Mówi: | Dorota Bachman |
Funkcja: | prezes Ravelo w Grupie PWN, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej |
Zakupy świąteczne będą rekordowe. Prawie 40 proc. budżetów na prezenty konsumenci zostawią w e-sklepach
37 proc. świątecznych budżetów na prezenty trafi do sklepów internetowych – wynika z badania Deloitte. To drugi – po Niemcach – wynik w Europie. Znaczenie e-zakupów w handlu rośnie nie tylko od święta. 80 proc. z 26 mln internautów regularnie odwiedza platformy e-commerce’owe, a ponad połowa przynajmniej raz dokonała zakupu w sieci. Kluczem do zwiększania tego odsetka jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa – podkreśla Dorota Bachman, prezes Ravelo, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej.
– Niemal 26 mln Polaków jest świadomymi internautami. Z tego 80 proc. odwiedza regularnie platformy e-commerce’owe. To nie tylko e-sklepy, lecz także instytucje finansowe i porównywarki cenowe. Z drugiej strony ponad 50 proc. dokonało przynajmniej jednego zakupu. Różnica, czyli te 30 proc. internautów, to ludzie, którzy niebawem zaczną kupować w internecie – mówi agencji Newseria Dorota Bachman, prezes Ravelo z Grupy PWN, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej. – Ci ludzie chcę poczuć się bezpiecznie i szukają możliwości sprawdzenia, w jaki sposób dokonać ostatecznie zakupu.
Z badania Deloitte „Zakupy świąteczne 2016” wynika, że średnio każdy z konsumentów wyda na prezenty w sieci 42 euro. 18 proc. Polaków, jeśli nie znajdzie prezentu w tradycyjnym sklepie, poszuka go online. Za e-zakupami najczęściej przemawiają elastyczny czas dokonywania zakupów i dostawa do domu (odpowiednio 79 i 75 proc.). Dodatkową zaletą są rozbudowane prawa konsumentów kupujących w sieci.
– Jako klient mamy prawo kupić towar i właściwie bez podania żadnej przyczyny zwrócić go. W ciągu 14 dni mamy obowiązek poinformować sklep, że chcemy dokonać zwrotu, natomiast w ciągu kolejnych 14 dni mamy obowiązek ten towar wysłać. Wtedy otrzymujemy od sklepu pełny zwrot kosztów takiego zakupu – podkreśla Bachman.
Zakupy w sieci są łatwe i przyjemne, jednak konieczne jest zachowanie kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa.
– Przede wszystkim trzeba sprawdzać opinie o sklepach, wiarygodność sklepu i jego historię. W szczególności przed okresem świątecznym bardzo ważne jest to, żeby kupować w sklepach wiarygodnych, które działają dłużej niż rok – mówi Dorota Bachman.
W ocenie prezes Ravelo istotne jest sprawdzenie na stronie e-sklepu, czy firma ma adres stacjonarny siedziby i telefon kontaktowy. Warto przejrzeć zapisy regulaminu sklepu, a kiedy jesteśmy zdecydowani na zakup i nie znamy sklepu, warto sprawdzić REGON lub KRS danego podmiotu. Wystarczy wpisać te numery w wyszukiwarce internetowej, aby uzyskać podstawowe informacje o e-sklepie.
– Warto również sprawdzić, jakie są koszty dostawy, jakie są formy płatności, czy ta płatność jest realizowana bezpiecznie dla nas. Tych wymiarów bezpieczeństwa jest bardzo dużo – wymienia Bachman. – Izba Gospodarki Elektronicznej od 4 lat prowadzi akcje edukacyjną „Kupuje w internecie" i w tym roku wydała poradnik, jak kupować online. Zawiera on najważniejsze wskazówki bezpiecznych e-zakupów. Na stronie akcji można przeczytać, jakie inne elementy są istotne, w szczególności elementy prawne, na co należy zwrócić uwagę.
Według raportu PwC „Klient w świecie cyfrowym” łącznie 55 proc. Polaków, kupując towary lub usługi, wybiera elektroniczne kanały sprzedaży. Pozostali korzystają z tradycyjnych sklepów, ale 43 proc. osób z tej grupy i tak przegląda produkty w internecie przed ostatecznym zakupem.
Paysafecard podaje na podstawie własnych badań, że polscy internauci w wieku 18–29 lat na zakupy w internecie wydają miesięcznie średnio 350 zł, podczas gdy młodzi Europejczycy w wieku 20–29 lat przeznaczają na ten cel około 136 euro na miesiąc. Raport „E-commerce in Europe” PostNord/DirectLink stwierdza, że liczba Polaków robiących zakupy w zagranicznych e-sklepach wzrosła już do 36 proc. w tym roku wobec 24 proc. w ubiegłym roku.
Czytaj także
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Edukacja
Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych
Wdrożenie Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji to jeden z kamieni milowych KPO. Jej osią ma być Dekalog Cyfrowej Transformacji Edukacji – zebrany w 10 punktów zestaw kluczowych wyzwań, z jakimi system edukacji będzie się musiał zmierzyć, by wyposażyć uczniów w kompetencje, które już dziś stają się niezbędne, nie tylko na rynku pracy. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji. Wszystkie założenia wynikające z dokumentu mają być spełnione do 2035 roku.
Teatr
Alicja Węgorzewska: W Warszawskiej Operze Kameralnej sięgamy po rzadkie i trudne dzieła sprzed wieków. Chcemy zaprezentować widzom najwyższy kunszt
– Sukcesy Warszawskiej Opery Kameralnej to sukcesy całego zespołu. Każde ogniwo musi pracować na najwyższych obrotach i na najwyższym poziomie – podkreśla Alicja Węgorzewska. Dyrektor WOK wyjątkowo skutecznie działa na rzecz przywracania niezwykłych dzieł barokowych na scenę i zaprasza do współpracy nietuzinkowych artystów. W obliczu rosnącej dominacji sztucznej inteligencji i rewolucji technologicznej stara się udowodnić, że klasyka nie tylko przetrwała próbę czasu, ale i zyskała nową jakość. Efektem pracy wielu osób są nieprzeciętne produkcje, profesjonalnie zarejestrowane i odnoszące sukcesy na międzynarodowych konkursach.
Problemy społeczne
Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
Roczny cykl regularnej aktywności fizycznej w połączeniu z edukacją zdrowotną znacząco redukuje ryzyko zdrowotne i poprawia kondycję – wynika z programu badawczego Zdrowa OdWaga przeprowadzonego przez Medicover. U uczestników badania poprawiły się wskaźniki zdrowotne, spadła też absencja chorobowa w pracy. – Wyliczyliśmy metodą naukową, że dzięki 12-miesięcznemu programowi zdobyli oni dodatkowy rok życia w lepszym zdrowiu – ocenia dr n. med. Piotr Soszyński, koordynator medyczny programu badawczego Zdrowa OdWaga.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.