Newsy

90 proc. Polaków twierdzi, że internet ułatwia kontakt z bliskimi. Prawie połowa jest online cały czas

2017-03-31  |  06:45

Już niemal 40 proc. z nas jest online non-stop, a ponad 90 proc. Polakom internet ułatwia utrzymywanie kontaktów z bliskimi. Jednocześnie ponad połowa zdaje sobie sprawę z tego, że rozmowy i spotkania w sieci nie mogą zastąpić kontaktów w świecie realnym – wynika z raportu operatora telekomunikacyjnego INEA.

Według raportu INEA „Internet – dzieli czy łączy?” 91,2 proc. Polaków podkreśla, że internet pomaga im w utrzymaniu kontaktów z rodziną i znajomymi.

Aż 40 proc. badanych przyznaje, że gdyby nie internet, to kontakt z bliskimi byłby o wiele rzadszy. Ten kontakt ułatwiają nam portale społecznościowe, komunikatory, które występują zaraz po rozmowach telefonicznych i SMS-ach – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Natalia Stroiwąs, przedstawiciel wielkopolskiego operatora INEA. – Możemy więc powiedzieć, że wpływ internetu na nasze relacje jest pozytywny.

Na rozmowy telefoniczne jako najczęstszą formę kontaktu z rodziną i znajomymi wskazało 70 proc. badanych, a na SMS-y – 55 proc. Za pomocą serwisów społecznościowych kontakt utrzymuje 52,8 proc., a z komunikatorów internetowych korzysta 44 proc. ankietowanych. Jednocześnie ponad połowa (52,7 proc.) zdaje sobie sprawę z tego, że rozmowy i spotkania w świecie wirtualnym nie mogą zastąpić kontaktów w świecie realnym.

Coraz chętniej wykorzystujemy internet do spędzania wolnego czasu z bliskimi – oglądamy wspólnie filmy i seriale (49,3 proc.), robimy wspólnie zakupy (46,3 proc.) oraz słuchamy muzyki (44,3 proc.). Organizujemy też razem w sieci wyjazd (37,9 proc.), przeglądamy profile znajomych (36,8 proc.), szukamy kulinarnych przepisów (34,5 proc.) czy po prostu rozmawiamy ze sobą przez komunikatory internetowe (34,4 proc.).

Większość Polaków, szczególnie młodych, nie potrafi sobie wyobrazić życia bez internetu. Dla blisko 17 proc. ankietowanych dzień bez internetu to dzień stracony. Mimo to potrafią z niego zrezygnować w szczególnych sytuacjach.

Jak pokazuje nasz raport, jesteśmy w stanie zachować równowagę pomiędzy byciem online a offline. Prawie 40 proc. badanych zadeklarowało, że podczas swojego urlopu potrafi nie korzystać z internetu i być offline. Natomiast tyle samo z nas deklaruje, że jest online cały czas, nawet jeśli aktywnie z tego internetu nie korzysta – mówi Natalia Stroiwąs.

Coraz szersze możliwości związane z rozwojem sieci wymagają jednak coraz większych kompetencji od użytkowników. To dlatego dostawcy internetu angażują się w naukę najmłodszych lub seniorów w zakresie korzystania z nowych technologii.

Dzięki temu zmniejszamy wykluczenie cyfrowe. Mamy fundację, która pokazuje dzieciom, jak korzystać z nowoczesnych zdobyczy technologicznych. Pomagamy seniorom, którym pokazujemy, jak korzystać z internetu, jak się poruszać w świecie nowych technologii. Widzimy, że jest coraz więcej zainteresowanych tym osób – mówi Natalia Stroiwąs.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2016 roku dostęp do internetu w Polsce ma już 80,4 proc. gospodarstw domowych. To dwa razy więcej niż dekadę temu, kiedy w 2007 roku dostęp do sieci miało ich 41 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.