Newsy

UKE uruchomiło wyszukiwarkę usług szerokopasmowych. Na dostępie do informacji skorzystają i konsumenci, i operatorzy telekomunikacyjni

2016-03-08  |  06:55
Mówi:Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Agnieszka Gładysz, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Analiz Rynku Telekomunikacyjnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej

  • MP4
  • Wyszukiwarka infrastruktury i usług szerokopasmowych uruchomiona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej służyć ma zarówno dostawcom, jak i odbiorcom usług telekomunikacyjnych. Z jednej strony ułatwi klientom porównanie dostępnych ofert, z drugiej zoptymalizuje ofertę firm i pomoże w wyborze kierunku inwestowania. Ma też zwiększyć konkurencyjność ofert.

    – Wyszukiwarka, którą udostępniamy na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej, to narzędzie, które pomaga każdemu z nas sprawdzić, jakie usługi telekomunikacyjne dostępne są pod danym adresem zamieszkania, ale też w każdym innym miejscu, gdzie np. planujemy wyjechać albo kupić mieszkanie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Konsument dzięki tej aplikacji będzie mógł zobaczyć, jacy operatorzy mogą mu świadczyć usługi. Nie tylko ci, którzy akurat do niego zastukali do drzwi. 

    Prezes UKE podkreśla, że wyszukiwarka zawiera dane zbierane w systemie Urzędu od samych operatorów, a następnie wykorzystuje je do analiz i badania rynku. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że Polska pod względem cyfryzacji jest na 22. miejscu w Unii Europejskiej, a dostęp do sieci szerokopasmowej ma tylko 57 proc. polskich gospodarstw. Magdalena Gaj podkreśla, że przed Polską zatem wiele do zrobienia, a to oznacza konieczność nowych inwestycji i wprowadzanie nowych usług.

    – Wyszukiwarka będzie miała też specjalną funkcję związaną ze zgłoszeniem zapotrzebowania. To oznacza, że konsument będzie mógł powiedzieć, że pod danym adresem brakuje mu określonej usługi lub oczekuje usługi o lepszej jakości – mówi prezes UKE. – Na podstawie tych zgłoszeń będziemy przygotowywali polskie mapy popytu i myślę, że przedsiębiorcy dzięki tym mapom też będą mogli o wiele lepiej zaplanować swoje inwestycje.

    1 marca rząd przyjął przedłożony przez minister cyfryzacji Annę Streżyńską projekt ustawy zmieniającej warunki inwestowania w infrastrukturę szerokopasmową. W jego efekcie budowa sieci szerokopasmowej ma być szybsza, łatwiejsza i tańsza. Dzięki temu w 2020 roku każdy bez wyjątku ma mieć dostęp do sieci o przesyle 30 Mb/s. Według zaproponowanego harmonogramu nowe przepisy obowiązywałyby od połowy tego roku. Z programu operacyjnego Polska Cyfrowa do wykorzystania na ten cel jest 1 mld euro.

    – Przedsiębiorca telekomunikacyjny może zobaczyć w swoim lokalnym obszarze działania, gdzie jest dostępna infrastruktura i tej infrastruktury nie duplikować, jeżeli myśli o inwestycjach w sieć w różnych obszarach działania – mówi Agnieszka Gładysz, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Analiz Rynku Telekomunikacyjnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej.

    – Może też sprawdzić, jaka infrastruktura telekomunikacyjna występuje na danym obszarze, jakiego rodzaju i którego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, co pomoże też w zawieraniu umów hurtowych między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi – dodaje Magdalena Gaj, prezes UKE..

    Jak zapewnia Urząd, wyszukiwarka ma prosty, intuicyjny interfejs, którym bez problemu posłużyć się mogą nawet osoby o niewielkim doświadczeniu komputerowym. Po wpisaniu adresu uke.gov.pl/wyszukiwarka konsument lub operator dowie się, jacy operatorzy działają na jego terenie i jakie usług mogą mu dostarczyć. Dzięki temu uzyska kompletną informację, która ułatwi mu wybór potrzebnej usługi w żądanej cenie.

    – Myślę, że po uruchomieniu tego narzędzia operatorzy o wiele chętniej będą odtajniali swoje informacje przekazywane do urzędu. To narzędzie ewidentnie wzmocni konkurencyjność między przedsiębiorcami – przekonuje Magdalena Gaj.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.