Newsy

Operatorzy kablowi wchodzą na rynek telekomunikacyjny

2013-11-07  |  06:05
Mówi:Przemysław Sawala-Uryasz
Funkcja:analityk CAIB Unicredit
  • MP4

    Operatorzy kablowi korzystają z mniejszej liczby regulacji dotyczących ich działalności i rozwijają ofertę w obszarze telefonii tradycyjnej oraz dostępu do internetu. Usługi mobilne są jednak wciąż zarezerwowane dla operatorów telekomunikacyjnych.

     – Z punktu widzenia zarówno Netii, jak i TP SA, głównym rywalem dla obu tych podmiotów są przedsiębiorcy kablowi, dostawcy usług telewizji kablowej i także dostawcy usług internetu oraz usług głosowych. Ponieważ jest to segment rynku nieregulowany, to telekomunikacyjni operatorzy są na pozycji nieco mniej korzystnej niż operatorzy kablowi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Sawala-Uryasz, analityk CAIB Unicredit.

    Podkreśla, że operatorzy kablowi mogą rywalizować w usługach telefonii stacjonarnej i tradycyjnego dostępu do internetu. Jednak są ograniczeni infrastrukturą, która nie pozwala im na rozwój usług mobilnych. Ten obszar to wciąż domena operatorów telekomunikacyjnych.

    Sawala-Uryasz ocenia, że w najlepszej sytuacji na rynku są operatorzy, którzy mają w ofercie zarówno usługi tradycyjne, jak i mobilne. Z drugiej strony przewagą operatorów kablowych jest mniejsza regulacja ich działalności. Dzięki temu mogą stworzyć bardziej konkurencyjną ofertę pod względem cen oraz zasięgu geograficznego.

    Przejęciem Netii może być zainteresowany niemiecki Deutsche Telekom. Na razie nie ma jednak żadnych potwierdzonych informacji dotyczących transakcji. Mimo konkurencji ze strony operatorów kablowych, wciąż rozbudowane usługi tradycyjne mogłyby zachęcić tego inwestora do kupna Netii.

     – Netia jest takim puzzlem w układance innego operatora, któremu ta część usług tradycyjnych jest obca i jej nie posiada. Byłaby potencjalnym celem do przejęcia dla takiego operatora, aczkolwiek w przeszłości wielokrotnie o tym mówiono i niewiele się w tym kierunku działo – twierdzi Sawala-Uryasz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.