo-technologicznym CRIDO. – Przede wszystkim jest to zmiana, która wymaga istotnych przygotowań przed wdrożeniem systemu. W związku z tym przedsiębiorcy potrzebują więcej czasu na to, aby dostosować się do nowych regulacji, a tym samym po przeprowadzeniu etapu analitycznego będą musieli także dokonać istotnych zmian w zakresie systemów finansowo-księgowych.
Na początku lutego resort finansów poinformował o zamiarze wprowadzenia kilku istotnych zmian w projekcie Krajowego Systemu e-Faktur. Ustawa implementująca do polskiego systemu prawnego unijną dyrektywę miała obowiązywać od początku 2024 roku, a nieobligatoryjnie system funkcjonował już od 2022 roku. Przedsiębiorcy, informatycy i prawnicy wskazywali jednak, że niespełna rok, który pozostał do czasu wejścia w życie powszechnego obowiązku elektronicznego wystawiania faktur, dla wielu firm może się okazać zbyt krótki. Dlatego po szerokich konsultacjach publicznych Ministerstwo Finansów przedstawiło propozycje zmian w pierwotnym projekcie.
Przede wszystkim zdecydowano się na przesunięcie wejścia w życie ustawy z 1 stycznia 2024 roku na 1 lipca 2024 roku. Ponadto podatnicy zwolnieni podmiotowo z VAT-u także dostaną na wdrożenie zmian dodatkowe pół roku – KSeF będzie dla nich obowiązkowy od 1 stycznia 2025 roku. Faktury konsumenckie (B2C) oraz bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych) zostają wyłączone z KSeF. Faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie do 31 grudnia przyszłego roku.
– Sam system KSeF nie jest złożony, natomiast potrzeby biznesowe klientów, biorąc pod uwagę informacje zamieszczane na fakturach, wolumeny fakturowania, liczbę faktur, która jest przetwarzana przez systemy finansowo-księgowe klientów, skutkują poziomem złożoności tematu – wyjaśnia Michał Szwed. – Można powiedzieć, że modyfikacje związane z Krajowym Systemem e-Faktur są na tyle złożone, że łatwo popełnić błąd warstwy technologicznej w zakresie jakości, ilości i poprawności danych, które są do niego przesyłane. Niepoprawnie wystawione faktury mogą skutkować nałożeniem kar na przedsiębiorców, w związku z tym obawa dotycząca tego, czy nieprawidłowe wdrożenie KSeF może skutkować karami, jest jak najbardziej uzasadniona.
Również dopiero od 2025 roku stosowane będą sankcje za wystawienie faktur poza systemem, dodatkowo mają one zostać zliberalizowane wobec pierwotnego projektu. Między innymi ma nie być minimalnego progu kary za niewystawienie faktury w KSeF, a wysokość sankcji będzie uzależniona od indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy. W przypadku awarii po stronie podatnika przewidziano możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenia faktury do systemu następnego dnia (24 godziny). Ostateczny kształt projektu poznamy na przełomie lutego i marca, a treść ustawy prawdopodobnie pod koniec czerwca.
– W kwestii awarii systemu KSeF po stronie Ministerstwa Finansów są wprowadzone specjalne zasady, które będą regulowały, w jaki sposób Ministerstwo Finansów będzie informować np. o awarii systemu. Wyzwaniem dla przedsiębiorców jest natomiast sytuacja, w której taka awaria nie zostanie zakomunikowana przez Ministerstwo Finansów bądź też wystąpi po stronie samego przedsiębiorcy lub dostawcy usług – tłumaczy partner w zespole biznesowo-technologicznym CRIDO. – I to jest tak naprawdę praktycznie największe wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ będzie ono wymagało opracowania z jednej strony procedur postępowania w takich sytuacjach, z drugiej bycia przygotowanym na alternatywne scenariusze.
Czytaj także
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.