Mówi: | Wojciech Konecki |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | CECED Polska |
Rośnie sprzedaż AGD. Polacy będą kupować urządzenia droższe i nowocześniejsze
W 2014 roku wartość sprzedaży AGD powinna wzrosnąć o ok. 3-5 proc. – prognozuje Związek Pracodawców AGD CECED Polska. Będzie to m.in. efekt podwyżek średnich cen sprzętów, bo Polacy coraz częściej wybierają modele z wyższej półki – nowocześniejsze i bardziej energooszczędne.
W ubiegłym roku rynek sprzedaży detalicznej przeżył kilka zawirowań związanych z problemami dystrybutorów i upadłościami hurtowników. W Hiszpanii upadłość ogłosiła grupa Fagor, co zmusiło do postawienia w stan upadłości likwidacyjnej polskich zakładów FagorMastercook.
– Rynek wyhamował, dynamika wzrostu była zerowa, ale ochroniliśmy się przed kryzysem czy spadkami – komentuje Wojciech Konecki, dyrektor Związku Pracodawców AGD CECED Polska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
W tym roku eksperci przewidują umiarkowany wzrost wartości sprzedaży i lekki wzrost cen.
– Zanotujemy około 3-4 proc. wzrostu wartościowego, być może uda się nawet osiągnąć 5 proc. Wzrośnie średnia cena produktu, przede wszystkim ze względu na rosnącą sprzedaż energooszczędnych modeli z wyższej półki – komentuje dyrektor CECED Polska.
Zmienia się struktura sprzedaży: spada zainteresowanie sprzętem tradycyjnym, a rośnie – nowoczesnym i zaawansowanym technologicznie. I siłą rzeczy – droższym.
– Te sektory rozwijają się najszybciej, przede wszystkim rośnie sprzedaż sprzętu do zabudowy meblowej. Na przykład odchodzimy powoli od na przykład kuchenek wolnostojących na rzecz piekarników i płyt ceramicznych albo indukcyjnych – komentuje Wojciech Konecki.
Obok płyt indukcyjnych – od kilku lat hitu sprzedażowego – rośnie też sprzedaż ekspresów ciśnieniowych i zaawansowanych dwudrzwiowych lodówek. Polacy są też otwarci na nowinki.
– Cieszy nas to, że akceptację klientów znajdują zupełnie nowe produkty, jak np. suszarki do ubrań – dodaje.
Dyrektor podkreśla wzrost sprzedaży nowinek technicznych, jak chłodzone tylko powietrzem lodówki No Frost, eliminujące konieczność rozmrażania zamrażalnika. Powodzeniem cieszą się też nowoczesne żelazka ze stacją pary oraz cała paleta wyrobów dotyczących kosmetyki i pielęgnacji ciała.
Czytaj także
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.