Mówi: | Ewa Krupa, prezes zarządu Fundacji Orange Michał Jeska, ekspert ds. grywalizacji z fundacji Highlight/ Inaczej Alina Tukaj, wychowawca w świetlicy w szkole nr 257 na Białołęce w Warszawie |
Świetlice szkolne będą uczyć dzieci bezpiecznego korzystania z internetu. Chce tego 80 proc. rodziców
Już co drugie dziecko w wieku 10–15 lat korzysta z własnych lub należących do rodziców urządzeń mobilnych z internetem. To stwarza duże szanse edukacyjne, ale wiąże się również z zagrożeniami. Uczeniem bezpiecznego surfowania po sieci zajmują się nie tylko rodzice, lecz także szkoła. Teraz będą mogły robić to także świetlice szkolne w ramach programu MegaMisja Fundacji Orange.
– Obecnie około 55 proc. dzieci w wieku od 10 do 15 lat korzysta z podłączonych do internetu urządzeń własnych bądź udostępnianych. Z racji tego, że technologia otacza te dzieci właściwie na każdym kroku, to warto wyposażyć je w ważne umiejętności praktyczne dotyczące tego, jak w sieci poruszać się bezpiecznie, z pożytkiem dla siebie, jak się dzięki temu rozwijać i uczyć – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange, organizatora akcji MegaMisja.
Z badań przeprowadzonych przez GIODO wynika, że 93 proc. korzystających z internetu dzieci ma do niego dostęp w domu, a 55 proc. zadeklarowało, że używa go w szkole. Już cztery lata temu 27 proc. uczniów łączyło się z siecią przez telefon komórkowy. Od tego czasu odsetek ten znacząco wzrósł.
– Dzieci od samego początku są wychowywane w otoczeniu urządzeń elektronicznych. Dlatego tak ważne jest to, żeby pokazywać im możliwość wykorzystania technologii nie tylko dla zabicia czasu i rozrywki, lecz także w sposób edukacyjny i twórczy – mówi Ewa Krupa. – Zachęcamy do tego dzieci, ale staramy się też budować właściwe postawy w rodzicach oraz wspierać nauczycieli, wychowawców w tym, żeby także w świetlicy szkolnej i we wszystkich tych miejscach, gdzie dzieci mają kontakt z technologią, pokazywać im dobre strony internetu.
80 proc. rodziców uważa, że właściwym miejscem do nauki bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii w szkołach jest świetlica – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown dla Fundacji Orange. Jednocześnie dwoje na pięcioro rodziców oczekuje, że świetlica zapewni dzieciom wiedzę w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu i komputera, a co trzeci rodzic – że dziecko nauczy się tam także wykorzystywania technologii do odrabiania lekcji i poszerzania wiedzy.
– Przede wszystkim dzieci trzeba zainteresować czymś ciekawym, czymś zupełnie innym, czymś, co wyłowią w nadmiarze informacji, które do nich trafiają, czy to ze smartfonów, czy z telewizorów, co będzie wiązać się z jakąś przygodą czy zabawą – mówi Michał Jeska, ekspert ds. grywalizacji z fundacji Highlight/ Inaczej.
Projekt MegaMisja przygotowany przez Fundację Orange oparty jest na animowanej historii dwojga bohaterów – Julki i Kuby, małych eksperymentatorów, którym udaje się stworzyć sztuczną inteligencję w postaci śmiesznego stworka. Wynalazek okazuje się jednak nieco niesforny i rodzeństwo musi szukać sposobów w swoim cyfrowym laboratorium, jak go okiełznać. Dzieci biorące udział w programie mają im w tym pomóc.
– Do tego są jeszcze elementy takie jak odkrywanie świata cyfrowego laboratorium, zdobywanie punktów czy poznawanie nowych animacji. Co ważne, w naszej grywalizacji punkty nie są ważne, mają tylko pokazać, że dzieci idą do przodu, że wygrywają, że jest postęp w ich działaniu, a nie, że z kimś rywalizują – wyjaśnia Michał Jeska.
W tej edycji programu udział weźmie trzysta szkół z całej Polski, a zgłaszać się mogą do 29 kwietnia na stronie www.megamisja.pl. Cykl zajęć przeznaczony jest dla dzieci z klas I–III, aktywności odbywają się raz w tygodniu przez godzinę. Wychowawca wyposażany jest w materiały metodyczne, gotowe scenariusze zajęć, ma też dostęp do filmików i porad ekspertów, dzięki czemu może prowadzić zajęcia. Fundacja Orange przeprowadziła już pilotaż programu w 50 szkołach.
– Dzieci na zajęciach z MegaMisji uczą się etykiety internetowej, komputerowej, uczą się korzystać z komputera i odkrywać dla siebie miejsce w internecie i korzystać z informacji w nim zawartych – mówi Alina Tukaj, wychowawca w biorącej udział w pilotażu świetlicy szkoły nr 257 na Białołęce w Warszawie. – To na pewno urozmaica zajęcia. Z MegaMisją związana jest cała historia Julki i Kuby, a dzieci mają okazję wejść w tę fabułę i poczuć się, jak pomocnicy bliźniaków.
Czytaj także
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.