Newsy

Zmiany w korzystaniu z ulgi na internet

2014-04-24  |  06:20
Mówi:Rafał Sidorowicz
Funkcja:doradca podatkowy
Firma:Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy Spółka Doradztwa Podatkowego Sp. z o.o.
  • MP4
  • Choć ulga internetowa nadal istnieje, to znacznie mniejsza liczba podatników będzie mogła z niej skorzystać. Prawo to przysługuje w tym roku tylko tym, którzy jeszcze nigdy nie odliczali ulgi na internet lub w ubiegłym roku skorzystali z tego prawa po raz pierwszy. Zmianie nie uległy natomiast ani wysokość ulgi, ani dokumenty, jakimi należy dysponować.

    – Od 1 stycznia 2013 roku przepisy pozwalają na skorzystanie z odliczenia ulgi na internet w dwóch następujących po sobie latach podatkowych. Oznacza to, że w sytuacji, kiedy podatnik korzystał z ulgi na internet w 2011 roku lub w latach poprzednich, w 2013 roku z tego odliczenia nie będzie mógł skorzystać – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Sidorowicz, doradca podatkowy w spółce Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

    Z ulgi skorzystają tylko te osoby, które do tej pory albo nie miały internetu, albo w latach 2005–2011 nie dokonywały odliczeń z tego tytułu. Również ci, którzy po raz pierwszy odliczyli wydatki związane z korzystaniem z internetu w 2012 roku, będą mogli w tym roku z ulgi skorzystać. Należy jednak pamiętać o odpowiednim udokumentowaniu poniesionych wydatków.

    Przepisy nie wskazują wprost, jakim dokumentem należy dysponować. Podatnik powinien posiadać dokument, na podstawie którego będzie możliwe udowodnienie poniesienia wydatku na użytkowanie sieci. Powinny się tam znaleźć dane kupującego usługę, dane sprzedającego oraz rodzaj usługi internetowej – tłumaczy Sidorowicz.

    Nie oznacza to, że dokumenty należy przedłożyć w urzędzie skarbowym wraz z wypełnionym formularzem podatkowym. Trzeba jednak liczyć się z tym, że w przypadku prowadzenia czynności sprawdzających, organ podatkowy będzie chciał się takim dokumentom przyjrzeć.

    Nie zmieniła się wysokość ulgi, którą należy odliczyć od dochodu przed obliczeniem kwoty podatku. Płatnicy rozliczający się w formie ryczałtu ewidencjonowanego odliczają tę ulgę od przychodu.

    – Maksymalna kwota ulgi, przy założeniu, iż spełniamy warunki do skorzystania z tego odliczenia, wynosi 760 złotych. Żeby z niej skorzystać musimy do zeznania PIT-36 lub PIT-37 dołączyć również PIT-O, w którym wykazujemy kwotę ulgi – przypomina Rafał Sidorowicz. 

    Odliczyć można jedynie koszty użytkowania sieci. Oznacza to, że podatnikom nie przysługuje ulga z tytułu instalacji, modernizacji czy rozbudowy infrastruktury dostępu do internetu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    Handel

    Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

    Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

    Infrastruktura

    Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

    Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.