Mówi: | Bartosz Dobrzyński |
Funkcja: | dyrektor ds. marketingu Play |
Firma: | członek zarządu P4 |
Internet LTE i oferta abonamentowa napędzają rynek telefonii komórkowej. Korzysta na tym Play
Rynek telefonii komórkowej w Polsce dynamicznie się rozwija, głównie dzięki usłudze LTE, czyli szybkiego internetu mobilnego, oraz ofercie abonamentowej. Klienci odchodzą od usług prepaidowych, bo coraz częściej w abonamencie mogą liczyć na nielimitowane rozmowy i SMS-y. Na zmianach w trendach korzysta Play, który osiągnął już 21 proc. udziału w rynku.
‒ Rynek usług telefonii komórkowej w Polsce cały czas się rozwija. To jest napędzane przede wszystkim przez 4G LTE, czyli technologię, która daje nam wszystkim w komórkach dostęp do internetu. Widzimy bardzo silny wzrost użycia tej technologii. To nas napawa optymizmem, jeśli chodzi o dalszy wzrost popularności tej usługi i liczby klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Bartosz Dobrzyński, dyrektor ds. marketingu w Play i członek zarządu P4.
Właśnie m.in. dzięki docenionej przez klientów ofercie LTE Play zanotował w 2014 r. duże wzrosty i był, jak podkreśla Dobrzyński, najbardziej dynamicznie rozwijającym się operatorem na polskim rynku telekomunikacji mobilnej. W ubiegłym roku spółka pozyskała ponad 1,5 mln nowych klientów. Oznaczało to wzrost o 14 proc. do 12,3 mln osób.
Spółka ma już ponad milion użytkowników internetu LTE, a zasięg tej usługi obejmuje 73 proc. populacji kraju.
Dzięki nowym klientom udział rynkowy sieci wzrósł o 2,4 pkt proc. do 21,3 proc. Ten wzrost przyczynił się także do poprawy wyników finansowych firmy. Przychody wzrosły o 18 proc. do niemal 4,4 mld zł, a skorygowana EBITDA była w 2014 r. większa o 52 proc. niż rok wcześniej i przekroczyła 1 mld zł.
‒ W tym roku szczególnie widoczna jest pewna zmiana. Mniej osób korzysta z usług na kartę, a więcej osób kupuje oferty abonamentowe. To jest związane z tym, że oferty abonamentowe są bardzo przystępne. To są najczęściej oferty nielimitowane, więc klienci wybierają je bez obaw. Myślę, że jest to pozytywny sygnał, bo pozwala nam stabilnie dostarczać usługi o jak najlepszej jakości – dodaje Dobrzyński.
Udział użytkowników abonamentowych w portfelu klientów Play wzrósł w 2014 r. o 2,9 pkt proc. i wyniósł 47,3 proc. To oznacza, że większość klientów nadal wybiera oferty prepaidowe. Dobrzyński przyznaje, że oferty na kartę nie znikają jeszcze z rynku, ale można spodziewać się dalszego zmniejszania ich znaczenia.
Jak ocenia Dobrzyński, najważniejszą ofertą pozostanie w tym roku internet LTE.
‒ Myślę, że cały czas kwestia dostępu do internetu 4G LTE to temat, który będzie najważniejszym dla nas, dla rynku i dla klientów – prognozuje szef marketingu Play. ‒ Spodziewamy się, że 2015 r. będzie dla nas bardzo dobrym rokiem, ale nie podajemy żadnych konkretnych przewidywań dotyczących wzrostu przychodów i wzrostu marży.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-06-17: Klaudia Carlos: Dzięki abonamentowi Telewizja Polska realizuje swoją misję. Mogą być pokazywane wydarzenia kulturalne czy sportowe
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.