Newsy

Sprzedaż tabletów w tym roku może wzrosnąć o 50-proc. Przyszłość będzie należeć do urządzeń opartych na Windowsie

2014-03-21  |  06:30
Mówi:Tobiasz Jankowski
Funkcja:dyrektor sprzedaży Działu Retail
Firma:Asbis, przedstawiciel marki Prestigio w Polsce
  • MP4
  • Rynek tabletów może w tym roku wzrosnąć o 50 proc. – szacuje firma Asbis, przedstawiciel marki Prestigio w Polsce. Producenci i firmy analityczne przewidują wzrost sprzedaży urządzeń z Androidem, choć powszechnie uważa się, że będzie on stopniowo wypierany przez inne systemy operacyjne. Tu pojawia się szansa dla tabletów opartych na systemie Windows.

     – Urządzenia na Androidzie, czyli głównie tablety, mają w tej chwili największy udział w rynku – to nie ulega żadnej wątpliwości – i one będą się wciąż sprzedawały – szacuje Tobiasz Jankowski, dyrektor sprzedaży detalicznej w firmie Asbis, przedstawiciela marki Prestigio w Polsce. – GFK szacuje wzrost rynku w granicach 30–40 proc., jednak naszym zdaniem rynek jest w stanie urosnąć o 50 proc. w 2014 roku.

    Badanie „Rynek tabletów w Polsce”, przeprowadzone przez polski oddział Microsoftu, pokazało słabości, jakie posiadają obecne na rynku tablety. Respondenci wskazywali najczęściej brak możliwości podłączenia urządzeń zewnętrznych (40 proc. odpowiedzi) czy brak profesjonalnego programu biurowego (33 proc.). Odpowiedzią na te braki mogą być tablety z systemem Windows.

     – Przyszłością są tablety oparte na Windowsie z ekranami o przekątnej 10, 12 i 13 cali. Są to urządzenia, które mogą w stu procentach zastąpić laptopa. To dwa urządzenia w jednym, za podobne pieniądze, jak dobry tablet czy dobry komputer. Bardzo mocno inwestujemy w tę działkę rynku, i moim zdaniem w tym kierunku będzie zmierzał rynek – przewiduje przedstawiciel marki Prestigio.

    Według Jankowskiego, dynamicznie będzie rozwijać się również rynek czytników e-booków, choć po boomie na tablety przeżywał on mocną stagnację.

     – Patrząc na rynek tabletów i obserwując potężny wzrost sprzedaży, każdy twierdził, że czytniki przestaną się sprzedawać. Jednak to jest nieprawdą. Czytniki eReader to fajne, kompaktowe, malutkie urządzenia, które jesteśmy w stanie zabrać na urlop, czytać w autobusie, na uczelni. W jednym małym, zgrabnym urządzeniu mamy schowaną bibliotekę – zauważa Tobiasz Jankowski.

    Według badania Polskiej Izby Książki (PIK), ponad 90 proc. Polaków nie miało styczności ani z e-bookami, ani z audiobookami. Problem ten ma stopniowo zanikać. W latach 2011-2016 branża wydawnicza spodziewa się nawet dziesięciokrotnego wzrostu rynku książek w formacie cyfrowym. Mimo że książki w wersji cyfrowej obłożone są 23-procentową stawką VAT, a książki papierowe tylko 5-proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

    W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

    Infrastruktura

    Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

    Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

    Edukacja

    Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

    Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.