Newsy

A. Dulka (Alcatel-Lucent): inwestycje UE dadzą impuls do rozwoju

2012-09-17  |  06:17
Mówi:Andrzej Dulka
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Alcatel-Lucent
  • MP4

    Sieci szerokopasmowe – z pomocą funduszy unijnych – mają powstać w większości regionów do 2014 roku. Pomorskie, Lubuskie i Śląskie już wybrały wykonawców. Konkursów nie rozstrzygnęły województwa lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie. Tu o realizację tych projektów starać chce się spółka stworzona wspólnie przez Alcatel-Lucent, Hawe i TP Teltech.

     – W ślad za tym pojawią się mali operatorzy telekomunikacyjni, czy w Polsce Wschodniej, czy we wszystkich innych województwach, objętych tymi programami, którzy będą budowali sieć dostępową. Wierzę, że te inwestycje Unii Europejskiej dadzą nam impuls do tego, aby rynek telekomunikacyjny był ciągle rynkiem finansowo rozwijającym się, bo technologicznie, wolumenowo on się rozwija bardzo dobrze – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjna Newseria prezes Alcatel-Lucent Andrzej Dulka.

    W ocenie ekspertów nasza gospodarka jest coraz bardziej innowacyjna i oferuje produkty wykorzystujące najnowsze odkrycia technologiczne. W ubiegłorocznym rankingu Deloitte Technology Fast 50 (ranking tworzony dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej) znalazła się rekordowa liczba naszych firm. Ponadto Business Software Alliance umieścił Polskę na 11 miejscu (ranking liczył 24 pozycje) jako kraj najlepiej przygotowany prawnie w perspektywie rozwoju technologii cloud computing.

     – Jeśli chodzi o używanie technologii, to my w pewnych etapach przeskakujemy Zachód. Technologie wprowadzone w Polsce są najnowszymi, najbardziej zaawansowanymi technologiami, które można sobie wyobrazić. W związku z tym, technologicznie my nie musimy Zachodu doganiać. Obszar, w którym musimy Zachód gonić, to jest wielkość tej sieci, jej zdolność do przesyłania informacji – wyjaśnia prezes Alcatel-Lucent.

    Z dobrze wykształconą i tanią kadrą, Polska staje się regionalnym liderem jeżeli chodzi o pozyskiwanie firm, które chcą właśnie u nas otwierać oddziały swoich firm obsługujące ten obszar Europy: od Estonii po Czarnogórę.

     – Z Polski realizujemy, rozwijamy i zwiększamy zatrudnienie w centrum w Bydgoszczy, gdzie Alcatel-Lucent zlokalizował centrum serwisowe dla Europy i to centrum się rozwija. Słyszymy też o innych podmiotach gospodarczych także lokalizujących swoje centra serwisowe dla Europy Wschodniej czy dla całej Europy właśnie w Polsce – mówi prezes zarządu.

    Andrzej Dulka twierdzi, że jesteśmy świadkami technologicznej rewolucji, a wkrótce niemal powszechne będzie stosowanie komunikacji M2M (machine-to-machine).

     – Jesteśmy w przededniu rewolucji, dlatego że obserwujemy, że na świecie telekomunikacja staje się telekomunikacją nie tylko między ludźmi, czyli human-to-human. W chwili obecnej widzimy coraz częściej, że maszyna rozmawia z maszyną. Komunikowanie się stało się przedmiotem urządzeń, które same podejmują decyzję, w którym momencie, jaką informacje przesłać, do jakiego innego urządzenia, jaką decyzję podjąć na tej podstawie w sieci – prognozuje.

    Dziś to głównie proste rozwiązania testowane w oprogramowaniach wykorzystywanych do obsługi prostych zadań. Testy takiego rozwiązania prowadzi warszawski SPEC w ramach tzw. telemetrii. Elektroniczny czujnik ciepła, wykorzystując algorytm, sam będzie decydował, ile energii potrzebują lokatorzy i za pomocą nadajnika radiowego komunikował się z centralą, by zamówić potrzebną ilość energii.

     – Jesteśmy krajem, który jeszcze jest w fazie dużych inwestycji. Ja patrzę na to z dużym optymizmem. Bo jeśli nasz kraj się rozwija. Dobudowanie tej infrastruktury, spowoduje, że informacja będzie przebiegała szybciej, da nam parę punktów procentowych rozwoju ekonomicznego – twierdzi prezes Dulka.

    Zarząd Alcatel-Lucent prognozuje, że polski rynek wciąż będzie się konsolidował. W ciągu ostatnich 12 miesięcy rynek obserwował współpracę Telekomunikacji Polskiej, Orange i Deutsche Telekom w celu budowy sieci NetWorks oraz przejęcie przez Netię operatora Dialog. Te ruchy mają na celu wprowadzenie lepszych usług i obniżenie cen.

     – Mam nadzieję, że operatorów będzie jak najwięcej i że będą bogaci. Prasa pisze o zainteresowaniu dużych operatorów z Ameryki Południowej inwestycjami w Polsce. Oby się to sprawdziło, bo to jest impuls, który zwiększy konkurencyjność w Polsce – mówi Andrzej Dulka.

    Dla statystycznego Kowalskiego najnowocześniejsze urządzenia wciąż są za drogie. Zdaniem prezesa Dulki Polska dopiero przejdzie rewolucję technologiczną, która zwiększy popyt na tablety i smartfony, a pierwszym krokiem jest stworzenie warunków do korzystania z techniki, czyli upowszechnienie sieci dostępowej.

    Ta konkurencyjność spowoduje, że rynek stanie się bardziej atrakcyjny dla użytkowników końcowych. W wyniku tego, nawet, jeśli będzie duże ciśnienie na sprzęt, rozwiązania i na usługi telekomunikacyjne, które w Polsce mamy, to jest impuls rozwojowy dla nas – wyjaśnia szef Alcatel-Lucent.

    Nie widzi ona także na rynkiem telekomunikacyjnym czarnych, kryzysowych chmur.

     – Według mnie, w najbliższym czasie kwotowo rynek telekomunikacyjny będzie taki stabilny, a ponieważ jestem optymistą, to nawet z małą tendencją na wzrost. W poszczególnych segmentach będzie się to różnie kształtowało. Jeśli chodzi o technologię, to wierzę, że program Polski Szerokopasmowej ruszy, co da duży impuls inwestycyjny zarówno dla dostawców sprzętu, ale jeszcze wcześniej dla tych podmiotów, które będą budowały infrastrukturę pasywną – mówi prezes Alcatel-Lucent.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.