Mówi: | Leszek Cieśla |
Firma: | Narodowe Centrum Badań i Rozwoju |
Rosną wydatki polskich przedsiębiorstw na prace badawczo-rozwojowe
Rosną wydatki przedsiębiorstw na badania i rozwój. W ubiegłym roku wyniosły 6,29 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 17 proc. względem ubiegłego roku – wynika z najnowszych danych GUS. Kolejne lat mogą przynieść jeszcze większe wzrosty. Zwiększanie nakładów na innowacje w kolejnych dwóch latach deklaruje blisko połowa przedsiębiorców.
– Przedsiębiorcy częściej, więcej i chętniej inwestują w badania i rozwój, czyli w swoje innowacje. Niedługo możemy się stać takim małym Izraelem, czyli pionierem w dziedzinie innowacyjności w tym regionie Europy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Leszek Cieśla z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Dane GUS pokazują, że w ubiegłym roku nakłady brutto na badania i prace rozwojowe (czynnik GERD) w Polsce wyniosły ponad 14,4 mld zł. Względem 2012 roku oznacza to wzrost o 17 mln zł. Wskaźnik ten jako udział nakładów wewnętrznych w PKB wyniósł 0,87 proc. PKB (0,89 w 2012 roku). Znacznie wzrosły wydatki na badania i rozwój w sektorze przedsiębiorstw (wskaźnik BERD). W ubiegłym roku przekroczyły 6,2 mld zł. Rok wcześniej było to 5,3 mld zł, a w 2010 roku ok. 2,7 mld zł. Dziś przedsiębiorstwa odpowiadają za ponad 43 proc. wartości nakładów wewnętrznych ogółem (dla porównania w 2012 roku wskaźnik ten wyniósł 37 proc.).
– Patrząc na relację do PKB, może się wydawać, że jest pewna stagnacja. Jeżeli jednak popatrzymy na stosunek czynników GERD do BERD i to, że przez ostatnie trzy lata nakłady przedsiębiorców na inwestycje wzrosły o 80 proc., to uważam, że naprawdę jest się z czego cieszyć – podkreśla Cieśla.
Do wzrostu wydatków firm na prace badawczo-rozwojowe przyczyniły się m.in. konkursy organizowane przez NCBR. W latach 2010–2013 Centrum podpisało 2755 umów, z czego 1637 dotyczyło wsparcia dla przedsiębiorstw (indywidualnie lub występujących wspólnie z innymi podmiotami).
– Należy pamiętać o tym, że sektor przedsiębiorców to ten, w którym dokonuje się rzeczywista komercjalizacja prac badawczo-rozwojowych. To właśnie pod okiem przedsiębiorców wynalazki są wdrażane do przemysłu i dlatego powinniśmy się cieszyć z tak dynamicznie rosnącego już od trzech lat współczynnika – tłumaczy ekspert.
Dobra perspektywa sprawia, że coraz więcej firm postanawia zwiększyć nakłady na innowacyjność zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie. Tegoroczne badania Deloitte wskazują, że 47 proc. firm planuje zwiększenie nakładów w ciągu najbliższych dwóch lat (przy średniej w Europie Środkowo- Wschodniej na poziomie 41 proc.), zaś w ciągu 5 lat deklaruje to 61 proc. badanych (57 proc. w regionie).
Czytaj także
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.