Newsy

T-Mobile z Nokią testują przesył danych z prędkością 1 Gbps. Pozwoli to na rozwój serwisów wirtualnej rzeczywistości i transmisję filmów w rozdzielczości 8K

2016-08-02  |  06:45
Mówi:Thomas Lips, członek zarządu T-Mobile Polska

Michał Rabiega, radio solution manager, Nokia

  • MP4
  • 62 proc. transferu danych w T-Mobile to przesył przez LTE. Rozwój szybkiego mobilnego internetu to konieczność, bo użytkownicy chcą mieć dostęp do sieci wszędzie i do coraz większych prędkości – podkreślają przedstawiciele operatora. Dlatego T-Mobile testuje z Nokią przepływności przekraczające 1 Gbps, co otwiera drogę do sieci 5. generacji i serwisów internetowych opartych m.in. na wirtualnej rzeczywistości.

    Rozwijając sieć LTE, w dużym stopniu przyczyniamy się do cyfryzacji społeczeństwa, do cyfryzacji kraju. Dziś klienci oczekują, że będą mogli korzystać z internetu wszędzie: na wakacjach, podróżując samochodem, metrem, autobusem – mówi agencji informacyjnej Newseria Thomas Lips, członek zarządu T-Mobile Polska. – Dlatego budujemy sieć tak, by była najlepsza w kraju. To niezwykle ważne dla naszych klientów, a co za tym idzie  także dla nas, ponieważ mamy obsesję na punkcie tego, żeby dostarczać im jak najlepsze usługi.

    Wskazuje, że 80 proc. telefonów sprzedawanych w sieci T-Mobile jest już przystosowanych do wykorzystywania technologii LTE i wskaźnik ten bardzo szybko zmierza do 100 proc. 

    W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku zasięg LTE w T-Mobile Polska wzrósł z 83 proc. do 95 proc. populacji, co w dużej mierze jest zasługą budowy sieci LTE w oparciu o częstotliwości 800 MHz wygrane na aukcji. Do końca roku zasięg ma objąć 98 proc. populacji. Liczba danych przesłanych przez LTE już stanowi ponad 62 proc. całego transferu w sieci operatora. Dlatego T-Mobile pracuje już nad nowymi technologiami, które zastąpią LTE. Dzięki LTE-Advanced możliwy jest dziś transfer do 300 Mbps.

    T-Mobile wspólnie z firmą Nokia, jednym z głównych dostawców technologii LTE do T-Mobile Polska, po raz pierwszy w Polsce zaprezentował technologię agregacji czterech pasm (po 20 MHz każdy). Zespół zajmujący się rozwojem technologii LTE w centrum R&D Nokia we Wrocławiu opracował demonstrację rozwiązania LTE-Advanced Pro, dzięki której operator jest w stanie osiągnąć przepustowość sieci do 1,2 Gbps.

    Jakbyśmy kilka lat temu pomyśleli, że będą przepływności rzędu 300 Mbps dostępne w technologii radiowej, to nikt nie pomyślałby, że mogą być serwisy, które będą tego potrzebowały – wskazuje Michał Rabiega, Radio Solution Manager w Nokii. – W tej chwili mówimy już o 1,2 Gbps, a w przyszłości może to być jeszcze więcej i oczywiście serwisy za tym podążą. 

    Jest to krok w stronę budowy sieci 5G. Przedstawiciel Nokii wskazuje, że pozwala to na działanie serwisów wirtualnej rzeczywistości, transmisji filmów w wysokiej rozdzielczości 4K czy w przyszłości nawet 8K, a także nowej generacji gier mobilnych.

    W pracach nad wzrostem prędkości przesyłu danych istotną rolę odgrywają rodzimi inżynierowie w centrach badawczo-rozwojowych w Polsce. 

    Nokia ma największe R&D w Polsce i nasi inżynierowie pracują nad bardzo różnymi technologiami, zarówno LTE Advanced, LTE Advanced Pro, jak i 5G. Przygotowują także technologie związane z przenoszeniem radia do chmury, tzw. cloud RAM – wymienia Rabiega. – Bardzo trudno powiedzieć, czy to w Polsce te technologie będą startować. Jeżeli w Polsce pojawią się serwisy, które będą wymagały takich prędkości, to oczywiście będą one wdrażane. Centrum badawczo-rozwojowe Nokii w Polsce i lokalna współpraca z klientami dają nadzieję na to, że takie usługi jak najszybciej pojawią się także w polskich sieciach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.