Newsy

Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji

2024-06-27  |  06:25
Mówi:Witold Chomiczewski
Funkcja:pełnomocnik ds. legislacji, Izba Gospodarki Elektronicznej
radca prawny, Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych
  • MP4
  • Sztuczna inteligencja to jeden z głównych trendów, które będą kształtować w najbliższym czasie rozwój e-commerce. Według ekspertów IdoSell w 2024 roku AI na dobre rozgości się w tej branży, stwarzając nowe możliwości m.in. w dotarciu do konsumentów, personalizacji oferty czy zautomatyzowanej obsłudze klientów. Na wdrażanie tego typu rozwiązań w e-commerce wpłynie przyjęty w marcu br. unijny akt w sprawie sztucznej inteligencji, który zacznie w pełni obowiązywać za dwa lata. – Branża e-commerce bardzo intensywnie przyglądała się temu procesowi legislacyjnemu i czekała na ostateczny kształt tych przepisów, żeby wiedzieć, jak się do nich przygotować. Teraz te procesy wdrożeniowe będą się rozpoczynać – mówi Witold Chomiczewski, pełnomocnik Izby Gospodarki Elektronicznej ds. legislacji.

    – Sztuczna inteligencja w e-commerce może być wykorzystywana chociażby do tego, żeby na poziomie marketingowym proponować konsumentom zakup bardziej spersonalizowanych produktów, jak najlepiej dopasowanych do naszych dotychczasowych zakupów. Jednak AI sięga dużo głębiej, ponieważ narzędzia i rozwiązania bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji są wykorzystywane też m.in. w zakresie bezpieczeństwa interfejsów internetowych, czyli bezpieczeństwa aplikacji mobilnych i sklepów internetowych. W oparciu o nie wychwytywane są nietypowe zjawiska, np. atypowy ruch sieciowy, dzięki czemu można szybciej zareagować i przeciwdziałać atakom hakerskim, żeby zabezpieczyć nasze dane – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Witold Chomiczewski.

    Sztuczna inteligencja wspiera coraz więcej gałęzi biznesu, a e-commerce jest jednym z głównych beneficjentów tego trendu. W ubiegłorocznym raporcie e-Izby („Dekada polskiego e-commerce”) eksperci prognozują, że automatyzacja komunikacji i sprzedaży z wykorzystaniem AI, Big Data i machine learningu odegra w nadchodzących latach główną rolę w rozwoju rynku cyfrowego. Wskazują na to również eksperci IdoSell, według których w 2024 roku sztuczna inteligencja na dobre rozgości się w ekosystemie e-commerce, stwarzając nowe możliwości w dotarciu do konsumentów, personalizacji oferty czy  zautomatyzowanej obsłudze klientów. Wśród wielu jej potencjalnych zastosowań są m.in. wirtualni asystenci (chatboty), inteligentne wyszukiwanie i systemy rekomendacji, możliwość dynamicznej optymalizacji cen towarów na podstawie analizy stanów magazynowych w czasie rzeczywistym i prognozy dotyczące wysokości sprzedaży, możliwość optymalizacji pod SEO i moderowania opinii, które klienci przeglądają przed dokonaniem zakupu, czy zapobieganie oszustwom w e-commerce.

    Jak wskazuje ekspert e-Izby, na wykorzystanie AI w branży e-commerce będzie mieć wpływ unijny akt w sprawie sztucznej inteligencji, przyjęty przez Parlament Europejski w marcu br., który zacznie w pełni obowiązywać za dwa lata. Z jednej strony ma on zapewnić europejskim konsumentom bezpieczeństwo i przestrzeganie ich praw, z drugiej – wspierać opracowywanie innowacyjnych systemów sztucznej inteligencji oraz testowanie ich w warunkach rzeczywistych.

    Jest to pierwsza próba regulacyjnego ujęcia cały czas nowego, ale dynamicznie rozwijającego się zjawiska, jakim jest uczenie maszynowe, dostarczanie danych na potrzeby tego uczenia maszynowego i wreszcie tworzenia modeli, które potem działają w ramach narzędzi AI – wyjaśnia radca prawny. – Przyjęcie tego unijnego rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji oczywiście wpłynie na branżę e-commerce, ponieważ ona już w tej chwili rozwija rozwiązania oparte o AI.

    Unijny akt w sprawie sztucznej inteligencji to pierwsze na świecie kompleksowe ramy prawne dotyczące AI, które odnoszą się do zagrożeń związanych z rozwojem tej technologii. Ma zapewnić podmiotom wdrażającym takie rozwiązania jasne wymogi i obowiązki dotyczące konkretnych zastosowań sztucznej inteligencji. W kontekście handlu i marketingu zgodnie z nowymi przepisami w UE zakazane będą m.in. narzędzia bazujące na AI, które manipulują zachowaniem ludzi lub wykorzystują ich słabości. Wprowadzono również obowiązki w zakresie przejrzystości w odniesieniu do wszystkich modeli sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia. Przestrzegania nowych regulacji ma nadzorować Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji, powołany na początku br., wraz z państwami członkowskimi.

    – Branża e-commerce bardzo intensywnie przyglądała się temu procesowi legislacyjnemu i czekała na ostateczny kształt tych przepisów, żeby wiedzieć, jak się do nich przygotować – mówi Witold Chomiczewski. – Przygotowanie się do wdrożenia takiej regulacji jest procesem bardzo czasochłonnym wymagającym uwagi i istotnych zmian nie tylko organizacyjnych, z zaangażowaniem prawników czy działów prawnych, ale również osób odpowiadających za kwestie technologiczne. To jest coś, na co branża długo czekała i teraz te przygotowania, procesy wdrożeniowe będą się rozpoczynały.

    Jak wynika z danych Gartnera przytaczanych przez e-Izbę, firmy korzystające z kompleksowych rozwiązań handlowych wspomaganych przez sztuczną inteligencję mogą prognozować wzrost całkowitych przychodów o 20 proc. do 2025 roku.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Farmacja

    Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

    Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.

    Handel

    Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

    Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.

    Nauka

    Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

    Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.